בריאות ותזונה

ט"ו בשבט הגיע – מה יש בפירות היבשים?

האם פירות יבשים בריאים כמו שנדמה לנו? מה כדאי לבדוק לפני שקונים פירות יבשים? ואיזה מאכל מסורתי של ט"ו בשבט עדיף לאכול?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מי מאתנו לא נזכר בחגים דרך המדפים בסופר – כבר עכשיו, לכבוד ט"ו בשבט המתקרב, אנחנו רואים צלחות מפוארות וצבעוניות של פירות יבשים על שלל סוגיהם: אננס, משמש, תאנים, צימוקים, תמרים, שזיפים ובעצם מה לא. הדבר הידוע לכל הוא שבפירות היבשים יש הרבה סוכר ולכן יש להימנע מהם, אך האם מומלץ לצרוך אותם מבחינת ערכים תזונתיים?

 

מה יש בפירות היבשים?

הפירות היבשים נהנים מתדמית בריאותית שאינה מוצדקת לחלוטין. בפן החיובי, בהיותם פירות – הם מכילים ויטמינים ומינרלים חיוניים עבורנו, כדוגמת סידן, ברזל ואשלגן, וכן גם סיבים תזונתיים המסייעים לפעולת העיכול. אך חשוב לדעת שתהליכי הייבוש התעשייתיים, אשר כרוכים בטיפול בחום ובתוספת של כימיקלים, משנים למעשה את הערכים התזונתיים של הפירות, והיתרונות הללו לא תמיד נשמרים.

מבחינת כמויות הסוכר, נתחיל מהשורה התחתונה – בפירות יבשים יש הרבה מאוד סוכר. המון. למעשה, מדובר על פי 3-4 מאשר בפירות טריים, שמכילים לא מעט סוכר אף הם. פרי טרי בגודל ממוצע מכיל כ-3 כפיות סוכר, בעוד פרי גדול יכול להכיל 5-6 כפיות סוכר. חשבו רק מה זה אומר לגבי הפירות היבשים. עוד חשוב לציין כי פירות חמוצים לא בהכרח מכילים פחות סוכר, אלא החמיצות נגרמת מנוכחות חומצות אורגניות אשר מטשטשות את טעמו של הסוכר. הנתונים הללו חשובים באופן מיוחד עבור הסוכרתיים, אשר צריכים לשמור על איזון רמות הסוכר שלהם. לפיכך, לסוכרתיים מומלץ להכיר את השפעת הפירות היבשים על רמת הסוכר בדמם באמצעות בדיקות סוכר סביב אכילת הפירות, גם אם הכמות שנאכלה היא קטנה.

אם בכל זאת צורכים פירות יבשים, כדאי לבחור נכון יותר בעזרת בחינה של רשימת המרכיבים. המרכיב הראשון שסוכרתיים צריכים לוודא שאינו קיים הוא סוכר. לחלק מן הפירות מוסיפים סוכר, בנוסף, כמובן, לסוכר הקיים באופן טבעי בפירות. בנוסף, אם ברשימה יש חומרים משמרים כמו סולפיט או גופרית דו-חמצנית – כדאי לוותר, כיוון שחלק מהאנשים רגישים לחומרים הללו והם עשויים לגרום להם לתופעות לא נעימות כמו קוצר נשימה ובחילות. מומלץ להעדיף פירות יבשים שהם אורגניים ולא מכילים חומרים מסוג זה. כמו כן, אולי תופעתו לגלות שבחלק מן הפירות היבשים יש שמן וצבעי מאכל מלאכותיים. לדוגמה, בפפאיה המיובשת נוטים להוסיף את צבע המאכל טרטרזין שאינו מומלץ לצריכה. העדיפו פירות יבשים שמכילים צבעי מאכל טבעיים בלבד. שימו לב שאם אתם קונים פירות יבשים במשקל וללא אריזה עם כיתוב, למעשה אתם קונים "חתול בשק" ואינכם יכולים לדעת מה הוסף להם.

 

מה כן כדאי לאכול בחג?

אם אתם סוכרתיים או שפשוט חשוב לכם לשמור על צריכת סוכר מתונה, מומלץ להימנע או להפחית בפירות היבשים ובמקומם לאכול מאכל מסורתי נוסף של ט"ו בשבט – אגוזים. הם עשירים בשלל רכיבי תזונה ומהווים מקור בריא לחלבון ושומנים. עבור סוכרתיים, האגוזים בשילוב עם מאכלים אחרים תורמים לעלייה מתונה של רמות הסוכר מספר שעות לאחר הארוחה. לדוגמה, אם אוכלים פרי בשילוב עם אגוזים או שקדים, אזי השומן שבהם יגרום לתהליך עיכול איטי יותר, כך שבסופו של תהליך רמת הסוכר תעלה באופן מתון יותר בדם.

מומלץ להעדיף אגוזים בצורתם הטבעית, ולא קלויים או מפיצוציות. השומן שבאגוזים הקלויים מתחמצן ומשנה את הרכבו הכימי, כך שמאבד את יתרונותיו, והאגוזים שבפיצוציות עשירים מאוד במלח. חסרונם הגדול של האגוזים, ולמעשה החיסרון הכמעט יחידי שקיים בהם, הוא ערכם הקלורי הגבוה. בכל 100 גרם אגוזים יש בין 550-700 קלוריות. לפיכך חשוב לצרוך מהם במתינות (או לפי המלצה אישית מדיאטנית). יותר מכך, האגוזים עשירים מאוד ברכיבי תזונה, ומספר אגוזים ליום מספקים את הערכים התזונתיים הנדרשים.

לסיכום, ללא ספק מומלץ לסוכרתיים ולכאלו שחשוב להם לשמור על רמות הסוכר להעדיף  אגוזים על פני פירות יבשים, שכן לראשונים יש יותר ערכים תזונתיים ופחות סוכר. גם בעזרת אגוזים ניתן להכין מאכלים חגיגיים ואף קינוחים, כך שניתן ליהנות מחג בריא וטעים. חג שמח!

עינת מזור בקר היא דיאטנית קלינית במרפאת ההשמנה במרכז DMC

תגיות:פירות יבשיםט"ו בשבט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה