חדשות בריאות

אוכלים בערב מכל הבא ליד? מחקר חדש מציג פתרון מפתיע

מי לא מכיר את התופעה שבה אנו שבים לבית רעבים, ולכן מחסלים מכל הבא ליד? מחקר חדש מצא את הסיבה לכך, ועל הדרך גם נמצא גם הפתרון

  • י"ד שבט התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מי לא מכיר את התופעה שבה אנו שבים לבית רעבים, ולכן מחסלים מכל הבא ליד? מחקר חדש מצא את הסיבה לכך.

חוקרים מארצות הברית מצאו שינויים ברמות ההורמונים בשעות הערב. לאלו ישנה השפעה גדולה על התיאבון שלנו המביא לידי אכילת יתר, ולבסוף לעלייה במשקל.

המחקר התפרסם בכתב העת המדעי International Journal of Obesity, ובו בדקו החוקרים הרגלי אכילה שונים אצל 32 מבוגרים בגילאי 18-50. כמחצית המשתתפים אובחנו כסובלים מהפרעת אכילת יתר וכל המשתתפים היו בעלי משקל עודף. יש לציין כי הפרעת אכילת יתר נובעת ממקור נפשי, ומתבטאת באכילה מוגזמת. 

על כל מתנדב היה להשתתף ב-2 ניסויים: בניסוי הראשון נדרשו המשתתפים  הראשון לצום במשך 8 שעות לפני אכילת "ארוחה נוזלית" (המכילה 608 קלוריות) בשעה 9 בבוקר, ואילו בניסוי השני נדרשו לצום במשך 8 שעות – ואת הארוחה הנוזלית לאכול בשעה 4 אחה"צ.

שעתיים ו-10 דקות לאחר הארוחה, העבירו את המשתתפים מבחן לחץ: הם נתבקשו לשים את ידם האחת במשך מספר דקות בתוך דלי ובו מים קרים. לאחר חצי שעה הוצע תפריט של אוכל לא בריא: פיצה, צ'יפס ועוגיות. יש לציין כי לפני כל ניסוי נדרשו המשתתפים לדווח עד כמה הם רעבים ושבעים.

על פי התוצאות, נמצא כי המשתתפים חשו רעב יותר בערב מאשר בבוקר. גרלין, הרמון המעורר תיאבון, נמצא ברמות גבוהות יותר לאחר אכילת ארוחה אחה"צ, מאשר לאחר אכילתם את ארוחת בוקר. בנוסף, רמות של הורמון PPY, האחראי לדיכוי תיאבון, היו ברמה נמוכה יותר בערב.

עוד הראו הממצאים, כי כאשר רמת הלחץ של המשתתפים עלתה, כך גם רמת ההורמון גרלין עלתה. לכן, מסקנת החוקרים, כי לחץ עלול להוות יותר השפעה על ההורמונים שלנו בערב.

 "בקרב אנשים הלוקים בהפרעת אכילת יתר, אכילה בשעה מאוחרת של היום היא נפוצה ולחץ יכול לעורר אכילה...אחר הצהריים/ערב עשויים להיות זמנים עם סיכון מוגבר יותר לאכילת יתר, כשמשלבים אותם עם לחץ. החדשות הטובות הן, שעם המידע הזה, אנשים יוכלו לנקוט בצעדים כדי להפחית את הסיכון שלהם לאכילת יתר – ולאכול בשעה מוקדמת יותר ביום או למצוא דרכים אחרות להתמודד עם לחץ", כך כתבו החוקרים במאמרם.

תגיות:רעבאוכל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה