המצעד

מדור חדש - המצעד. והפעם: מהם בתי העסק הוותיקים ביותר בעולם?

בית המלון שמארח תיירים יותר מאלף שנים, הלונה פארק הכי וותיק שעדיין פתוח לציבור הרחב והבנק שקיים יותר מ-500 שנה – בית העסק שפעילים כבר מאות שנים ברצף

  • ט' שבט התשע"ח
רויאל דלפט (צילום: shutterstock)רויאל דלפט (צילום: shutterstock)
אא

לונה פארק באקן – דנמרק

פעיל משנת 1583

יש הרבה פארקי שעשועים בעולם, אבל רק אחד מהם מחזיק בכתר הלונה פארק הוותיק בעולם. לונה פארק באקן ששוכן בפרבר קלמפנבורג שבצפון קופנהגן, פתוח לציבור הרחב באופן סדיר החל משנת 1583. ב-430 השנים בהן פתוח האתר למבקרים אמנם התבצעו פה ושם כמה שינויים שנועדו להתאים את המקום לרוח התקופה, אך גם המעיינות הטבעיים בגינם התפרסם אתר השעשועים מלכתחילה עדיין מהווים אבן שואבת למיליוני תיירים מידי שנה. 

  בתחומי הלונה פארק תמצאו מעיינות טבעיים, מופעים משעשעים שחלקים מוצגים החל מהמאה ה-19, אינספור דוכני רוכלים המציעים שלל ממתקים ומיני מתיקה לילדים, וגם את מתקני השעשועים המתבקשים. בניגוד למה שיכלתם לחשוב, הלונה פארק העתיק לא ממש קופא על שמריו ומחדש את המתקנים במקום מעת לעת. רכבת ההרים הראשונה במתחם נחנכה בשנת 1932 ואליה הצטרפו בזו אחר זו רכבות הרים נוספות, מכוניות מתנגשות, מגלשות מים ועוד הרבה מתקנים נוספים.

  הכניסה ללונה פארק, למקרה שאתם מתכננים טיול לדנמרק בקרוב, היא חינם אין כסף. כדי לעלות למתקנים, לעומת זאת, תצטרכו להיפרד מכמות נכבדת של מזומנים.

 

הוצאת אוניברסיטת קיימברידג' - אנגליה

פעילה משנת 1584

  הוצאת הספרים הוותיקה בעולם שעדיין ממשיכה לפעול, פועלת מכוח צו מלכותי של הנרי השמיני מלך אנגליה, החל משנת 1584. מטה ההוצאה הוא בקיימברידג' שבאנגליה, משם מודפסים רבבות ספרים אקדמיים ולימודיים המופצים ברחבי העולם.  ההוצאה מעסיקה קרוב ל-2000 אנשי צוות ב-39 ארצות ברחבי העולם והפרסומים שלה מכסים כמעט כל נושא לימודי, אקדמי ומחקרי בארצות דוברות האנגלית. מידי שנה מוצאים לאור מעל ל-3,000 כותרים במסגרת ההוצאה, וזה עוד מבלי שהזכרנו את ארכיוני ההוצאה הכוללים תשעה מחסנים מסביב לגלובוס, בהם שמורים כ-16 מיליון ספרים שהודפסו מיסוד ההוצאה ועד היום.

 

בית המלון נישיאמה אונסן קייונקן - יפן

פעיל משנת 705

  יותר מ-1300 שנים קיים בית המלון נישיאמה אונסן קייונקן ביפן ובמהלכן עבר בירושה בין 52 דורות של בני משפחה אחת בלבד. המלון, שנמצא באזור מבודד במחוז יאנאשי שביפן, גם מחזיק בשיא גינס כמתבקש, ואירח לאורך ההיסטוריה לא מעט אנשים חשובים. בהם קיסרים, פוליטיקאים וסמוראים מפורסמים.

  המלון כולל 35 חדרים ובשטחו נמצאות שש בריכות אשר מקבלות את המים שלהן מארבעה מעיינות חמים אליהם מיוחסות סגולות מרפא מזה מאות שנים.  מייסד בית המלון, פוג'יווארה מאהיטו, היה בנו של עוזר הקיסר טנג'י אשר שלט ביפן במאה ה-7 לספירה, כך שגם משפחת הקיסר היפני  ביקרה בו לא פעם לאור הבלאי הטבעי והצורך ברענון, שופץ המבנה בשנת 1997, כשהמטרה הייתה להימנע משינויים משמעותיים ולהשאיר כמה שיותר מהריהוט, האמנות הקלאסית וכדומה. לילה במלון, למקרה שתהיתם, יעלה לכם 475$ בחדר רגיל ו-570$ לחדר משודרג בו התארחו גם קיסרי יפן.

 

בנק מונטה די פאסקי מהעיר סיינה – איטליה

קיים משנת 1472

  הבנק העתיק בעולם אשר שוכן בסיינה היפה שבחבל טוסקנה שבאיטליה, ידע לא מעט תהפוכות מאז הוקם. הבנק שהוקם בשנת 1472 מונה כיום כ-3,000 סניפים באיטליה, בהם מועסקים למעלה מ-30 אלף עובדים. והפך בשנת 2009 לשלישי בגודלו במדינה לאחר שרכש את בנק אנטונובנטה תמורת 9 מיליארד יורו.

במהלך מאות שנות קיומו שרד הבנק את איחוד איטליה, שתי מלחמות עולם, פאשיזם ומשברים כלכליים, אבל היה זה המשבר הכלכלי של השנים האחרונות שאיים למוטט אותו כליל. בשנת 2013 נעתר הבנק המרכזי של איטליה לבקשת החילוץ של מונטה דיי פאסקי והזרים לו מזומנים שנועדו למנוע את פשיטת הרגל הצפויה. הסיוע הפיננסי לא עזר לבנק הוותיק להתאושש, וטענות על שחיתות והחלטות מוטעות, רק ליבו את השמועות שטענו כי פשיטת הרגל קרובה מתמיד. בשנת 2016, הודיע הבנק כי הוא בעל חוב של 26 מיליארד יורו, בשל ניהול כושל. למרות שהיה נראה כי סופו של הבנק העתיק בעולם הוא בלתי נמנע, החליט האיחוד האירופי בקיץ האחרון להזרים לבנק הוותיק כסף, במטרה למנוע ממנו לפשוט רגל.

 

דה שור פורטרס סוסייטי – סקוטלנד

פעילה משנת 1498

חברת ההובלות הרשמית של העיר אברדין שבסקוטלנד, אוחזת בשם ארוך ומרשים יחסית בשביל חברת הובלות, אבל אין חולק על העובדות שהחל משנת 1498 מספקים עובדיה שירותי סבלות אמינים ומקצועיים במחיר שווה לכל נפש.

בתחילה נוסדה החברה כקואופרטיב של סבלים באברדין, מאוחר יותר נשלטה על ידי מועצת העיר אברדין ובמאה ה-19 הופרטה ועברה לבעלות פרטית. השם וסמל החברה, מכל מקום, לא עברו מיתוג ממחדש במהלך השנים והם עדיין קיימים באותה מתכונת בה פעלו בלמעלה מ-500 השנים האחרונות.

 

רויאל דלפט – הולנד

פעיל משנת 1653

מפעל החרסינה ההולנדי רויאל דלפט חולש מאז היוסדו בשנת 1653, על תחום ייצור כלי הפורצלן הכחול בהולנד. זהו המפעל היחיד המשמר מסורת ארוכת שנים הולנדית שעדיין פעיל כיום. כלי הפורצלן העדינים שלו התפרסמו בעולם בזכות עיצובם המסורתי הכולל עיטורים כחולים בדוגמת טחנות רוח, פרות באחו ונוף הולנדי, על רקע לבן.

 

מצילות זילדג'יאן – טורקיה

פעילה משנת 1623

יצרנית המצילות הגדולה ביותר בעולם נוסדה בשנת 1623 על ידי האלכימאי הארמני אבדיס זילדג'יאן לגמרי בטעות. זילדג'יאן, אלכימאי חובב, ניסה ליצור זהב מתערובת מתכות שונות שכללו פח, נחושת וכסף. זהב הוא אמנם לא הצליח לייצר, אבל במהלך עבודתו גילה שייצר חומר חדש שהפיק צליל ערב ולא נשבר כשהקישו עליו.

מכאן ואילך הדרך לייצור מפעל למצילות הייתה קצרה. המשפחה המשיכה לייצר מצילות בקונסטנטינופול שבטורקיה עד שנת 1929, אז עברו למסצ'וסטס. נכון להיום, החברה עדיין מנוהלת על ידי בני המשפחה ומוצריה נחשבים משובחים ואיכותיים בקרב כל חובבי הנגינה. האחיות קרייגי ודבי זילדג'יאן, העומדות בראש החברה כיום, הן דור 14 למשפחת זילדג'יאן שמנהל את העסק המשפחתי.

תגיות:בית מלוןאירוחהמצעד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה