חדשות בארץ

לא ערוכים למלחמה: 27 אחוז מאזרחי ישראל ללא מיגון תקני

ועדת החוץ והביטחון ערכה דיון בנוגע למוכנות העורף למצב חירום, ממנו עולים נתונים מדאיגים: יותר מרבע מהאזרחים ללא ממ"ד, מקלט פרטי או ציבורי. 40 אחוז פערי מיגון בירושלים ותל אביב: "צריך להשקיע בצפון"

  • א' שבט התשע"ח
מחסה בנתיבות (צילום: פלאש 90)מחסה בנתיבות (צילום: פלאש 90)
אא

ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ אבי דיכטר קיימה דיון משותף עם ועדת הכספים, במסגרת יום מוכנות העורף לחירום, שצוין אתמול בכנסת. במהלך הדיון נחשפו נתונים מדאיגים בנוגע להיערכות של הציבור הישראלי בשעת מלחמה. אל"מ גולן ואך, ראש מחלקת מיגון בפיקוד העורף, הציג את נתוני המיגון והסביר כי "מיגון איננו מענה יחיד אלא חלק ממערכת של מענים, וחשוב להבין שגם אזרח ללא מיגון תקני ישמע את ההתראה ואם יישמע להוראות פיקוד העורף, שכבר הוכחו כמצילות חיים, ידע למצב את המקום 'הכי מוגן שיש' בכל מקום בו יהיה".

ואך חשף כי 26.7 אחוזים מכלל אזרחי מדינת ישראל הם ללא מיגון תקני – ממ"ד, מקלט פרטי או ציבורי, או מיגון המוני שמותאם לשהייה ארוכה. בכל הערים הוותיקות, כמו ירושלים תל אביב ובאר שבע, יש כ-40 אחוז פערי מיגון; בצפון, בקו 0-9 קילומטר מהגבול, ביישובים יהודיים, הפער הוא 24 אחוז ובישובים הערביים 42 אחוז. עד 20 קילומטר מהגבול, 21 אחוז מיישובים היהודים מוגנים, ובערביים 38 אחוז. בישובים שהם עד 40 קילומטר מהגבול, ביישובים יהודים הפער הוא 35 אחוז ובערביים 41. עוד נחשפו בישיבה נתונים לגבי כשירות המקלטים הציבוריים. מתברר כי 16 אחוז פסולי שימוש, וכ-30 אחוז נמצאים בעבודה. "המקלטים הם מיגון מצוין, אבל הבעיה היא היכולת של האזרח לשהות בתוכם שהייה ארוכה, ללא מזגנים, ואזרחים רבים מתלוננים שאין להם רשת אלחוטית", אמר ואך. "מיגון הוא חשיבה ארוכת טווח, שכן מה שיושקע בו היום, ילווה אותנו במאה השנים הקרובות. כאמור, מתבצע מיגון של תשתיות לאומיות, של מוסדות רווחה, של מוסדות בריאות, גם מיגון ספציפי למבנים המכילים חומרים מסוכנים".

ח"כ אמיר פרץ, המכהן כיו"ר ועדת המשנה למוכנות העורף בוועדת החוץ והביטחון: "מעבר למערכות המאוד מתוחכמות בהגנה האקטיבית, כמו כיפת ברזל, ולכל מה שצה"ל יעשה בחזית בלחימה, בסוף, הממ"ד האישי הוא המפתח להצלת חיים ולביטחון האישי, שיאפשר לעורף להתמודד. העורף הוא הבטן הרכה וההצלחה בקיום חיי שגרה בתקופת חירום היא קריטית". עוד הוסיף, כי פערי המיגון בצפון הם "בלתי נסבלים" ועלותם 2-6 מיליארד שקל. "גם הפערים במיגון תשתיות חיוניות גם הם בלתי נסבלים. חייבים לקדם את חוק העורף שיתכלל את כל מה שלמדנו". 

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ גפני, אמר: "150 מיליון שקל למיגון זה כסף קטן. אם האוצר רוצה לבוא ולהגיד שיש אילוצי תקציב, אני לא מזלזל בהם, אבל לא לדבר על בשורה. עוטף עזה הוכיח שהתקציבים הללו מעמידים ישובים שלמים על הרגליים, ואם אנו רוצים שתושבים יבואו לצפון כמו שבאים היום לעוטף עזה, צריך להשקיע בהתאם".

תגיות:מיגוןפיקוד העורף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה