קשב וריכוז

"האם נעלתי את הדלת לפני השינה?" המחקר שיפתיע אתכם

ישנם אנשים החשים חוסר ודאות בנוגע לפעולות שגרתיות נפוצות, וצצות בראשם התהיות: האם נעלנו את הדלת לפני שינה? האם כיבינו את הגז לפני היציאה לעבודה? אם חשבתם שמדובר בבלבול זמני, מחקר חדש מפתיע בממצאיו

  • ה' שבט התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

חוקרים מאוני' קונקורדיה במונטריאול, קנדה, ערכו מחקר המציע כי הפחד מאיבוד שליטה עלול להוביל להתנהגות המתבטאת בבדיקות חוזרות. על פי טענתם החוקרים, מדובר בהתנהגות העשויה להוות מרכז של הפרעות חרדה, כדוגמת OCD.  

"הראינו כי אנשים שמאמינים שהם עומדים לאבד שליטה, נמצאים בסיכון גבוה יותר להפגין התנהגות 'בודקת' בתדירות גבוהה יותר", כך כתב אדם רדומסקי, אחד מצוות החוקרים.

בעקבות הממצאים, מקווים החוקרים כי יתאפשר להם למצוא דרכים יעילות הרבה יותר לטיפול ב-OCD ובשאר סוגי הפרעות חרדה: "כשאנחנו מטפלים ב-OCD בקליניקה, אנחנו יכולים לנסות להפחית את האמונה של המטופל כי הוא עומד לאבד שליטה, וזה אמור להפחית את התסמינים שלהם", הסביר.

במחקר השתתפו 133 משתתפים יחד עם רדומסקי ושותפו ז'אן-פיליפ גנייה. המשתתפים היו סטודנטים, בעלי איפיון דמוגרפי דומה. הם עברו בדיקת אא"ג, הרושמת במוחם את הפעילות המוחית. לדבריו של רדומסקי: "חלקם קיבלו פידבק שקרי, שהם בסיכון נמוך או גבוה של אובדן שליטה במחשבות ובמעשים שלהם".

כאשר הצליחו לשכנע את המשתתפים במחקר על היותם מצויים בשליטה מוחלטת או לחילופין, בסיכון לאיבוד שליטה, התבקשו המשתתפים למלא מטלה במחשב שדרשה "לשלוט בקצב התמונות", על ידי העלמתן לפני שהן נעלמות בעצמן. למעשה החוקרים לא יידעו את המשתתפים כי לא באמת יש להם אפשרות שליטה בתמונות, כיוון שהן תוכנתו להופיע ולהיעלם בקצב שונה.

החוקרים הנחו את המשתתפים להשתמש במגוון צירופים של מקשים על מנת לשלוט בתמונות, ולאחר מכן ללחוץ על מקש הרווח בשביל לאשר את ביצוע הפעולה. החוקרים, רדומסקי וגנייה, מצאו כי המשתתפים שהיו בטוחים בכך שהם מצויים בסיכון גבוה לאיבוד שליטה,  הפגינו התנהגות שהתבטאה בבדיקה קפדנית ביחס לשאר המשתתפים, שנמסר להם כי הם מצויים בשליטה מוחלטת.

הממצאים הפתיעו את החוקרים, כיוון שנמצא כי איש מהמשתתפים לא הזדהה כסובל מ-OCD. על פי החוקרים, עובדה זו מהווה אינדיקציה על כך שפחד מאיבוד שליטה הינו הבסיס לתסמינים רבים שיש בהפרעות חרדה.

בהתאם לממצאים, נמצאה ההוכחה להשערת החוקרים כי: "פחדים ואמונות של אנשים על אובדן שליטה עשויים לשים אותם בסיכון לבעיות שונות, כמו הפרעת פניקה, חרדה חברתית, OCD, הפרעת דחק פוסט-טראומטית, הפרעת חרדה כללית ועוד"

לדברי רדומסקי: "מחקר זה בעל פוטנציאל לשיפור משמעותי של היכולת שלנו להבין ולטפל במגוון רחב של בעיות הקשורות בחרדה".

לכן במידה ותשכחו פעם הבאה אם סגרתם את הגז, השתדלו לשמור על ריכוז כדי פיזור הנפש לא יהפוך להפרעת חרדה.

סובלים מדיכאון, חרדות ומצב נפשי ירוד? פנו אל מחלקת "נפשי בשאלתי" בהידברות. לקבלת ייעוץ חייגו 073-3333331 או במייל anat@htv.co.il

תגיות:שכחהמחקר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה