השבת שלי

השבת של מעיין דיין: מכינה הכל בחמישי, יוצרת תפריט בריא ואוהבת לארח

איך מתכוננים אצלכם לשבת, מה התפריט השבתי שלכם, ואיך נראה שולחן השבת? הידברות מזמינה אתכם לספר לנו על השבת שלכם. והפעם: הדיאטנית ומנחת קבוצות ההרזיה מעיין דיין מספרת לנו על השבת שלה

  • ל' שבט התשע"ח
מעיין דייןמעיין דיין
אא

מהי שבת בשבילך?

"מנוחה והטענה. אני עובדת מסביב לשעון, במהלך השבוע אני מאד זמינה ללקוחות שלי, און ליין. אנשים שואלים אותי הרבה פעמים איך אני מצליחה לשמור על שפיות, ואני תמיד אומרת שאם לא הייתה לי שבת - הייתי משתגעת. עצם העובדה שפיזית,  מכריחים אותי לסגור את הטלפון ואת המחשב ולהתנתק מהכל, וזה מטעין אותי למשך השבוע. שבת היא זמן למשפחה וזמן לילדים ולדברים החשובים באמת בחיים".

מתי את מתחילה להתכונן לשבת? מה זה כולל?

"בדרך כלל אני מתחילה להתכונן ביום רביעי, אז עושים קניות לשבת. אני מאמינה גדולה בתכנון מראש. תכנון זה השלב הראשון בשינוי הרגלים והתמדה, ושבת זו התמדה, כי אם לא תבשל, לא יהיה לך מה לאכול. התכנון מתחיל מקניות נכונות, כולל דגים ובשרים. תמיד התפריט והקניות יהיו בהתאם לרשימה שאנחנו עורכים, ואני תמיד גם מתכננת לעצמי מראש מה אני הולכת להכין.

"ביום חמישי, אחרי שהילדים הולכים לישון, אני נמצאת במטבח. מבשלת משמונה בערב ועד אחת בלילה. זה כולל הכל, גם אפייה וסלטים, וגם את ארגון הבית, ברמת השולחן. כשהילדים קמים בבוקר השולחן כבר ערוך והבית מוכן לשבת. ביום שישי אנחנו יוצאים לטייל, לפעמים עם הילדים ולפעמים לבד, רק אני ובעלי, קצת זמן איכות לבד. זה הכי כיף בעולם".

זה נשמע נהדר. איך את מספיקה?

"האמת שבבית של ההורים שלי זה ממש הפוך. אצל ההורים שלי עד הרגע האחרון מתכוננים לשבת. מבשלים ביום שישי אחרי הצהריים ויכולים להעביר ניגוב על הרצפה רגע לפני ששבת נכנסת. תמיד הייתי רואה כילדה את אמא שלי בשישי בערב גמורה, יושבת בשולחן שבת ורק רוצה ללכת לישון, ואצלי בבית החלטתי שזה יהיה אחרת. אמא שלי היא אשת חיל אמיתית ובשלנית בחסד, ספונטנית ומקסימה, ושבתות אצלם זה כיף גדול, אבל אני קצת שונה באופי וצריכה לתכנן הכל מראש. ליל שבת זה זמן איכות עם הילדים. אין טלפון ואין מחשב, להישאר ערה ולדבר איתם, רעננה ומלאת כוחות, זה הכיף שלי.

"זה אולי נשמע קצת אגואיסטי, אבל אני תמיד משננת לנשים בקבוצות שלי שאנחנו צריכות להיות מקום ראשון. אם אני מכניסה את השבת כולי מפורקת - זה לא שווה כלום. הרי נשים דואגות לכל העולם לפני שהן דואגות לעצמן. את דואגת לבעל ולילדים ולהורים שלך ולכל העולם לפני שאת חושבת על עצמך, וזה לא אמור להיות ככה. כשאנחנו שמות את עצמנו במקום הראשון, יש לנו כוחות לכולם".

תארי את תפריט השבת שלכם

"בערב שבת יש מלא סלטים: מטבוחה, סלט תפוחי אדמה, סלט כרוב, טחינה ועוד. למנה ראשונה יהיה סלמון, בדרך כלל בתיבול דומה ומתקתק קצת של סילאן ושום. זה מה שהילדים אוהבים. למנה עיקרית אני בדרך כלל מגוונת. יהיה מרק תימני, עוף בתנור, קציצות על מחבת פסים או קבב בתנור. תמיד אוכל בריא ולא מטוגן. לתוספת יהיה בדרך כלל אורז עם ירקות, בטטות אפויות, קוסקוס מלא או קינואה. תמיד יהיה אנטיפסטי בתנור ממלא ירקות: קישואים, פטריות, ברוקולי ומה שיש. העיקר שיהיה צבעוני וטעים, וזה תמיד מתחסל. לקינוח אני מגישה  פלטה של פרות העונה ועוגה בחושה הכי פשוטה שיש, שוקולד או שיש, מקמח 80%. לפעמים אני מכינה טראפלס תמרים. הילדים מתים על זה. על השולחן יש רק מים וסודה, כמובן. לא מכניסה שתיה מתוקה.

"בבוקר אוכלים אצלנו חלבי. תמיד יהיו פשטידות חלביות טעימות, ביצים קשות, קובנה מחיטה מלאה לבעלי התימני, וסלטים טריים. לסעודה שלישית אנחנו אוכלים שאריות מהערב עם משהו חדש: בורקס פילו או מנה בשרית אחרת.

"באים אלינו בשבת מלא אורחים. אורח קבוע אצלנו הוא חייל בודד שנמצא באמצע תהליך גיור ובחר בנו למשפחה מאמצת. זה חלק מהכיף שלנו בשבת".

מהו החלק הכי אהוב עליך בשבת?

"הדלקת נרות. כל המשפחה מתאגדת ביחד מסביב לנרות. הבנות שלי מדליקות איתי נרות, מברכות בקול, הילדים כולם מתרגשים ומאחלים אחד לשני שבת שלום. את מרגישה, סליחה על הקיטשיות, שיורדת שכינה לעולם. זה הכי כיף".

איך נראה שולחן השבת שלכם?

"מבחינה טכנית: תמיד ערוך עם נר ומפה לבנה, צלחת ומפית. אם הילדים הביאו איזו יצירה מהגן היא תקשט את השולחן. מבחינת התנהלות: יש שירים, יש הווי שבתי מקסים. בסוף הסעודה מפנים את כל הכלים והגדולות מתחילות עם ריקודים ושירים והצגות, הקטן מצטרף ורוקד, זה צומי לכל השבוע".

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"לדעתי, עצם העובדה שהם מקבלים את היחס ואמא לא ליד הטלפון, כבר עושה את האפקט. נראה לי שהלימוד הכי אמיתי הוא לא לדבר על הדברים אלא לתת דוגמה אישית. גם את הלקוחות שלי אני מלמדת תמיד: אל תכריזו בקולי קולות שהיום אוכלים ירקות, אלא פשוט תכינו צלחת ענקית וצבעונית על השולחן, תאכלו בעצמכן וכולם יאכלו. גם חינוך ילדים הוא לא במילים אלא במעשים. נראה לי שעצם זה שהם רואים שאנחנו נהנים ומתכוננים לשבת, שהם רואים כמה אבא ואמא אוהבים את השבת ומחכים לה, גורם להם לאהוב את השבת".

שבת בלתי נשכחת?

"אנחנו משתדלים לעשות לפחות שבת פסחית אחת בבית, כי בליל הסדר אנחנו בדרך כלל מתארחים. בשנה שעברה היו אצלנו בפסח שמונה חיילים בודדים שלא היה להם איפה לעשות שבת. הבית שלי פיצי והיה מקום לכולם. זה היה ממש מחמם את הלב לדעת שאפשר לעזור להם, אבל בינינו, זו הייתה פשוט שבת מיוחדת. הילדים שלי עד עכשיו לא מפסיקים לדבר על השבת ההיא ואיזה כיף היה. זו הייתה שבת בלתי נשכחת".

 

מתכון שבתי אהוב במיוחד

טראפלס תמרים וטחינה (24 יחידות, 2 כדורים = מנת שומן)

חצי כוס אגוזי קשיו/ מלך

חצי כוס אגוזי לוז/ שקדים

כוס תמרי מג'הול מגולענים

רבע כפית מלח

רבע כפית קינמון

2 כפות טחינה גולמית

לציפוי: חצי כוס פיסטוק/ מלך/ שקדים/ לוז טחונים

למעבד המזון מכניסים את שני סוגי האגוזים, התמרים, המלח והקינמון ומעבדים.

כשמתקבלת עיסה מוסיפים את הטחינה ומעבדים עד שמתקבל מעין בצק. יוצרים כדורים קטנים בקוטר 2 ס''מ, מגלגלים את הכדורים בציפוי, מאחסנים במקרר לייצוב ומגישים.

(ניתן לשמור עד חודשיים במקפיא)

רוצים לספר לנו על שולחן השבת שלכם? כתבו אל support@htv.co.il ונחזור אליכם.

תגיות:השבת שלישבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה