השבת שלי

השבת של הסופרת דבורה נויגרשל: הכנות כבר במוצ"ש, המון סלטים והווי קסום

איך מתכוננים אצלכם לשבת, מה התפריט השבתי שלכם, ואיך נראה שולחן השבת? הידברות מזמינה אתכם לספר לנו על השבת שלכם. והפעם: העיתונאית והסופרת דבורה נויגרשל מספרת לנו על השבת שלה

  • ז' אדר התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

מהי שבת בשבילך?

"שבת בשבילי היא כמו ההרגשה הזאת כשאת שוחה ומוציאה את הראש מהמים בשביל לקחת אוויר עד הנשימה הבאה. זו פשוט הזדמנות לקחת אוויר לנשימה לכל השבוע, הטענה לשבוע שלם. זה לא רק זה, שבת היא המתנה הכי יקרה שיש לנו, אי אפשר שלא להרגיש את זה. זה הזמן שלנו מכל הבחינות, גם מבחינה רוחנית וגם מבחינה פיזית. זו ההזדמנות לקרא דברים טובים, להתפנות לילדים ולדבר איתם, לאכול טוב ולישון טוב. אם למצוא ביטוי מדויק שהוא אולי קצת פשוט וילדותי: זה פשוט כיף. שבת זה כיף".

מתי את מתחילה להתכונן לשבת? מה זה כולל?

"אמא שלי, המשוררת צפורה וינגרטן,  הוציאה לפני יותר משלושים שנה קלטת לילדים בשם 'ילדי חמד' בנושא השבת. השיר הראשון מהקלטת מתחיל ככה: 'מיום ראשון כולי כבר געגוע, מתי תגיע שוב אני שואל/ ברביעי ובחמישי כל השבוע, אל השבת כה מייחל'. גדלתי על השיר הזה ובשבילי זו דרך חיים. אני מתחילה להתארגן כבר במוצאי שבת לשבת הבאה. במוצאי שבת ובראשון אני מתקתקת כביסות, ויש הרבה, ברוך ה', כשיש שבעה ילדים בבית. עד שני בערב הכל מאורגן בארונות, ביום שלישי החלפת מצעים. חשוב לי להתארגן מוקדם כדי שסוף השבוע יהיה פנוי כולו לניקיון ולבישולים לכבוד שבת. ברביעי אני מכינה את הסלטים החריפים והחמוצים, ומתחילה ניקיון של החדרים הפנימיים, ובחמישי שאר הבית. יום חמישי גם מוקדש לבישולים. גם חמין אני מתחילה להכין ביום חמישי: משרה קטניות, מזהיבה בצל ומכינה ג'חנון לפי מתכון מדהים שלמדתי משכנתי התימנייה.

"אני מכינה גם המון סלטים, כי למרות שבמקור יש לי שורשים הונגריים, אני קצת מרוקאית באופי. מקפידה מאד לאפות חלות כל יום שישי. אני מאד אוהבת יום שישי רגוע. אין אצלי דבר כזה לא לנוח ביום שישי, מבחינתי זה חלק מההכנות לשבת, לתת למשפחה כולה אמא ערנית עם כוחות".

זה נשמע נהדר, אבל מתאים בוודאי רק לאנשים מאורגנים ומסודרים מאד.

"תתפלאי לשמוע שדווקא בגלל שאני אמנית באופי וטיפוס מאד חולמני ומפוזר, קבעתי לעצמי סדר נוקשה שאני פועלת רק לפיו, אחרת אני פשוט אשכח להכין דברים. לקח לי זמן, אבל לאט לאט הגעתי לנוסחה המנצחת. כשאני מאורגנת כך אני מצליחה להכניס שבת ברוגע ובשמחה.

"כמובן, גם הילדים שותפים להכנות. ביום שישי, לכל ילד יש תפקיד קבוע לכבוד שבת, גם לבת השלוש שהתפקיד שלה הוא לנקות את האבק בסלון, תפקיד מכובד שהיא מאד גאה בו".

תארי את תפריט השבת שלכם?

"התפריט שלנו הוא הונגרי מסורתי, לא משתנה במילימטר. אוכלים דגים בשלושת הסעודות, הילדים שלי לא מתים על גפילטע חוץ מבעלי. לו ולכל מי שמוכן לטעום, אני מבשלת קלופסים מוכנים שיוצאים נהדר, ולכן אוכלים אצלנו בנוסף מושט או סלמון. כבר אמרתי לך שיש לי משהו מרוקאי בגנים, כי אני מאד אוהבת להשקיע בסלטים: מבושלים, חיים, חמוצים וחריפים. כל האופציות פתוחות. אחרי הדגים יש מרק עוף, ולמנה עיקרית עוף עם תוספות. המתכון לעוף משתנה משבוע לשבוע וגם התוספות: פשטידה או 'תפוח אדמה עצבני', כמו שקוראים לו הילדים, שהוא מתכון חריף ונחמד לתפוחי אדמה. לקינוח אוהבים אצלנו פרות. בעלי קונה הרבה פרות אקזוטיים ומעניינים: פיטויה, קרמבולה וכל דבר טוב שיש לירקן להציע.

"בבוקר אוכלים דגים וסלטים, ולמנת ביניים ביצה וכבד. באוכל השבתי יש הרבה עניינים גבוהים שרמוזים בקבלה, גם אם לא הכל אנחנו מבינים. לפני כמה שנים קראתי על האדמו"ר מצאנז שבזמן המלחמה כששהה במחנה עבודה, ביקש ממי שיכול להשיג לו בצל לשבת בבוקר, והבטיח למי שיביא לו בצל, חצי מהעולם הבא שלו, כך שאין ספק כי במנהג של אכילת בצל בבוקר עניין גדול מאד. שיתפתי בסיפור הזה את הילדים לטובת אלה שפחות אוהבים בצל.

"החמין שלנו הוא ממש בגדר עונג שבת אמיתי. יש בו הרבה בשר, תפוחי אדמה, חומוס וג'חנון. הוא מתובל היטב עם הרבה פפריקה ומתבשל הרבה זמן על האש. אצלנו אוהבים חמין עם הרבה צבע.

"בסעודה שלישית אוכלים סלטים, חלות ודגים, ואני מקפידה גם להגיש ביצה קשה, כי יש עניין לאכול משהו שבושל במיוחד לסעודה שלישית. מקפידים מאד על מלווה מלכה, מדליקה נרות במוצאי שבת ומשקיעה באוכל חלבי טעים. סבתא של בעלי הקפידה תמיד על סעודת מלווה מלכה. היא נפטרה בשבועות וראינו בזה ממש סימן, שזכתה להיפטר דווקא ביארצייט של דוד המלך שתיקן את סעודת מלווה מלכה".

מהו החלק הכי אהוב עליך בשבת?

"רק דבר אחד? הרבה דברים! קודם כל, אני אוהבת את הקטע הזה שאפשר לישון בלי נקיפות מצפון. כאמא לתינוקת יונקת שאין לה חווית שינה רציפה באמצע השבוע, זה משמעותי. גם את שולחן השבת שלנו אני אוהבת מאד, לשבת עם כל הילדים, הקטנים והגדולים, ליד השולחן, להקשיב להם ולדבר איתם. מתפתחות שיחות משפחתיות מרתקות ליד שולחן השבת. זו נחת שאי אפשר להסביר. אחרי הסעודה בלילה יש לי זמן לשבת ולשחק עם הילדים: רמי, קאטאן, להקשיב לסיפורים מהגן. זה הווי משפחתי קסום, וזה קורה בדרך כלל רק בשבת".

איך נראה שולחן השבת שלכם?

"מאד אוהבים אצלנו לשיר. כולם  מוסיקאליים ושרים אצלנו, אפילו הילדים הקטנים. בעלי מכיר המון לחנים לזמירות שבת, וכל הילדים שרים, עם ליוויים וקולות שניים. בעלי מתנדב במד''א וכבר קרה שבאמצע סעודת שבת הוא הוקפץ לאיזה מקרה, חזר אחרי שעה(!) וגילה שאנחנו עדיין שרים".

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"קודם כל יש שפע ממתקים. תמיד לפני שאני הולכת לישון בשבת בצהריים הארון פתוח, והילדים יודעים שהם יכולים לקחת איזה ממתק שהם רוצים. למרות שאני חייבת לציין שהם בקושי לוקחים, כי בדרך כלל הם שקועים במשחק. לשבת גם יש בגדים יפים ומשקעים במיוחד, אפילו לבובות של הילדות תפרתי סט שבתי חמוד. ובכלל, האווירה היא כל כך כיפית. אני חושבת שברגע שההורים אוהבים את השבת, גם כל המשפחה אוהבת. אני מקפידה להכין לכל אחד מאכל שהוא אוהב במיוחד לשבת, אם זה סלט פטריות החביב במיוחד על הגדול, או דגים שהבת הקטנה אוהבת.

"עוד משהו שמאד חשוב, לדעתי, הוא להקפיד שלא יהיה לילדים בשבת משעמם. לדאוג למשחקים שהם אוהבים וגם להזמין אורחים/ בני דודים בשעת הצורך, כדי שתהיה להם חברה".

שבת בלתי נשכחת?

"בשבת האחרונה של השנה, לפני שנה, היינו אמורים לארח משפחה מתחזקת שרצתה לשמור את השבת האחרונה בשנה. באותו שבוע חמי לא הרגיש טוב וביום חמישי מצבו הידרדר והוא אושפז במצב קשה מאד בבית החולים. ביום שישי, בעלי רץ לבית חולים להיות לידו ושם הודיעו הרופאים כי הוא צריך להיכנס לניתוח דחוף, שלא ברור אם הוא ישרוד אותו. זה היה יום שישי אחרי הצהריים, לא היה לי גרם סבלנות לארח מישהו, אבל המועד היה כל כך קרוב לשבת שלא הייתה לנו כל כך ברירה, לא יכולנו לבטל ברגע האחרון.

"בסופו של דבר הגיעה משפחה מקסימה, הורים נהדרים וילדים מתוקים. אנשים מקסימים שמתקרבים ליהדות עם הרבה רצון לשמוע. היינו כל כך שקועים בארוח, שפשוט לא היה לנו זמן לשקוע במחשבות שחורות ולדאוג. בדיעבד, זו הייתה הסחת הדעת המושלמת. זו הייתה המתנה הכי טובה שיכולנו לבקש.

"בזמן הסעודה השלישית הגנרטור קפץ, ישבנו בחושך, הילדים שרו והייתה אווירה מחשמלת. זו הייתה שבת בלתי נשכחת. במוצאי שבת התעדכנו שמצבו של חמי ברוך ה' הוטב, ולאחר מספר שבועות הוא החלים, בחסדי שמיים. ראינו בחוש איך זכינו בשכר המצווה".

 

מתכון שבתי אהוב במיוחד

יש הרבה... אתן לך סלט חמוץ בסגנון מזרח אירופי, כאן זה ממש חטיף. פשוט להכנה, ונחמד למראה:

קולורבי חתוך לחצאי פרוסות

גזר חתוך למקלות

טבעות פלפל ירוק חריף

תחמיץ:

חצי כוס חומץ

חצי כוס מים

כף מלח

כפית סוכר

לערבב ולתת לירקות לספוג היטב את הטעמים.

קולורבי חתוך לחצאי פרוסותקולורבי חתוך לחצאי פרוסות

רוצים לספר לנו על שולחן השבת שלכם? כתבו אל support@htv.co.il ונחזור אליכם.

תגיות:השבת שלישבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה