דמויות ביהדות

7 עובדות מרתקות על דבורה הנביאה

היא שפטה את ישראל במשך 40 שנה, נמנית עם שבע הנביאות שעמדו לעם במהלך הדורות, ויזמה את המלחמה נגד יבין וסיסרא. 7 עובדות על דבורה, ששירתה נאמרת בהפטרת השבת הנוכחית

אא

1. דבורה היתה אחת מ-7 הנביאות שקמו לישראל, והיתה השופטת הרביעית של ישראל, לאחר מותם של אהוד בן גרא ושמגר בן ענת, בשנת ב' אלפים תרל"ו (1124 לפה"ס). על כך מובא בילקוט שמעוני: "מעיד אני עלי את השמים ואת הארץ, בין גוי בין ישראל, בין איש בין אשה, בין עבד בין שפחה, הכל לפי מעשיו של אדם רוח הקדש שורה עליו". כלומר: גם אישה יכולה לזכות לרוח הקודש, הכל תלוי על פי מעשי האדם".

2. לפי המתואר בספר שופטים, דבורה שפטה את ישראל כאשר היא יושבת תחת עץ התמר, שהיה ממוקם בין הרמה ובין בית אל. הסיבה לכך היא זהירות מייחוד עם הגברים העולים אליה להישפט. דבורה היתה אישה עשירה, היו לה תמרים ביריחו, כרמים ברמה, זיתים בבית אל ושדות בהר.

 

דבורה - "אשת לפידות"

3. בתנ"ך מופיעה דבורה בכינוי "אשת לפידות". היא זכתה לכינוי זה כיוון שבעלה, ברק, היא עם הארץ, והיא סייעה לו למלא את חלקו בלימוד התורה. כה מובא: "בעלה של דבורה עם הארץ היה.  אמרה לו: 'בוא ואעשה לך פתילות ולך לבית המקדש שבשילה, אז יהיה חלקך בין הכשרים שבהם ותבוא לחיי העולם הבא', והיא עושה פתילות והוא מוליך לבית המקדש".

הרב עמנואל  מזרחי - סיפורה המופלא של דבורה הנביאה

 

4. לאחר מותם של השופטים הקודמים לדבורה הוסיפו בני ישראל לעשות הרע בעיני ה'. כעונש ועל מנת שיחזרו בתשובה מסר אותם ה' בידי יבין מלך כנען, שמלך ב"חרושת הגויים". יבין לחץ את ישראל באכזריות גדולה במשך 20 שנה, וישראל פחדו למרוד בו מאחר והיו לו 900 מרכבות מברזל.

5. דבורה יזמה את המלחמה נגד יבין מלך חצור וסיסרא, יחד עם ברק בן אבינועם. דבורה שלחה שליחים לקרוא לברק בן אבינועם, וציוותה עליו בנבואה שילך להר תבור עם 10,000 חיילים משבטי נפתלי וזבולון, על מנת להילחם עם יבין ושר צבאו סיסרא. "ה' יכניס בלבו של סיסרא להגיע לנחל קישון להילחם בך – ושם ייתן ה' אותו בידך". ברק אוסף את שבטי זבולון ונפתלי ועולה לראש הר תבור.

 

ניסים גלויים

6. המלחמה לוותה בניסים גלויים, המבוארים בשירת דבורה. לסיסרא נודע שברק הגיע עם חייליו להר תבור, ועל כן אסף את כל 900 מרכבות הברזל והגיע לנחל קישון. דבורה הורתה לברק: "אף על פי שבנחל המלחמה יותר קשה – אל תפחד. רד לנחל, כי היום ה' יתן אותם בידך".

ברק ירד מהר תבור אל נחל קישון יחד עם חייליו, ואז אירע הנס הגדול: ה' עשה מהומה בקרב מחנה סיסרא, וגרם לכך שחיילי סיסרא ייפלו בפני חייליו של ברק. מקרב חיילי סיסרא לא נותר אף אחד – מלבד סיסרא, שברח ברגליו משדה הקרב. בדרך מנוסתו עבר ליד האוהל של יעל, אשתו של 'חבר'. יעל, אשתו של חבר, יצאה לקראת סיסרא והציעה לו להיכנס לאוהל שלה על מנת לנוח. יעל נתנה לו לשתות חלב על מנת שיירדם, וכאשר נרדם הרגה אותו באמצעות יתד ופטיש. על כן יעל זכתה לכינוי "מנשים באוהל תבורך". 

7. 'שירת דבורה' הינה אחת מ-10 השירות המופיעות בתנ"ך, והיא חוברה על ידי דבורה לאחר הניצחון הניסי במלחמה. שירת  דבורה היא ההפטרה הקבועה של פרשת בשלח, בה נאמרת שירת מרים, לאחר ניסי קריעת ים סוף.

עוד באותו נושא:

מי הייתה דבורה הנביאה?

נהנתם מהכתבה? החכמתם? ספרו לנו על כך בתגובות.
תגיות:תנ"ךדבורה הנביאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה