חדשות בעולם

"היהודים היו פסיביים בשואה": יועץ נשיא פולין בהתבטאות מקוממת

אנדרז'יי זיברטוביץ' עורר סערה כשאמר כי התנגדותה של ישראל לחוק השואה הפולני נובעת כתוצאה "מתחושת הבושה מהפסיביות שהפגינו היהודים בשואה". עוד הוסיף: "יהודים רבים הלשינו ושיתפו פעולה". משרד החוץ: "שום חוק לא ישנה את העובדות"

  • כ"ז שבט התשע"ח
נשיא פולין אנד'זיי דודה (צילום: shutterstock)נשיא פולין אנד'זיי דודה (צילום: shutterstock)
אא

יועץ נשיא פולין בהתבטאות חריפה. אנדרז'יי זיברטוביץ', בעל תואר פרופסור לסוציולוגיה באוניברסיטה, אמר כי התנגדותה של ישראל לחוק השואה הפולני נובעת כתוצאה "מתחושת הבושה מהפסיביות שהפגינו היהודים בשואה".  זיברטוביץ' כינה את עמדתה של ישראל "אנטי-פולנית". ההתבטאות הזאת יצרה הד גם בפולין. יועצו של הנשיא אנדז'יי דודה, שחתם בשבוע שעבר על החוק השנוי במחלוקת המנער את פולין מאחריותה ברצח היהודים בשואה, טען כי "ישראל נלחמת כדי לשמור את המונופול שלה על השואה". בריאיון לעיתון "פולסקה טיימס" הוסיף: "יהודים רבים הלשינו ושיתפו פעולה במהלך השואה, אני חושב שלישראל יש הרבה מה ללמוד עוד. 'דת השואה' הפכה לשלד סמלי עבור ישראל, שמשתמשת בזה כדי ליצור לעצמה עמדה מיוחדת במקומות רבים בעולם. זהו מגן שנועד לשמור עליה מפני כל ביקורת".

כזכור, על פי החוק שאושר לא ניתן יהיה להשתמש במונח "מחנה השמדה פולני". כמו כן, החוק מכחיש את הקשר הפולני לשואה ואמירות שיש בהן הטלת אחריות על המדינה לפשעים נגד האנושות שביצעה גרמניה הנאצית יהיו בגדר פשע, והעונש עליהן יהיה עד שלושה שנות מאסר. החקיקה גרמה למשבר בין המדינות וגם בארצות הברית מתחו ביקורת על אישורו. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה אתמול כי היא לא נוטה להתעקב במתיחות משום שמדובר בעניין פנים-פולני. כמו כן, מרקל לקחה כמובן אחריות מלאה על חלקה של גרמניה בשואה.

במקביל, בצל המתיחות עם פולין, החליט ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו לקדם הצעת חוק המבקשת לקבוע כי המשתמשים בכינויים או בסמלים נאציים יהיו חשופים לתביעה של עד 120 אלף שקל ללא הוכחת נזק. בדברי הצעת החוק נכתב כי "חוק הדגל, הסמל והמנון המדינה, התש"ט–1949, מגן אך ורק על הסמלים והדגלים של המדינה. אולם, אין הגבלה על השימוש בסמלי השואה ולמעשה כל אדם יכול להשתמש בהם כראות עיניו. כמו כן, במדינת ישראל אין כל איסור על השימוש בצלב קרס, לכל מטרה שהיא".

במשרד החוץ אמרו בעקבות אישור החוק: "ישראל רואה בחומרה רבה כל ניסיון לפגוע באמת ההיסטורית. שום חוק לא ישנה את העובדות".

תגיות:פוליןיהודיםהשואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה