חדשות בארץ

תקדים: האם חוק השבח"ים יוחל על אזור יהודה ושומרון?

המשרד לביטחון פנים יעלה הצעת חוק לפיה חוק איסור הכניסה לישראל יחול גם על יו"ש, כך שיוחמרו העונשים על סייענים ושוהים בלתי חוקיים. עד היום נמנעה הכנסת מלחוקק על איו"ש

  • ה' שבט התשע"ח
ההתיישבות ביהודה ושומרון (צילום: פלאש 90)ההתיישבות ביהודה ושומרון (צילום: פלאש 90)
אא

המשרד לביטחון פנים צפוי לעלות היום (ראשון) הצעת חוק שתוחל על אזורי יהודה ושומרון. מדובר בהצעת שמהווה תיקון להצעת חוק איסור הכניסה לישראל, מה שמכונה "חוק השב"חים". על פי התיקון המוצע, יוחמרו העונשים על סייענים ושוהים בלתי חוקיים בישראל. מתברר כי השר גלעד ארדן ערך בימים האחרונים בדיקה על מנת לבחון האם כדאי להחיל את החוק על אזור יהודה ושומרון. על פי תוצאות הבדיקה, אי החלת החוק "תפגע באפקטיביות של התיקון לחוק". על פי עמדת המשרד כרגע, יש להחיל את החקיקה גם על האזורים הללו.

אם ההצעה שתעלה היום תאושר בכנסת, הרי שמדובר בתקדים מעניין. עד היום נמנעה הכנסת מלחוקק חוקים על אזור יהודה ושומרון, אלא אם מדובר היה בתקנה צבאית, שנועדה לאכוף נושאים מסוימים באזור. כזכור, רק לפני מספר שבועות הוציאה שרת המשפטים איילת שקד בשיתוף היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט הנחיה לפיה בכל חקיקה ממשלתית על המשרדים הרלבנטיים לבחון את האפשרות להחיל את החקיקה ישירות על אזור יהודה ושומרון. במשרד הדגישו אתמול כי במידה והחוק יוחל, כלומר תינתן סמכויות נרחבות למשטרה בעניין הטלת עונש על סייענים או שוהים בלתי חוקיים, זו תהיה הפעם הראשונה בה לא תהיה חקיקה נפרדת ליהודה ושומרון ביחס לשאר המדינה.

חלק ניכר מהחוק עוסק ברישיון לשהייתם של עובדים זרים לישראל. החוק קובע כי מי שאינו אזרח ישראלי או עולה לפי חוק השבות, ונמצא בישראל בלי רישיון ישיבה, יורחק מישראל בהקדם האפשרי. שוהה שלא כדין ניתן להחזיק במשמורת עד להרחקתו. החוק קובע את סדרי הכניסה לישראל, ובכללם ביקורת הגבולות. לשר הפנים נתונה סמכות להרחיק מישראל את מי שאינו רשאי להיכנס אליה, והאחראי על כלי-הסעה שבא לישראל חייב, לפי דרישת קצין ביקורת הגבולות, להסיע מישראל כל אדם שבא באותו כלי הסעה על מנת להיכנס לישראל ונמצא שאינו רשאי לכך. עד היום, כאמור, החול לא חל על אזור יהודה ושומרון.

 
תגיות:יהודה ושומרוןשבח"ים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה