בריאות ותזונה

סובלים מברזל נמוך? לא תאמינו מי ’גונב’ לכם אותו מהגוף (וכך תגנבו אותו בחזרה)

בבואנו לדבר על חוסר ברזל בגוף - חשוב שנדע שזה לא מספיק להכיר את סוגי המזון שעתירים בברזל, כי אם גם את אלו שכדאי להפחית את צריכתם היות והם מפריעים לספיגה טובה של הברזל, ברגע שצורכים אותם כסדר. לפניכם טיפים שחשוב להכיר

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בבואנו לדבר על חוסר ברזל בגוף - חשוב שנדע שזה לא מספיק להכיר את סוגי המזון שעתירים בברזל, כי אם גם את אלו שכדאי להפחית את צריכתם היות והם מפריעים לספיגה טובה של הברזל, ברגע שצורכים אותם כסדר. 

מזונות שעשירים בברזל מן החי הם: בשר בקר, עוף, איברים פנימיים כגון טחול, קורקבנים, כבד עוף, פסטרמה הודו ודגים (מושט וסלמון כמו גם מקרל, סרדינים ואנשובי). יש להעדיף את המזונות מן החי על פני המזונות האחרים, היות וברזל זה נספג ישירות בדם בהשוואה לברזל מן הצומח למשל. 

מזונות עשירים בברזל מן הצומח, הם: ירקות ופירות שעשירים בויטמין C כמו עגבניה, פלפל, פטרוזיליה, קולורבי, כרוב ירוק, עדשים/קטניות אחרות מבושלות, גרעיני פשתן.

מוצרים אחרים שעשירים בברזל הם: לחם מחיטה מלאה, חטיפי בריאות טבעיים שמועשרים בברזל, אגוזים, טופו, ביצים. 

 

לגזור ולשמור: הסעיפים הבאים יעזרו לכם להבין מדוע לא כדאי לצרוך מאכלים מסוימים למרות שיש בהם ברזל, ואיך כדאי לצרוך אותם בכל זאת:

 

1. דגנים ומאפים מקמח מלא

לחם מחיטה מלאה ודגני בוקר מלאים עשירים בברזל, אולם החומצה הפיטית שנמצאת בהם - מפריעה לספיגת הברזל, ולכן עדיף לוותר עליהם. 

 

2. בשר, דגים ועוף

העוף והדגים נחשבים למקורות הכי פחות טובים לברזל, מבין השלושה - למרות שיש להעדיף את כל אלו מאשר ברזל ממקורות אחרים, היות והוא נספג הכי טוב בגוף. למרות שהם עשירים בברזל, האיברים הפנימיים גם עתירים בשומן רווי וכולסטרול רע, ולכן יש לצרוך אותם במינון נכון תוך היוועצות ברופא או דיאטנית. 

 

3. ביצים

למרות שהן מכילות ברזל, לברזל שמגיע מהביצים קשה להיספג בגוף ולכן עדיף להמעיט את הצריכה שלהם. 

 

4. הסידן הבעייתי שבמוצרי החלב 

חלב הוא אמנם מקור עשיר בברזל, אך החיסרון המשמעותי שלו הוא שהסידן הרב שבו - מפריע לברזל להיספג בגוף כמו שצריך. לכן יש להיוועץ ברופא או דיאטנית בכל צריכה של מוצרי חלב - איך לצרוך, כמה ומה. 

 

5. קטניות 

הקטניות המומלצות ביותר הן טופו, פולי סויה, שעועית לבנה ואדומה, עדשים, חומוס ואפונה ירוקה. ולמרות שהן מצוינות כמקור לברזל, יש להעדיף אותן תמיד עם ירקות או פירות שעשירים בויטמין C - היות וירקות ופירות אלו עוזרים לברזל שבקטניות להיספג בצורה טובה יותר. 

 

6. ירקות 

ירקות כמו עגבניה, פלפל, פטרוזיליה, קולורבי וכרוב ירוק - הם הירקות המועדפים למי שסובל מתת ברזל. אמנם גם ירקות עליים אחרים הם מקור מצוין לברזל, אולם החומצה האוקסאלית שבהם מפריעה לספיגה טובה של הברזל בגוף, ולכן יש להמעיט את צריכתם בזמן שאוכלים מזונות עתירים בברזל. 

 

מה גונב מאיתנו את הברזל? לא תאמינו, אבל הקפאין הוא האשם בכל: קפה שחור, קפה נמס, תה רגיל, תה ירוק וקולה - הם כולם האשמים בזה, ויש לצרוך אותם כשעתיים וחצי לאחר שאכלנו ארוחה עתירת ברזל. 

תגיות:מזונותסכנהברזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה