חדשות כלכלה

לא יודעים על מה אתם משלמים? חוק חדש מחייב חברות לפרט לכם

מליאת הכנסת אישרה כי בעסקה מתמשכת, כולל בעסקה להספקת גז, הספק יפרט את מרכיבי התשלום הקבוע. מה יקרה אם לא יפרט? לא תשלמו, והספק יספוג קנס

  • ז' שבט התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הגנת הצרכן של ח"כ איתן כבל, בה הוצע כי בעסקה מתמשכת, כולל עסקה להספקת גז בין צרכן לספק, יפרט העוסק בחשבונית או בהודעת התשלום הנשלחת לצרכן את מרכיבי התשלום הקבוע ואת סכומם. ההחלטה הזאת תיכנס לתוקף בקרוב מאוד, והיא תכלול שורה של עשרות ספקים עימם מגיעים רובנו במגע בחיי היום יום. על פי ההצעה, עוסק שלא פירט את מרכיבי התשלום הקבוע ואת סכומם לא יהיה רשאי לגבות תשלום זה. הפרת ההוראות תגרור הטלת עיצום כספי.

בדברי ההסבר לחוק, שאושר ברוב מוחלט של 27 תומכים, ללא מתנגדים, נכתב: "הצעת החוק נועדה להסדיר תחום צרכני חשוב ולקבוע כי בעסקה מתמשכת, לרבות בעסקה לאספקת גז בין צרכן גז לספק גז, לא יגבה העוסק תשלום קבוע אלא אם כן פירט בחשבון התקופתי את הטובין או השירותים שבגינם נגבה אותו תשלום. בדרך כלל, העסקאות המתמשכות שבגינן נגבה תשלום קבוע הן עסקאות לאספקת חשמל, גז, מים וטלפון. מטרת הצעת החוק היא להגביר את שקיפות החיובים ומתן מידע לצרכן בכל הנוגע לשירותים שבגינם נגבה תשלום קבוע שאינו תלוי בהיקף השימוש שעשה הצרכן בשירות, מתוך מטרה שתשלומים אלה לא יהיו שרירותיים וישקפו עלויות קבועות אמיתיות, כגון עלויות תחזוקה ובטיחות".

"אותו "תשלום קבוע" הוא לא איזה סוד צבאי או הנוסחה של קוקה קולה שהוא מבקש לקבל", אמר ח"כ כבל על ההחלטה. "לא יכול להיות שצרכן לא ידע על מה הוא משלם, אם אתם לא יודעים להסביר לי את התשלום הקבוע אז תבטלו אותו. לא ביקשנו שתחזירו כסף לצרכן, בסך הכל ביקשנו הסבר. כשאני נכנס לחנות אני משלם ואני יודע מה אני מקבל, לעומת זאת בחשבונית כתוב "דמי שימוש קבועים" ואין לנו מושג מה נכנס תחת הסעיף הזה. החברות נעמדו על הרגליים האחוריות והתנגדו לחוק, שנים של מאבק מול הממשלה כדי סה"כ נדע על מה אנחנו משלמים ולמה גובים. מקרים רבים הגיעו אלי, שבחשבונות הגז והטלפון דמי השימוש הקבועים גבוהים יותר מהשימוש עצמו. מעתה הצרכנים ידעו על מה גובים להם וגם יוכלו להתמקח על כך".

תגיות:תשלומיםספקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה