הורים וילדים

סבתא, מה הכוח שלך?

לתת עצות לילדים הנשואים או לאפשר להם להתמודד לבד? להישאר בצד או להשתתף ולהכיל? על התפקיד שלך כסבתא

  • ט"ו שבט התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

סבתא יקרה, הפעם דברי מכוונים אליך.

כאמא, השתדלת להיות מקור כוח, ולחנך את ילדיך ככל שיכלת. מה יהיה עכשיו תפקידך בחינוך דור ההמשך?

כעת, את יכולה להיות מקור הכוח גם לילדיך וגם לנכדיך. אז איך מנווטים נכון בין צרכי ילדיך לבין צרכי ילדיהם? איך ממקומך, כסבתא, תוכלי להשפיע, לרומם, להגדיל ולהעצים בו זמנית גם ילדים (נשואים) וגם נכדים?

1. את רואה את בתך הנשואה מתחבטת, מתלבטת, לא יודעת מה לעשות. הנושא אתו היא מתמודדת הוא לפעמים פרנסה, לפעמים חינוך ילדים ולפעמים נושאים אחרים. הרי כל הזמן עומדות אנו מול קבלת החלטות גורליות פחות או יותר. לבך יוצא אליה. קשה לך לראות אותה חסרת מנוחה ומתלבטת. "רק אתן לה עצה קטנה. אם היא תעשה מה שאני אומרת לה, הכול יסתדר", את חושבת לעצמך. גם שמת לב שהיא מתנגדת לקבל עצות ממך. אז לתת? לא לתת? זוהי ההתלבטות שלך. אנסה לעזור לך במקום שלך. כדבר ראשון, אבדוק איתך: אוזן קשבת לקושי שלך היתה עושה לך טוב? אפשר להניח שכן. גם לבתך, אוזן קשבת ממך היתה עושה לה טוב. אולי בהמשך, אחרי שהאזנת לה והיא הרגישה שאת מכילה אותה, היא תצליח להגיע לפתרון בכוחות עצמה. אולי אז, אחרי שהכלת אותה, היא תשמח לשמוע ממך גם את דעתך.

2. שמחה וששון היו בביתך בשבת האחרונה. בשבת הזאת אירחת את בתך הנשואה עם ילדיה. ברגע שהם עברו את מפתן דלת הבית שלך, הנכדה באה לספר לך על עוולה שנעשתה לה בבית הספר. היא הייתה נסערת כל כולה. המורה הבטיחה לה, לפני כחודשיים, תפקיד מסוים. והנה, כשהגיעה זמן פירעון ההבטחה היא נתנה את התפקיד לבת אחרת. ואת חושבת לעצמך: אולי הילדה לא הבינה נכון. כל כך רצתה את התפקיד ולכן חשבה שזה כבר שלה. ואולי המורה שכחה מהבטחתה? ואולי היו שם עוד כמה דברים ואילוצים? את שואלת את הילדה, מבררת עוד ועוד פרטים, מנסה להרגיע אותה, אך היא לא נרגעת. היא יוצאת מהחדר, ניגשת לבתך ואת שומעת אותה חוזרת על הסיפור שלה באוזניה. את מבינה שבתך לא שומעת את המקרה בפעם הראשונה. גם היא מנסה להרגיע אותה, אך ללא הועיל. איך את כסבתא יכולה לעזור לה? בזמני לחץ, כשבתך לא פנויה להכיל את ילדתה, תוכלי את להיות הקיר המכיל, האוזן הקשבת שמדברת עם הילדה על הפגיעה שהיא חוותה. כך תוכלי להיות כגלגל רזרבי שכל כך נחוץ ומושיע בזמני לחץ וקושי.

3. תפקיד הסבתא הוא להיות ולא להיות. לדעת מתי להגיד ומתי רק לשמוע. מתי להגיד ומתי להבליג. מתי לתת לדור הצעיר ללמוד בעצמו, מהניסיון שלו. חשוב ללמוד איך להעביר להם מסרים ולא מוסר. סבתא יקרה! אשמח שתשתפי אותי במחשבות שלך. תוכלי לשלוח אותן לכתובת המייל שמופיעה למטה.

שרה לנגזם היא מנחת קבוצות הורים בשיטת "תקשורת ומודעות עצמית ככלי לחינוך ילדים", ויועצת מוסמכת בשיטת מח אחד. saralangzam@gmail.com

תגיות:סבתאנכדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה