כתבות מגזין

הקרדיולוג בעדות מרגשת: "הציורים פרצו מתוך האותיות"

ד"ר ליאונרדו גרינברג הוא בכלל קרדיולוג, אך אחרי שנחשף לסודות הטמונים באותיות העבריות הוא החליט להקדיש את חייו ליצירות אומנות מאותיות האל"ף בי"ת. "זה מדהים, לכל אות יש סיפור משלה", הוא מתרגש

(בעיגול: ד''ר ליאונרדו גרינברג)(בעיגול: ד''ר ליאונרדו גרינברג)
אא

זר כי ייכנס לביתו של ד"ר ליאונרדו גרינברג בבאר שבע יהיה בטוח ללא ספק שהאדם המתגורר בו הוא אומן. ולא סתם אומן אלא אומן ייחודי מאוד, שכן כשמתקרבים ליצירות התלויות על קירות הבית ומתבוננים בהם מקרוב, ניתן להבחין בכך שהציורים כולם מורכבים מאותיות האל"ף בי"ת העברי. חלקן אותיות קטנות עד בלתי נראות וחלקן גדולות ויוצרות את מרכז הציור והחלק העיקרי שבו.

אבל לא, ליאונרדו דווקא אינו אומן במקצועו, הוא רופא לב - מומחה לקרדיולוגיה. "נולדתי בבואנוס איירס, בארגנטינה", הוא מספר, "גדלתי במשפחה לא דתית, אבל תמיד הייתי אידיאליסט ואהבתי את הארץ ואת השפה העברית. הייתי פעיל מאוד בקהילה היהודית בארגנטינה וכך גם הכרתי את סידור התפילה  ולמדתי את השפה שמאוד התחברתי אליה. כן, תמיד אהבתי את השפה העברית".

בשנת 1980 הוא עלה לראשונה לארץ ועבד במשך כארבע שנים בבית החולים בלינסון במחלקת ניתוחי לב. "אחר כך חזרתי לארגנטינה כדי להתמחות בקרדיולוגיה ועליתי שוב לארץ ב-2003. מאז אני כאן".

 

יצירות עם משמעות

אלא שכאשר עלה ליאונרדו לארץ והתמקם באופן סופי בבאר שבע, הוא גילה כי לא קל למצוא עבודה בתחום הרפואה בו חפץ לעבוד. כך, למרות השקעתו הרבה בלימודי הרפואה בארץ ובחו"ל, הוא מצא את עצמו במצב בו הוא מחוסר עבודה ומחפש תחום בו יוכל לעסוק לצורך פרנסתו.

באותה תקופה היה לו זמן פנוי בשפע והוא ניצל אותו לשמיעת הרצאות של 'הידברות'. "באחת ההרצאות הסביר אחד הרבנים שכאשר לוקחים את המילה 'עץ' ורושמים אותה, אפשר לראות באותיות ממש ציור של עץ, ואז החלטתי שאני רוצה לנסות זאת בעצמי", הוא מסביר.

ליאונרדו לקח דף ועיפרון ובתוך כמה דקות כבר הצליח ליצור יצירה מדהימה, ואז הוא גם גילה דבר נוסף – אם הוא כותב את המילה 'עץ' פעמיים הוא מצליח ליצור ממנה מנורת חנוכה. התגלית הזו גררה תגלית נוספת, ופתאום הוא גילה שהאותיות העבריות לובשות שלל צורות, וכאשר מעצבים אותן בהטיה הנכונה, הן יכולות להיראות כמו ספר תורה, כמו דיוקנאות של בני אדם ובעלי חיים, ואפילו כתמונות נוף.

"התחלתי להשקיע בכך המון. הקדשתי לכך מזמני בימים ובלילות", הוא מספר, "בתחילה עשיתי זאת באמצעות עיפרון, אבל אחר כך התחלתי ליצור באמצעות המחשב, וכך הצלחתי ליצור יצירות רבות. יחד עם זאת גם גיליתי תגליות מדהימות על האותיות. פתאום קלטתי שלכל אות יש משמעות – האות ס' למשל היא סגורה, אז היא מתאימה בעיקר כשאני רוצה ליצור יצירות סגורות ומעגליות, אבל אם אני רוצה לצייר ציפור שפורשת את כנפיה, או פרפרים ופרחים מלבלבים, אני משתמש באותיות כמו י', ר', ו' וכדומה שהן פתוחות מכל הכיוונים. יש לזה גם משמעות קבלית.

"אגב, לפעמים כשאתה משתמש באותה אות כמה פעמים אתה בעצם יוצר דמות בתוך דמות. כך שנוצרת יצירה עם כמה רבדים. אתה יכול לקחת אות אחת קטנה ולעשות ממנה המון דברים גדולים, הכל תלוי בגודל ובמספר הפעמים שאתה משכתב אותה".

מהו הציור המיוחד ביותר שציירת עד היום?

הוא שותק לרגע. "קשה לי להחליט", הוא אומר לבסוף, "אבל יש יצירה של תיבת נח, וגם יצירה של עם ישראל צועדים במדבר. אני מאוד מתחבר לשתיהן".

קשה לצייר את זה?

"זה לא קשה, אלא מאתגר. כי ברגע שאתה מוגבל לצורה של האות אתה לא יכול לצייר כל מה שאתה רוצה. זה גם דורש הרבה ריכוז, כי צריך סימטריה מדויקת מאוד, ואם אתה קצת סוטה לאחד הכיוונים, אתה מפספס את כל העומק שבתמונה".

כמה זמן לוקח לך ליצור יצירות כאלו?

"פריט אחד קטן לוקח בערך שעתיים או שלוש, אבל יש תמונות שמורכבות מעשרות פריטים כאלו, וזה כמובן דורש זמן רב יותר".

העץ נתן עצה

מאז שגילה ליאונרדו את תגלית האותיות חלפו להן כמה שנים. בינתיים הוא מצא עבודה בבית דפוס ובהמשך גם בביטוח הלאומי. "הייתי יוצא מידי יום לעבוד ואילו את שעות הלילה הקדשתי ליצירות שלי. כיום אני כבר בפנסיה, אז שוב יש לי זמן פנוי להשקיע בכך".

לאחרונה ליאונרדו יצא בתערוכה בה הוא הציג חמישים ציורים נבחרים מתוך האוסף שיצר. "אני מתכנן להציג בהמשך גם תערוכות נוספות", הוא אומר, "וכן יש לי גם חלום ליזום פרויקט לימודי לבתי ספר, שילדי כיתה א' ילמדו את האותיות דרך הציורים שלי. אני חושב שזה ממש יכול לחבב עליהם את הקריאה. כמובן שאעשה זאת בהתנדבות מלאה.

"אני חייב הכרת הטוב לאותיות וגם לאתר הידברות", הוא אומר לסיום, "כי תוך כדי היצירות והציורים למדתי גם הרבה דברים נוספים - על גימטריות וראשי תיבות, וכך גם נכנסתי לתוך עניין התפילה. כשאני נזכר בפעם הראשונה בה שמעתי ב'הידברות' על העץ, אני אומר ש'העץ הוא זה שנתן לי עצה'".

תגיות:יצירותד"ר ליאונרדו גרינברג

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה