המצעד

המצעד: צירופי המקרים הכי מוזרים בהיסטוריה

הנשיאים שחלקו ביניהם יותר ממשרה משותפת, המלך שגילה כפיל זהה וכותב התשבצים שחזה את הפלישה לנורמנדי. המדור "המצעד" מציג: צרופי המקרים הכי מוזרים בהיסטוריה

  • י' אדר התשע"ח
אא

הקשר בין לינקולן וקנדי

לצמד הנשיאים האמריקאים שבכותרת היה הרבה מן המשותף. גם לינקולן וגם קנדי נרצחו על ידי מתנקש באמצע כהונתם כנשיאים, שניהם נטו לצד הליברלי של המפה ושניהם נודעו כלוחמים למען זכויות אדם. אבל מסתבר שכל הנתונים הללו לא היו הדבר היחיד שאיחד ביניהם.

הנשיא לינקולן נבחר לקונגרס בשנת 1846, קנדי נבחר מאה שנים אחריו בדיוק בשנת 1946. שניהם נבחרו לנשיאות ב-8 בנובמבר, בהפרש של 100 שנים בדיוק – לינקולן בשנת 1860, קנדי ב-1960. לשני הנשיאים נפטרו ילדים במהלך כהונתם, לינקולן איבד את בנו ויליאם ואלאס בשנת 1862 ואילו קנדי את בנו התינוק פטריק בשנת 1963 (השניים, אגב, איבדו ילדים נוספים במהלך חייהם). שמות המשפחה של שניהם מורכבים מ-7 אותיות ושמותיהם המלאים (באנגלית כמובן) מ-15 אותיות בדיוק.

עד כאן נשמע בגדר הסביר? תמשיכו לקרוא, כי יש עוד. שמם של שני סגני הנשיא של לינקולן וקנדי היה ג'ונסון, של לינקולן - אנדרו ג'ונסון ושל קנדי - לינדון ג'ונסון. שני המזכירים, אגב, נולדו בהפרש של 100 שנים בדיוק: אנדרו ב-1808 ולינדון ב-1908. שמה של מזכירתו של לינקולן היה קנדי, ואילו מזכירתו של קנדי נקראה לינקולן. 

ועכשיו לחלקים המוזרים באמת. שני הנשיאים נרצחו בירי בראשם, מאחור, ובעודם יושבים. לינקולן נרצח בתיאטרון "פורד" בוושינגטון, ואילו קנדי נרצח בעת שנסע במכונית מסוג "פורד לינקולן". בות', רוצחו של לינקולן, נעזר באדם בשם לואיס פּיין בתכנון הרצח של לינקולן. אוסוואלד, רוצחו של קנדי, החביא את רובהו במוסך של אחת בשם רות פּיין שהייתה ידידה של אשתו.

ופרט אחרון לקינוח, שתי הרציחות התרחשו ביום שישי.

מטריד זו לא מילה.

 

האיש שהיה עד להתנקשות שוב ושוב

מסתבר שצירופי המקרים המוזרים במשפחת לינקולן המשיכו הלאה אל הדור הבא.

רוברט טוד לינקולן, בנו הבכור של הנשיא אברהם לינקולן, נכח לצד אביו הנשיא בשעה שמת כתוצאה מהתנקשות מכוונת. מסתבר שזה לא היה הרצח היחיד של נשיא שהזדמן לו לראות מקרוב. בשעה שכיהן כשר המלחמה בממשלו של הנשיא ג'יימס גרפילד אשר נרצח על ידי מתנקש, נכח לינקולן הבן בתחנת הרכבת בה בוצעה התנקשות בחייו של הנשיא והיה עד ראייה לרצח. 20 שנה מאוחר יותר, הוזמן לינקולן ב-6 בספטמבר 1901 לתערוכת "פאן-אמריקן" בבאפלו שבניו-יורק, ושהה לא הרחק מהמקום בו נורה למוות הנשיא ויליאם מקינלי בידי אנרכיסט. מאותה שעה, סיפר מאוחר יותר, החליט שלא להיענות לעולם להזמנות נשיאותיות, מטעמי ביטחון. לא שלו, של הנשיא.

אגב, זה לא היה צרוף המקרים היחיד בחייו של לינקולן הבן. בשנת 1863, על פי עדותו של לינקולן, בהיותו בתחנת הרכבת בעיר ג'רזי סיטי, הוא עמד על הרציף ונדחף על ידי ההמון שצבא על דלתות הרכבת. לינקולן איבד את שיווי משקלו ונפל אל המרווח שבין הרציף לרכבת שכבר החלה בתנועה. למזלו, משך אותו אדם מאחור והחזירו אל הרציף. הוא זיהה בקלות את מצילו: אדווין בות' - אחיו של ג'ון וילקס בות' שרצח את אביו בשנת 1865.

 

מחבר התשבצים שהצליח לחזות את הפלישה לנומנדי

לאונרד יוז היה מורה בגמלאות ומחבר התשבצים של עיתון ה"דיילי טלגרף" הלונדוני בשנות הארבעים, עבודה בה עסק למעלה מ-20 שנה בתחילת המאה הקודמת. עד כאן הגיוני ביותר, אחרי הכל, הרבה אנשים אוהבים תשבצים. אבל באורח מוזר ביותר, הצליח יוז לפרסם את תאריך הפלישה לנורמנדי, מבצע הנחיתה הימי הגדול בהיסטוריה, בו השתתפו כ-200 אלף לוחמים. המבצע נחשב לנקודת מפנה בניצחונן של בעלות הברית על הנאצים, שבוע לפני שקרה בפועל.

בתשבץ תמים אחד שפורסם בסוף חודש מאי 1944, הכניס יוז קוד המגלה את תאריך ה-D day" " בו תכננו האמריקנים לפלוש לאירופה דרך הים. הים הגורלי תוכנן לתאריך -6.6.1944, באותו תשבץ הופיעו גם מלות קוד אחרות כגון ג'ונו, חרב ותות, ששימשו את הצבא האמריקני בהכנות לפלישה.

שרות המודיעין הבריטי 5MI היה משוכנע שמחבר התשבצים הוא למעשה סוכן גרמני סמוי וחקר אותו במשך ימים ארוכים, אולם לבסוף התברר שמדובר, לא יאומן, בצירוף מקרים מוזר.

 

המלך שגילה כפיל זהה

מלך איטליה, אומברטו הראשון, סעד בחברת שלישו במסעדה בעיר מונצה בערבו של ה-28 ביולי 1900. בזמן שהמתין לאוכל, הבחין המלך להפתעתו כי בעליה של המסעדה דומה לו באופן מפתיע. כשפתח איתו בשיחה קלה, גילה לתדהמתו שהדמיון ביניהם רב משחשב.

שמו של המסעדן היה אומברטו, בדומה לשמו של המלך, אף הוא נולד בעיר טורינו כמו המלך ובאותו תאריך – 14 במרץ 1844. הוא נישא לקרובתו, רגינה מרגריטה ב-22 באפריל 1868, באותו תאריך ממש שבו המלך נשא לו לאשה את דודניתו, רגינה מרגריטה. המסעדן פתח את מסעדתו ב-9 בינואר 1878, היום שבו הוכתר אומברטו הראשון למלך.

המלך כה התפעל מן "התאום" החדש וביקשו להצטרף אליו למחרת למאורע. ביושבו בבימת הכבוד באצטדיון תהה המלך מדוע מתמהמה המסעדן. השליש נעלם לזמן מה, ומששב לחש למלך כי מיודעו מצא את מותו בבוקר ההוא בדו קרב מסתורי. כעבור דקות אחדות, בעוד המלך מביע את ניחומיו, התפרץ לעבר המלך מתנקש אנרכיסט ששהה בקהל, והרגו במקום.

 

המקרה המוזר של יו ויליאמס

ב-5 בדצמבר 1664 טבעה ספינה בעת שחצתה את מיצר מנאי סמוך לחופי ו'יילס. מתוך 81 נוסעים ואנשי צוות שהיו על סיפון הספינה, ניצל רק אדם אחד. שמו היה יו ויליאמס . יותר ממאה שנה אחרי אותו מקרה, ב-5 בדצמבר 1785, טבעה ספינה באותו אזור. 60 איש היו על סיפון הספינה ורק אחד מהם ניצל. שמו, תאמינו או לא, היה יו ויליאמס. אבל זה לא מסתכם בזה.

75 שנה לאחר מכן, בשנת 1860, טבעה שוב ספינה במיצר מנאי. כל 25 האנשים שהיו על הסיפון טבעו מלבד אחד… וכן, ניחשתם נכון, קראו לו יו ויליאמס. ארבעים שנה קודם, לא רחוק משם, ב-5 באוגוסט 1820, התהפכה  סירת קיט בנהר התמזה. כל האנשים שהיו על הסירה טבעו למוות, חוץ מילד קטן בן חמש. כשמשו את הפעוט הרועד מהמים, גילה הילד את שמו למציליו: יו ויליאמס.

ומה אתם יודעים,  ב-10 ביולי 1940, בזמן מלחמת העולם השנייה, נהרסה כליל ספינת מכמורת בשל התפוצצות מוקש גרמני. הסתבר שרק שניים מנוסעי הספינה נותרו בחיים – אדם מבוגר ואחיינו הצעיר. שניהם עונים לשם יו ויליאמס.

 

המלחמה שהתחילה והסתיימה באותו מקום

בקיץ של שנת 1861, החלה מלחמת האזרחים האמריקנית בקרב הראשון בין כוחות האיחוד לחיילי הקונפדרציה, קרב שפרץ במטע הסמוך לביתו הצנוע של אחד מתושבי מדינות הדרום, וילמר מקלין שחי בבית חוה קטן ונחמד בוירג'יניה.

מקלין נמלט עם משפחתו מאימי הקרב הרחק משם, מרחק של כמעט 200 קמ''ר למעשה. הוא שכר לו בית חדש, רחוק מאזור הקרבות וניסה לחזור לשגרה, אבל המרחק הגדול לא ממש עזר לו כי ארבע שנים אחרי, בזמן שהוא ומשפחתו מנסים להתאושש מהשנים הקשות שעברו עליהם, נשמעה דפיקה בדלת. בפתח ביתו עמדו הגנרל הדרומי רוברט לי ויריבו המושבע, הגנרל יוליסס גרנט – המפקד העליון של צבא מדינות הצפון ולימים נשיא ארצות הברית. השניים ביקשו, בנימוס אך בתקיפות, רשות לחתום על הסכם הכניעה של מדינות הדרום בסלון ביתו.

"המלחמה נפתחה בפתח ביתי והסתיימה ארבע שנים מאוחר יותר, בסלון ביתי", סיפר מאוחר יותר מקלין ההמום. אגב, אם תהיו בסביבה, אתם מוזמנים לבקר בסלון ביתו של מר מקלין ביש המזל, שהפך היום למוזיאון היסטורי ואתר תיירות מבוקש בוירג'יניה.

תגיות:היסטוריהמצעד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה