חדשות מדע וטכנולוגיה

המדע פורץ דרך: גלי קול יעמידו חפצים באוויר

פיזיקאים הצליחו לגלות דרך בה תתאפשר הנפת חפצים גדולים על ידי קרן גרירה אקוסטית. מדוע מדובר בפריצת דרך, וכיצד הפיתוח תורם לחיינו?

  • ז' שבט התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

פריצת דרך בעולם המדע: פיזיקאים מאוני' בריסטול הצליחו לגלות דרך בה תתאפשר הנפת חפצים גדולים על ידי קרן גרירה אקוסטית, כך פורסם במגזין המדעי Physical Letters Review.

מדובר בהצלחה גדולה, משום שעד עתה הצליחו המדענים לבצע גרירה של עצמים קטנים בלבד, וכעת גילו את הדרך להרמת פריטים גדולים (בגודל אדם). מדובר בפריצת דרך בעלת השלכות רבות בתחומי החיים.

על מנת לתפוס את החפצים ולהעמידם באוויר, קרן הגרירה האקוסטית מופעלת על ידי כוח קולי. על פי הודעת אוני' בריסטול, באמצעות התגברות החוקרים מגבלת הגודל, נמצאה הדרך להניף בני אדם. החוקרים יצרו מערכת "סערות טורנדו קוליות" זעירות, הסובבות סביב ליבה פנימית שקטה, שבתוכה נמצא הפריט המונף.

"בעתיד עם עוצמה אקוסטית גדולה יותר, ניתן יהיה גם להחזיק באוויר חפצים גדולים יותר", מסר מיהאי קליפ, אחד החוקרים: "חשבו שאפשר יהיה לבצע זאת רק בגלי קול בתדר נמוך שהוא מסוכן לאדם". לדברי קליפ, את התהליך ניתן לדמות לחתירה בסירת קנו: "אם חותרים בצד אחד, הסירה תתקדם בסיבובים. אבל אם חותרים מהר ובעוצמה שווה בשני הצדדים, מתקדמים ישר".

"מכיוון שהכוחות המנוגדים מאזנים זה את זה. כאשר משנים את כיוון הסיבוב הלוך וחזור במהירות גבוהה, מאזנים את הכוחות המנוגדים, וסופת הטורנדו הקולית הנוצרת יכולה להחזיק את החפץ יציב באוויר", הוסיף.

לדברי המחבר הראשי של המחקר, אסייר מרזו מהמחלקה להנדסה מכאנית באוני' בריסטול:  "חוקרים אקוסטיים היו מתוסכלים ממגבלת הגודל במשך שנים, כך שמאוד מספק למצוא דרך להתגבר על כך. אני חושב שזה פותח דלת להרבה מאוד יישומים".

את קרן הגרירה האקוסטית ניתן לנצל  לשם בניית קווי ייצור ללא מגע, טיפול בחפצים שבירים שלא יצטרכו מגע אדם על מנת לייצר אותם. כמו כן, שימוש בפיתוח בניתוחים מיקרוסקופיים, על מנת להכניס מיכשור זעיר לגוף האדם, ולמנוע זיהום כתוצאה ממגע אדם.

תגיות:מדעגלי קול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה