חדשות בריאות

שוכחים דברים? לא תאמינו איך אור יכול לשפר את הזיכרון

בעקבות מחקר שבוצע על חולדות נמצא כי תאורה מעוממת משפיעה על ביצועי המוח. "נוכל לעזור למבוגרים להתאושש מהליקויים או למנוע הידרדרות קוגניטיבית בעתיד", לדברי החוקרים

  • כ"ט שבט התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

על פי מחקר חדש שנעשה באוני' במישיגן נמצא כי היכולת המוחית עלולה לרדת בעקבות חשיפה ממושכת לאור חלש.

לצורך הניסוי המחקרי, לקחו החוקרים חולדות מעבדה מזן מיוחד שישן בלילה, אך ביום חי באופן אקטיבי. קבוצת חולדות נחשפה לאור עמום במשך היום במהלך 4 שבועות. בתום התקופה גילו החוקרים כי החולדות איבדו כשלושים אחוז מהיכולת הביצועית שלהן בהיפוקמפוס (אזור במוח שקשור לזיכרון). התוצאה הובילה לביצועים לא מרשימים של החולדות במבחן מרחבי, מבחן אשר ידעו לבצע בעבר.

קבוצה אחרת של חולדות נחשפה לאור בוהק באופן יומיומי במשך 4 שבועות, ואלו ביצעו את אותן משימות בצורה טובה, ואף ביכולת מוחית שונה לגמרי לאחר הפסקה של חודש, שבתומה נחשפו לאור הבוהק כל יום.

התוצאות הראו כי חשיפה ממושכת לאור עמום הפחיתה את כמות הגורם הנוירוטרופי מוחי. מדובר בחלבון השומר על נוירונים וקשרים בריאים בהיפוקמפוס. עוד גרמה התאורה החלשה להפחתה בקוצים דנדריטים. קשרים המאפשרים תקשורת בין הנוירונים.

לדברי החוקרים, למרות שהמחקר התבצע על חולדות, יש לבחון את הממצאים בקרב בני אדם, ויש להימנע ככל האפשר משהייה תחת תאורה חלשה.

בראיון סיפרה לי יאן, מראש צוות המחקר, כי: "המחקר הזה יכול לסייע לאוכלוסייה המבוגרת ולאנשים עם בעיות נוירולוגיות באמצעות שיפור היכולת הקוגניטיבית, לדבריה  -  נוכל לסייע להם להתאושש מהליקויים או למנוע הידרדרות קוגניטיבית בעתיד".

תגיות:אורזיכרון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה