חדשות בריאות

ונשמרתם: מנע עצמו מלהתעטש ו.. לא תאמינו איך הוא הסתבך

גבר בריא מבריטניה, בן 34, החניק עיטוש באמצעות סגירת הפה והאף, וגרם לגרונו נזק כבד. הסתבר כי ההתעטשות הפנימית יצרה קרע בגרון. מקרה זה אמנם נדיר, אך בהחלט מזהיר אותנו להפסיק עצירת עיטושים, ולהתחיל להשתמש בממחטות

  • כ"ט טבת התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מקרה שפורסם בכתב העת הרפואי British Medical Journal מתאר גבר בריא מבריטניה, בן 34 עצר התעטשות באמצעות סגירת האף והפה, ומיד אחר כך חש פיצוץ וכאב חד בגרון. בהמשך, בדרכו למיון איבד את קולו, ולא הצליח לבלוע. בבדיקת הרופאים שמעו קול מפצפץ לכל אורך הגרון עד לצלעות.

לאחר עריכת מספר בדיקות והדמיות, גילו הרופאים כי ההתעטשות הפנימית של המטופל ניקב לו את הלוע. מצב זה בו הרגיש המטופל תחושת ביקוע או חריקה נקרא קרפיטוס – מצב שמתרחש בדרך כלל במפרקים שחוקים במהלך תנועה.

המטופל נכנס לסכנת זיהום עמוק בצוואר, ואושפז בביה"ח כשהוא מוזן באנטיביוטיקה. לאחר כשבוע השתקם, והרופאים ניתקו אותו מההזנה בצינור, וגרונו הבריא. הרופאים שחררו את המטופל לביתו, לא לפני שדרשו להפסיק להחניק עיטושים. חודשיים לאחר מכן, בעקבות קבלת תוצאות בדיקות, אישרו הרופאים את החלמתו המלאה של המטופל.

על פי הרופאים מדובר בפציעה נדירה מאוד שכן בדרך כלל קרע בלוע נגרם ע"י ניתוחים או לחילופין פציעות קשות בצוואר, אם כי ישנם מקרים בהם ארע קרע בלוע עקב הקאות, שיעול ועיטושים. ויש גם בעיות חמורות יותר שגרמו בעבר עצירות עיטושים כדוגמת קרע בעור התוף, ועלול להגיע למצב של מפרצת במוח, מצב קטלני ביותר.

את ההתעטשות כדאי להוציא, אך לא בדרך של סתימת הפה והאף. יש דרכים טובות יותר, ומומלץ להצטייד בממחטה על מנת לנקות את דרכי הנשימה בדרך בטוחה לבריאותכם, ומבלי לפגוע בהיגיינת הסביבה.

תגיות:התעטשותסכנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה