חדשות ומשמעותן

חדשות ומשמעותן: האם פייסבוק לקראת צניחה משמעותית?

הרשת החברתית הגדולה בעולם מכניסה שינויים באלגוריתם, ומורידה משמעותית את מינוני החדשות מהפיד שלכם. האם אנו לקראת סוף עידן הפייסבוק? מבחינה רוחנית, נקווה בהחלט שהתשובה חיובית

  • י' אדר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

איך נראה הפיד שלכם בפייסבוק, אם יש לכם בכלל פייסבוק, חרף בעיות הצניעות הקשות והאווירה השלילית מבחינה רוחנית?

תהא אשר תהא תשובתכם - כנראה שהוא יראה אחרת לגמרי. כפי שפרסמה לאחרונה פייסבוק, בקרוב האלגוריתם עליו פועל פיד החדשות ישתנה לחלוטין. בזמן שכיום, הפיד של רוב המשתמשים כולל ברובו תוכן מקצועי שהפיקו מותגים, עסקים וגופי חדשות שונים, בקרוב הוא יראה שונה לגמרי, כאשר  בפיד יופיעו בעיקר פוסטים של חברים ובני משפחה, כמו גם קבוצות פייסבוק שבהן אתם חברים.

מה הוביל לצעד המפתיע? במשך שנים ניזונה פייסבוק מהפרטים האישיים שלנו ותרגמה אותם לרווחי פרסום. לפי ההערכות, כל משתמש שווה לפייסבוק 12 דולרים בשנה בממוצע, ועם כשני מיליארד משתמשים, אפשר להניח שמדובר שלא מעט כסף.

הסיבה הרשמית לשינוי הזה, כפי שהסביר מנכ''ל פייסבוק מארק צוקרברג, היא בגלל מחקרים אקדמאים אותם בחנה פייסבוק, מחקרים שגרמו לה להגיע למסקנה לפיה מדיה חברתית משפרת את רווחתם האישית של המשתמשים רק כאשר הם משתמשים בה כדי "ליצור קשר עם אנשים שמהם אכפת להם". בנובמבר פרסמה החברה פוסט, בו טענה כי שימוש "פסיבי" במדיה חברתית עלול להזיק, ועל כן צידדה בגישה אקטיבית וקהילתית יותר לאתר.

צוקרברג כתב כי למד ממשתמשי הרשת כי ריבוי התכנים הציבוריים האפיל על הרגעים האישיים. "אני צופה שהזמן שמשתמשים יבלו בפייסבוק, ומידת המעורבות שלהם, ירדו", כתב. "אולם, אני גם מצפה כי הזמן שהמשתמשים יבלו בפייסבוק יהיה בעל ערך גדול יותר. אם נעשה את הדבר הנכון, אני מאמין שזה יעזור לקהילה ולעסקים בטווח הארוך".

מזה זמן רב שהחברה מודאגת מהירידה בהיקף של "שיתוף אורגני" - משתמשים שמפרסמים תוכן שנוגע חייהם הפרטיים, במקום פשוט לשתף קישורים לרשת או לצילומים וסרטונים שהופקו באופן מקצועי. משתמשים נוטים יותר לשתף מידע לגבי חייהם הפרטיים כאשר הם רואים אחרים עושים זאת, ולכן קידום של תוכן אורגני צפוי להוליד עוד תוכן אורגני.

אבל עם כל הכבוד לסיבות שהוזכרו למעלה, הסיבה האמיתית לשינוי הזה, ככל הנראה, היא גל הביקורת שספגה הרשת החברתית מאז בחירתו של דונאלד טראמפ לנשיאות ארה''ב. פייסבוק הואשמה לאחר בחירתו של טראמפ בכך שהיא אפשרה לחדשות מזויפות ולתוכן רוסי שנועד להטות את דעת הקהל, להגיע לעשרות מיליוני אמריקנים. רוב ההנהלה הבכירה של פייסבוק תמכה בבחירות בהילרי קלינטון, וההאשמות של תומכיה של קלינטון שהרשת החברתית הייתה כלי משמעותי בעלייתו של טראמפ לנשיאות,  לא הקבלו ברוח טובה. הביקורת החריפה הובילה גם להתערבות של הקונגרס ונראה שהחדשות הפכו מיתרון לחיסרון עבור החברה.

הפעולה הראשונה בה נקט צוקרברג הייתה להכריז שפייסבוק תחזור לחזון המקורי, של מקום מפגש בין חברים. את עיקר הנזק יספגו כמובן כלי התקשורת, שלמדו להסתמך על פייסבוק ככלי הפצה מרכזי והחשיפה שלהם תרד דרסטית.

זוהי מכה קשה ומאכזבת לכלי התקשורת שהשקיעו כסף רב בהעלאת אחוזי החשיפה שלהם ברשת החברתית, מכה שמציבה אותם בצומת לא נעימה. כך למשל, העיתון הגדול ביותר בברזיל,  "פולהה דה סאו פאולו", הודיע בתחילת החודש שהוא הפסיק להעלות תכנים שלו לפייסבוק, לאור השינויים, כדי להעדיף תקשורת אישית על פני עיתונאות וסוגים אחרים של תוכן. גורמים מטעם העיתון מסרו כי ההחלטה באה בעקבות "דיונים פנימיים על הדרכים הטובות ביותר להפיץ את הכתבות של פולהה". לעמוד פייסבוק של העיתון יש 5.76 מיליון עוקבים.

 

ההחלטה הזו היא אחת התגובות בולטות ביותר של גוף חדשות מסורתי לשינוי בפיד החדשות באחת המדינות החשובות ביותר לפייסבוק, בשל העובדה כי 122 מיליון ברזילאים גולשים לאתר פייסבוק מדי חודש.

כל זה מצטרף לשינוי הנוסף עליו הכריזה הרשת החברתית: דירוג מקורות אתרי חדשות על סמך משוב של הגולשים בפיד. לפי הודעה לעיתונות שפרסמה החברה, הדירוג יתבסס על סקר שתערוך בקרוב קבוצה מגוונת וייצוגית של משתמשי פייסבוק בארה"ב, שיאמוד את ההיכרות שלהם את רמת האמון שלהם במקורות חדשותיים שונים. המידע הזה ישמש כבסיס לדירוג מקורות בניוז פיד. בשלב הראשון תופעל התוכנית בארה"ב, ובעתיד תורחב לכל העולם.

תגיות:פייסבוקרשתות החברתיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה