שו"ת התניא

שו"ת התניא: ה’ ברא גם את הרע?

אומרים שה' ברא את הכל. האם זה כולל גם את הרע? איך זה יכול להיות?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אין, פשוט אין שום דבר בעולם הזה או בעולם אחר, שהקב"ה לא ברא. בתנ"ך כתוב שה' הוא "יוצר אור ובורא חושך עושה שלום ובורא רע" (ישעיהו מה, ז), ובתניא מוסבר שהעולם כולו בנוי משני צדדים - זה לעומת זה - מערכת שלמה ומפורטת של רע שיש בה את כל הפרטים שיש בטוב - רק להפך.

רוצה לדעת למה? תעמוד בתור. הרע בעולם, הסבל שגם (ואולי בעיקר) הצדיקים סובלים, המצב שבו נראה לא פעם שלהיות רשע יותר משתלם מלהיות צדיק, כל אלו שאלות שמאתגרות אותנו מבריאת העולם ועד שיבוא משיח.

נוכל רק לומר בוודאות שאין דבר בעולם שאין לו תכלית טובה, בסופו של דבר. הנחש בגן־עדן, מכירת יוסף, גלות מצרים, חורבן שני בתי המקדש, אלפיים שנה של פרעות ורדיפות, השואה האיומה... אנחנו לא מבינים איך, וחובתנו לשאול ושוב לשאול, אבל מתוך אמונה חזקה שפשוט אין מצב שההסתר הוא רק הסתר, ושמוכרח להתגלות מתוכו אור עמוק ומופלא.

התניא מלמד דבר חשוב: הטוב שבעולם שואב את חייו מפנימיות הקדושה, מלשון פָּנִים, כאילו ה' מסתכל עליו פנים בפנים ומעניק לו חיים ברצון ובשמחה. הרע שבעולם, לעומת זאת, מקבל את חייו מאחוריים, הצד האחורי של הקדושה, כביכול. כאילו ה' זורק לו פירור או שניים מאחורי הכתף, בלי להסתכל אפילו, רק כי ממש אין ברירה ורק כמה שצריך. 

מתוך הספר תניא לאנשים כמוני וכמוך - מאת הרב אליעזר שם-טוב ודובי ליברמן

תגיות:בריאהעולם הזהרעשו"ת התניא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה