חדשות בארץ

המפכ"ל הותקף וענה: "החוקרים לא מדליפים, הנחקרים מגחיכים את ההדלפות"

רוני אלשיך הגיע לדיון בוועדת הפנים והתייחס דבריו בנוגע למעקב אחר חוקרים: "לא ייחסתי לנתניהו דבר. אמרתי שיש גורמים שרחרחו סביב חוקרים בתיקים האלה". עוד טען: "נחקרים בתיק מעבירים מסרים בתקשורת, משום שאסור להם לדבר". מספר ח"כ סולקו מהאולם

  • ה' אדר התשע"ח
מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך (צילום: פלאש 90)מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך (צילום: פלאש 90)
אא

מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך הגיע היום (שלישי) לדיון בוועדת הפנים של הכנסת. הדיון עסק בראיון שהעניק לתכנית "עובדה" בו נשאל על אודות חקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו בתיקים 1000 ו-2000. אלשיך טען שם כי נערך מעקב אחר חוקרי המשטרה מצד חוקרים פרטיים. עוד לפני הדיון בוועדה החלה מהומה בין חברי הכנסת, כשהיו"ר יואב קיש (הליכוד) הרחיק את חברי הכנסת אחמד טיבי, יוסי יונה וח"כ מיקי רוזנטל שטען כי "ראש הממשלה נמצא בחקירה, וקיש משבש אותה". קיש הוסיף כי "לא אתן לחברי כנסת מהאופוזיציה להשמיץ את ראש הממשלה ולא אתן לחברי כנסת מהקואליציה להשמיץ את יאיר לפיד".

המפכ"ל טען כי לא ייחס את נושא המעקב אחר חוקי המשטרה לנתניהו. "לא ייחסתי לראש הממשלה שום דבר. אמרתי שיש גורמים שרחרחו סביב חוקרים שחקרו את התיקים האלה", הבהיר. "מבחינתי זה היה לא לגיטימי. הדבר החשוב ביותר באותה נקודת זמן היה למנוע את זה כדי לא לאפשר את ההפרעה. לכן יצאתי ציבורית כדי לומר שזה לא נכון". עוד הוסיף כי: "אין חקירה שמתנהלת עם יותר איזונים ובלמים מאשר חקירה של איש ציבור. לא משנה מיהו", הוסיף. "אין פעולת חקירה שלא מובאת לעיונם של החוקרים, בכירי המשטרה, הפרקליטה המלווה, וגם פרקליט המדינה וגם היועץ המשפטי לממשלה".

"הנחקרים בפרשות נתניהו מגחיכים את תוכנן דרך ההדלפות", אמר אלשיך בפתח דבריו. לטענתו, לדבריו הדבר נעשה על מנת למנוע פגיעה בשמן. "לפעמים אני גם קופץ כי זה מזעזע אותי שאני רואה בתקשורת 'שאלה תשובה' מתוך חקירות וזה לא זהה". אלשיך הוסיף ואמר כי אינו אחראי לעריכת הראיון ששודר עימו והוא מצר על כך שחלק מדבריו לא נכנסו. "בריאיון לא נאמרה מילה אחת על חקירות ראש הממשלה, גם לא הדלפה", הוסיף. "מואשמת מעל כל במה על ימין ועל שמאל. מבחינתי זו הזדמנות טובה להציג את מה שהמשטרה עושה ולא עושה ואיך מתנהלת חקירה. חקירות רגישות מתנהלות באופן סמוי. לפעמים שנה ושנה וחצי ואיש לא שומע מילה. כי רק המשטרה ופרקליט המדינה והיועמ"ש יודעים עליהן. אז אף מילה לא יוצאת החוצה".

"ניתקנו את קציני המשטרה מקשר ישיר עם התקשורת". הוסיף אלשיך "אין דבר כזה שקצין משטרה פונה ישירות לאיש תקשורת. זה כולל אותי. מעולם לא פגשתי איש תקשורת בארבע עיניים בלי נוכחות דובר. מעולם לא דיברתי עם איש תקשורת כשאין דובר על הקו. אנחנו קוראים לזה 'איסור ייחוד'. זה שומר על טוהר המשטרה".

עוד אמר על הנחקרים: "הם משוחחים ביניהם באמצעות התקשורת. אסור להם לדבר אחד עם השני. ולכן באמצעות עורכי הדין הם מדליפים לתקשורת כדי שהנחקר השני ישמע מה הם אמרו. וכך מתחיל שיח של שיבוש חקירה באמצעות התקשורת. עורכי הדין מתפרסמים באמצעות הסיקור הזה. שימו לב מתי יש תמונה של עורך דין או מתי הוא מתראיין לטלוויזיה. לא תמיד באופן שמשרת את אינטרס הלקוח".

על פרשת הצוללות אמר: "אף אחד לא החשיד את נתניהו. לא יכול להיות מצב בתיק כמו תיק הצוללות שלא תישמע גרסת כל המעורבים בהחלטה על העסקה. לכן, כאשר נשאלנו לפני חודשיים שלושה אמרנו שבוודאי שהוא יתן עדות. אתם מעלים על דעתכם שראש הממשלה לא יתן גרסה לגבי זה? זה לא אומר שהוא חשוד. זה אומר שהוא יתן עדות. על גבי זה נעשו מניפולציות. התזמון נקבע לפי טובת החקירה".

בהמשך התייחס אלשיך לטענות על השתייכותו "לשמאל הקיצוני" ועל חברותו בקרן החדשה לישראל. "עם כל הכבוד לחוסן שלי, של אשתי ושל משפחתי, אני לא יכול לחתום על החוסן של כל אחד מהחוקרים. לכן הייתי צריך להפסיק את הלחץ עליהם. לראייה, זה נפסק מידית אחרי שיצאתי לתקשורת. לגבי השאלה האם אנחנו חוקרים את זה או לא, אנחנו לא נוהגים לעדכן, לא על חקירות גלויות ולא על חקירות סמויות, לא על מודיעין שנבדק ולא על שום סטטוס בשום נושא", אמר. "חוסר הלגיטימיות שלי להתייחס לשאלה הזו הוא בדיוק אותו חוסר חוקיות להתייחס לחקירות ראש הממשלה. ככל שאתם שואלים אותי האם זה נחקר אני אהפוך למדליף אם אדבר על זה".

ח"כ סמוטריץ' האשים את אלשיך כי הריאיון שהעניק לא מקובל וכינה אותו "תאונת דרכים מתחילתו ועד סופו. התזמון שבו הכתבה פורסמה מאוד בעייתי וההתנהלות התקשורתית של המשטרה בפרשה הזו פוגעת באמון הציבור". חברת הכנסת רויטל סוויד הגיבה מהצד השני ואמרה לקיש כי "אתה עושה שימוש לא ראוי בכוח. המפכ"ל לא עומד כאן למשפט. עשיתם כאן משפט שדה, ראש הממשלה של כולנו נמצא תחת חקירות וחשוד בקבלת שוחד".

תגיות:מפכ"ל המשטרהחוקריםהדלפות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה