חינוך ילדים

פורים כל השנה: המושגים הפורימיים שמלווים את חיי ילדינו

להיות מלכת הכיתה או הגן, ולעטות מסכה שמסתירה את הרגשות האמיתיים. המושגים הפורימיים שכדאי לדעת להתנהל איתם ביומיום

  • ד' אדר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הנה הוא הגיע!

פורים. החג הכי אהוב על הילדים. חגיגה של תחפושות, מעדנים וכל מיני ממתקים. וכידוע, זריזים מקדימים. כבר בראש חודש אדר הילדים חוזרים מחופשים מהגנים, והגדולים נהנים ממגוון תכניות.

ומה עם כל השנה?

יש מושגים של פורים שנמצאים בשימוש כל השנה.

בואי נבחן אחדים מהם.

1. המלכה. מי מבנות הגן לא רוצה להיות כלה או מלכה? חלום של כל ילדה. אבל בשבילך, להיות מלכה זה משהוא אחר. אצלך, בתך היא מלכת הכיתה כל השנה. על פיה יישק דבר. כל בנות הכיתה צריכות להקשיב לה, לציית לה. הגננת התלוננה בפניך כבר כמה פעמים, וליבך נחמץ. מה עושים? ילדתך היא ילדה עוצמתית. גם בבית את מרגישה שהיא משתלטת עליך לפעמים. קשה לך עם זה. את מרגישה שהסמכות ההורית שלך נחלשת, ואת מחליטה להחזיר את המושכות לידיים שלך. את לא תאפשרי לה לקבוע בבית שלך כללים. רק את המחליטה! זהירות, אימא יקרה, חז"ל למדונו עיקרון חשוב מאוד. אל לנו לשבור תכונה שקיימת אצל הילד. לא ננסה להקטין את התכונה שנראית לנו כלא טובה או אפילו מאיימת. נדריך את הילדה, נכוון אותה להשתמש בתכונה בצורה מועילה. לילדה יש כושר מנהיגות? נכוון אותה להנהיג בכיתתה אכפתיות לבנות החלשות. הילד שלך שוחר צדק, ובדרכו מסתבך עם חבריו? נעודד את האכפתיות שמאפיינת אותו ונלמד אותו דרכים נכונות לשימוש בתכונה.

2. מסכות. ישנן מפחידות וישנן יפות, אבל כולן מסתירות. מסתירות את הפנים האמתיות שלנו. כמה פעמים קורה שאנחנו לא מעיזות לסרב לשכנה שבאה לשאול, נניח, שואב אבק? לא מעזות להתלונן על אי צדק שנעשה לנו. לא נעים לנו. מה יחשבו עלינו? ואז אנחנו עוטות מסיכה. כאילו כלום לא קרה. האמנם, כלום לא קרה לנו? אז למה אנחנו כועסות? למה אנחנו ממורמרות על אי הצדק שלא העזנו להתנגד לו? המסכה רק מסתירה את מה שאנחנו מרגישות בפנים. בפנים סוער ולא נעים. האם אפשר למנוע מצב כזה מילדינו? איך נוכל למנוע מילדינו לבישת מסכות שגורמות להם להרגיש רע בפנים? נאפשר לילדינו להביע את מה שהם מרגישים. נדאג שזה יקרה בצורה מכובדת. להביע רגשות? כן! להשמיץ ולקלל? לא! בנוסף, לא נוכל בכל פעם להתחשב ברצון שלהם. נמשיך לשים להם גבולות. אבל להקשיב למה שיש להם להגיד אפשר בכל פעם.

3. ולך, אימא יקרה! רגשותייך חשובים לא פחות מרגשות בני משפחתך. אשמח לשמוע ממך, מה היא המסכה שלך? מתי את עוטה אותה על פניך? מה הרגש שקשה לך להשמיע? איך את חושבת שאת יכולה להוריד אותה מעל פניך? שלחי את תגובתך, ונוכל לבדוק יחד איך להוריד מסכות מיותרות.

שרה לנגזם היא מנחת קבוצות הורים בשיטת "תקשורת ומודעות עצמית ככלי לחינוך ילדים" ויועצת מוסמכת בשיטת מח אחד saralangzam@gmail.com  

תגיות:פוריםתחפושותמסכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה