חדשות בריאות

החוקרים מפתיעים: האם הזחילה מסכנת את בריאותו של התינוק?

אחד משלבי ההתפתחות התקינה של התינוק הוא שלב הזחילה, אולם כעת גילו חוקרים כי התינוק מכניס לגופו "סופה של זיהומים". עד כמה יש להתייחס ברצינות לממצאים החדשים?

  • א' שבט התשע"ח
(צילום:shutterstock)(צילום:shutterstock)
אא

אחד משלבי ההתפתחות התקינה של התינוק הוא שלב הזחילה. באופן כללי, במידה והתינוק אינו זוחל עד גיל 9 חודשים יש צורך בבירור נוירולוגי ואורתופדי, אולם יש לדעת על פי מומחים, כאשר התינוק זוחל על הרצפה, נכנסת לגופו "סופת זיהומים" הישר לריאות, ובה חיידקים ופטריות.

במחקר, שפורסם בכתב העת Environmental Science & Technology, בנו מאוני' פורדו מאינדיאנה שבארה"ב, דגם של רובוט שזוחל על רצפה רגילה. כאשר מדדו החוקרים את רמת ריכוז החלקיקים המזוהמים המצויים על הרצפה, גילו כי הם נמצאים בריכוז של עד פי 20 מאשר ריכוזם באזורים גבוהים יותר שיש בחדר.

לאחר מכן החוקרים מדדו את מספר החלקיקים שחדרו לרובוט, ונמצא כי תינוקות שואפים לריאות חלקיקים בריכוז פי 4 ממה שאדם מבוגר שואף אילו היה מתהלך באותה הרצפה. תנועות התינוק מכניסות לגופו יותר אוויר, וגם הפה והנחיריים יותר קרובים לרצפה, ועל כן הריכוז נכנס לגופם ברמה גבוהה יותר. ב"סופת הזיהומים" נמצא בין היתר אבק, נבגי פטריות וחיידקים ותאי עור, אותם מכניס התינוק לגופו.

אולם שימו לב, על פי המומחים לא מדובר בתופעה שהיא בהכרח רעה, ומזהירים כיי אובססיה של ההורים לניקיון גרועה יותר, ואף מחלישה כנראה את המערכת החיסונית של התינוק.

"מחקרים רבים הראו ששאיפת חיידקים וחלקיקי אבק נושאי אלרגנים בשלב מוקדם של החיים משחקת תפקיד חשוב בהגנה של התינוק מפני מחלות אלרגיה ואסתמה" טען ד"ר ברנדון בור, ראש צוות החוקרים.

בשנות ה-80 פותחה תיאוריית ההיגיינה ע"י האפידמיולוג דיוויד סטרצ'מן ששיער כי בסביבה נקייה מדי קיים סיכוי לדכא את התפתחות המערכת החיסונית של התינוק. על פי מחקרים נמצא כי תינוקות שהגיעו מבתים נקיים, סבלו יותר ממחלות אלרגיה ואסתמה, ביחס לתינוקות שגדלו באזורים פחות נקיים.

תגיות:בריאותזחילהתינוקזיהומים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה