חדשות בארץ

13 שנה לאחר פינוי גוש קטיף: 160 משפחות עדיין ללא בית​

וועדת הפנים דנה בקליטת המפונים ברשויות והציגה נתונים עגומים. כך למשל, 28 משפחות לא ייכנסו לבתיהם בשנה הקרובה בעקבות העובדה שבזבזו את כספי הפיצויים במהלך השנים. "הם הקריבו משהו ואף אחד לא הכיר בזה", נאמר

  • כ"ט שבט התשע"ח
(צילום ארכיון: פלאש 90)(צילום ארכיון: פלאש 90)
אא

13 שנה לאחר הפינוי, ו-160 משפחות ממפוני גוש קטיף טרם הגיעו לבתי הקבע שלהם. הנתון הסטטיסטי הזה נחשף על ידי אסף יצחקי, מנהל אגף ההתיישבות במשרד החקלאות, במהלך וועדת הפנים שדנה בקליטת המפונים ברשויות.

על פי הנתונים, למעט 28 משפחות, כל השאר צפויים להיכנס לבתי הקבע שלהם תוך כשנה. בוועדה דווח כי אותן משפחות שלא יקבלו בית קבע הן משפחות שכספי הפיצויים שלהן הוצאו במהלך השנים וכיום אין להם אפשרות כלכלית להקים בית. "הפתרון המוצע להם הוא להעמיד על המגרש שלהם קרווילה או מבנה מתועש שגודלו 100 מ"ר תמורת שכר הדירה של 1500 שקל לחודש. את הקרווילה יוכלו לקבל בחינם", נמסר בוועדה.

גוש קטיף היה גוש התנחלויות ששכן בדרום רצועת עזה. הוא כלל 21 יישובים בין רפיח בדרום-מערב, דיר אל בלח בצפון, חאן יונס במזרח והים התיכון במערב. באוגוסט 2005 פונו היישובים על ידי הממשלה במסגרת תכנית ההתנתקות. בחבל עזה התגוררו ערב ההתנתקות כ-8,600 יהודים. ח"כ חיים ילין סיפר בוועדה כי המדינה לא השכילה להבין את הצד הרגשי של ההתנתקות – הוא שינוי מקום עבודה. "ההרגלים וסדר היום זה החוסן והבריאות. לאנשים האלה ערערו את זה. בנוסף, הם הקריבו משהו ואף אחד לא הכיר בזה. הם בנו את גוש קטיף ועקרו אותם, ואף אחד לא הזדהה איתם. הזרוע המבצעת של הקליטה והשיקום זו לא הממשלה אלא השלטון המקומי", אמר.

ח"כ לאה פדידה שהשתתפה בדיון סיפרה כי הייתה נגד ההתנתקות והשתתפה בכל ההפגנות. "קשה לשמוע ש-12 שנה היה קשה לקבל תב"ע ואישורים. זו מדינה. אי אפשר להושיב את מנהל מקרקעי ישראל, עם משרדי השיכון והחקלאות ולתת פתרון לאנשים שניתקנו אותם מהבית?", אמרה. "בירוקרטיה זו לא תשובה. אי אפשר להפיל את זה על ראשי הרשויות".

יו"ר הוועדה, ח"כ בצלאל סמוטריץ, אמר כי הוא קורא לראשי הרשויות הקולטות, משרדי החינוך, הכלכלה והחקלאות לפעול בנושא. "המדינה אשמה ונושאת באחריות", אמר. "בשום מצב אף מתיישב לא אשם. היו לו חלומות מוגשמים לפני שהמדינה פינתה אותו".

תגיות:גוש קטיףהתנתקות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה