חדשות בעולם

האמירה שגרמה לסערה: "הפולנים סייעו לנאצים בדיוק כמו היהודים"

ראש ממשלת פולין מתאוש מורביצקי עורר זעם כשענה לשאלה של עיתונאי ישראלי במהלך ועידת מינכן לביטחון. חברי הכנסת תקפו, נתניהו אמר: "דבריו מקוממים. אדבר איתו בהקדם"

  • ג' אדר התשע"ח
מתאוש מורביציקי (צילום: shutterstock)מתאוש מורביציקי (צילום: shutterstock)
אא

אחרי חוק השואה והצעת החוק לאיסור שחטה כשרה, ראש ממשלת פולין ממשיך להחריף את המתיחות בין ישראל למדינתו. אתמול, במהלך ועידת מינכן לביטחון, השווה ראש הממשלה מתאוש מורביצקי בין פולנים שסייעו לנאצים במהלך השואה לבין משתפי פעולה יהודיים. במהלך הועידה שאל העיתונאי הישראלי רונן ברגמן על חוק השואה שעבר בסנאט וסיפר על עברה של אמו בשואה. "זה בנוגע לחוק החדש שחוקקתם שאוסר על אנשים לטעון שהיה לכם חלק ברצח בני עמי. אני בא מישראל. אני עיתונאי ישראלי שכותב גם עבור 'ניו יורק טיימס'. מתנצל שאהיה מעט אישי", פתח ברגמן. "הוריי נולדו בפולין. אמי ז"ל קיבלה אות ממשרד החינוך הפולני כשהייתה בת חמש, ואז פרצה המלחמה והם איבדו חלק גדול ממשפחותיהם משום שהשכנים הפולנים הלשינו לגסטפו שיש יהודים. אמי הצליחה להציל חלק גדול ממשפחתה כי היא שמעה ששכניה עומדים להלשין שיש יהודים בשכונה שלהם ל-SS בבוקר שלמחרת. אחרי המלחמה אמי נשבעה שלא תדבר יותר בפולנית למשך כל חייה - אף לא מילה אחת" עוד הוסיף ברגמן: "אם אני מבין נכונה, לאחר שהחוק חוקק, אני אחשב לפושע במדינה שלכם אם אומר את זה. מה המטרה? מה המסר שאתם מנסים להעביר לעולם? אתם גורמים לתגובה ההפוכה ורק מושכים עוד תשומת לב לזוועות הללו".  

מורביצקי ענה: "אין ספק שהיו פושעים פולנים כמו שהיו פושעים יהודים, כמו שהיו פושעים אוקראינים". הוא הוסיף והדגיש את חלקו של העם הפולני בהצלת יהודים בשואה. "גבירותיי ורבותיי, לא היו מחנות השמדה פולניים, לא היו מחנות ריכוז פולניים. היו אלו מחנות השמדה גרמניים-נאציים. העובדה שאנחנו נאלצים להסביר זאת כיום נובעת מההיסטוריה שלנו. במשך 50 שנה לאחר מלחמת העולם השנייה, 45 ליתר דיוק - לא יכולנו להגן על שמנו. לא הייתה מדינה פולנית עצמאית".

בכנסת לא נותרו אדישים לאמירות של מורביצקי. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "דבריו מקוממים. יש פה בעיה של חוסר הבנה של ההיסטוריה וחוסר רגישות לטרגדיה של עמנו. אני מתכוון לדבר איתו בהקדם". יו"ר "יש עתיד" יאיר לפיד, קרא לנתניהו להחזיר את השגרירה לישראל ואמר: "אמירתו של ראש ממשלת פולין היא אנטישמיות מהסוג הישן והרע. הפושעים אינם הקרבנות".

ח"כ ציפי לבני שהשתתפה בכנס אמרה: "קשה היה להאמין לתשובת ראש ממשלת פולין ולהשוואה הבלתי נסבלת בין היהודים לפולנים, בין הקרבנות לבין אלה שהשתתפו באופן פעיל ברצח. מרגש היה לשמוע את רונן ברגמן תוקף את ראש מממשלת פולין על החוק הפולני שעבר כשהוא מספר את סיפורו המשפחתי".

"ראש ממשלת פולין הוא מכחיש שואה וכך יש להתייחס אליו. דם מיליוני היהודים זועק מתוך אדמת פולין על עיוות ההיסטוריה והבריחה מאשמה", אמר יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי. "יהודים נרצחו בשואה ופולנים לקחו חלק פעיל ברציחתם. על הממשלה להיות פה למיליוני הנרצחים ולגנות את דבריו בחריפות. שתיקה כמוה כהסכמה לדברים. לא יקום ולא יהיה".

תגיות:פוליןיהודיםנאצים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה