חדשות בארץ

שנת בצורת חמישית ברציפות: האם נמצא הפתרון למשבר המים בישראל?

על פי דו"ח שהוצג השבוע בכנסת, ישראל נכנסת לשנת בצורת חמישית ברציפות. שר האנרגיה: "יש להכריז על תקופת בצורת המחייבת נקיטת פעולות חירום"

  • ט' שבט התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לאחר הערכות של רשות המים על כניסתה של ישראל לשנת בצורת חמישית ברציפות, נערך השבוע  דיון בנוגע למצב משק המים בישראל, ובו רשות המים וחברת המים הלאומית "מקורות" העבירה דו"ח שהוגש לשר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, ובו מפורטות הפעולות אותן יש לבצע באופן הקצר והארוך, למניעת מחסור מים בישראל.

על פי הדו"ח שהוגש, נמצא כי משק המים מצוי במצב קשה, ועל מנת לשקם את המצב בהמשך יש לבצע תכנית חירום שתצמצם את הנזק בצרכני המים ובמקורות המים הטבעיים של ישראל.

נכון להיום, כאשר אנו בפתחה של שנת בצורת חמישית, כמות המשקעים נמוכה באופן משמעותי, ומגיעה לכ-85 אחוז בממוצע, מה שמראה כי ישנו מחסור חמור במים הטבעיים.

צורכי האוכלוסייה גדלים ויש ירידה במשקעים", אמר השר שטייניץ אמר בדיון, "בעקבות זאת אנו מקדמים פתרונות ליצירת רזרבות מים לשנים קדימה, בניגוד לאופן שתחום זה טופל בעבר. בנוסף, התוכנית שאנו מכינים לאישור הממשלה תורחב, והיא תכלול גם פתרונות להצלת הכנרת והטבע בישראל. לאור הגירעון במאגרי המים הטבעיים, העומד על כ־2.5 מיליארד מ"ק, והמחסור המסתמן השנה וכנראה גם בשנים הבאות - יש להכריז על תקופת בצורת המחייבת נקיטת פעולות חירום".

בדו"ח מוצגות הפעולות הבאות: קידום ביצוע מתקנים עבור קליטת המים המותפלים וכן חיבורם למערכת הארצית, שיקום ושימור אקוויפר החוף הדרומי, ניצול האוגר באקוויפר החוף הצפוני. ניצול מקורות המים הטבעיים על ידי הגדלה ושימור ההפקה מקידוחים, הגדלה של כמות המים המותפלים ממתקני התפלת מי ים קיימים באמצעות רכישה מוגברת. כמו כן הכנת מכרז להקמת מתקן נוסף בגליל מערבי, יחד עם בחינת הצורך בכמויות נוספות.

יתר על כן, מוצע בדו"ח לבצע קידוחים על מנת להגדיל את היצע המים ושמירת פוטנציאל ההפקה, הגדלת יכולת העברת המים צפונה במוביל הארצי, והקמת מערכת לקליטת המים המותפלים מהמתקן בגליל המערבי שיוקם בהמשך.

עוד מציע הדו"ח לתגבר את אספקת המים לכנרת באמצעות העברת מים מאתר אשכול לכנרת, עבור עמידה בהסכמים בינלאומיים ושימורה כמאגר מי שתייה.

תגיות:בצורתמים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה