חדשות יהדות

מבית קולנוע לישיבה: מתחם ישיבת ראדין בבלארוס נרכש וישוחזר

הושלמה רכישת הבניין המפורסם בו למד בעבר החפץ חיים על ידי קבוצת יהודים. המטרה: הקמת קומפלקס בו יונצח שמו באמצעות מסמכים וכתבי יד. כמו כן, יוקמו בית מדרש ומקווה

  • י"ד שבט התשע"ח
בעיגול: החפץ חיים (צילום רקע: ישיבת ראדין)בעיגול: החפץ חיים (צילום רקע: ישיבת ראדין)
אא

בתום משא ומתן שנמשך על פני חודשים ארוכים הושלמה רכישתו של הבניין המפורסם בו הוקמה בעבר ישיבת ראדין המפורסמת בבלארוס, בה לימד בעבר החפץ חיים. במהלך שיחה שנערכה בביתו של הרב חיים קנייבסקי אושר כי הישיבה נרכשה והוקמה מחדש לצורך לתורה ותפילה. ב"כיכר השבת" דווח כי יוקם במקום מרכז "מורשת החפץ חיים", שיכלול אלפי מסמכים וכתבי יד, וכן אוצר בלום מתורתו ומורשתו. בשנים האחרונות שימש המקום בידי הגויים, וכעת נרכש על ידי קבוצת יהודים שרכשה את הבניין ושטח ענק המתפרס של למעלה מ-20 דונם, הסמוכים לבניין הישיבה.

ישיבת ראדין נוסדה בשנת 1869 וכללה ישיבה וכולל, ששם דגש מיוחד על לימוד סדר קודשים. בזמן מלחמת העולם השניה עברו רוב התלמידים לוילנה בעוד שבראדין נותר רק המיעוט, ביניהם חתנו של החפץ חיים הרב מרדכי דב רויטבלאט. כאשר התנאים בווילנה נעשו קשים מדי החליטו, שוב, לפצל את הישיבה לשניים. מחצית אחת התמקמה באיישישוק באוטיאן. כאשר הסובייטים כבשו את ליטא הפסיקה הישיבה לתפקד. למרות שנעשו מאמצים גדולים כדי לאפשר לתלמידי הישיבה להימלט, רק מעטים הצליחו לקבל ויזות ולהגר. מאז ועד היום שימש המבנה כמוקד בילוי ובית קולנוע.

עוד דווח, כי במקום תוקם קריה על שם החפץ חיים שתכלול קומפלקס בו יוקמו בית מדרש לתורה ולתפילה, מקווה ובנייני הכנסת אורחים. בעתיד אמורה להתאפשר הכניסה למקום גם לציבור הרחב. בימים אלו מבקרת המשלחת "הוועד להצלת ישיבת ראדין", בבתיהם של גדולי ישראל על מנת לקבל את ברכתם למהלך.

החפץ חיים, רבי ישראל מאיר הכהן, נולד בעיירה ז'עטיל בבלארוס, לר' אריה זאב ולרבנית דובורושה. את ימי נעוריו בילה בעיקר בלימוד תורה בוילנה, שם נחשב לעילוי. הוא נפטר בשנת 1933, ובין ספריו החשובים שהוציא נמנו "משנה ברורה", "שמירת הלשון", "אגרות החפץ חיים", "ליקוטי הלכות" ועוד.

תגיות:החפץ חייםישיבה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה