חדשות כלכלה

ירידה של 17% אחוז במכירת דירות חדשות בשנה החולפת

מנתוני הלמ"ס עולה כי חלה ירידה של 11.4 אחוז במכירת דירות בשלושת החודשים האחרונים, אך עלייה קטנה בכמות המבוקשת לדירות. הסיבה: לא מעט דירות נבנות, אך טרם החלה מכירתן. והיכן הביקוש לדירות גבוה יותר?

  • כ"ט טבת התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ירידה של 17.7 אחוז במכירת דירות חדשות בשנה החולפת, וירידה של 11.4 אחוז במכירת דירות חדשות בין החודשים ספטמבר לנובמבר, בהשוואה לשלושת החודשים שקדמו להם. אלה הנתונים העיקריים שעולים מדוח שפרסמה הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) בנוגע לסיכום השנה החולפת. על פי הדוח, נמכרו בחודשים ספטמבר עד נובמבר 5,630 דירות חדשות.

הירידה במכירת הדירות בשנה אליה מתייחס הדוח (דצמבר 2016 עד נובמבר 2017), היא בהשוואה לשנה קודם לכן (דצמבר 2015 עד נובמבר 2016). הביקוש לדירות, על פי הדוח, מורכב מדירות חדשות שנמכרו או דירות חדשות שאינן למכירה אך החלה בנייתם, כלומר דירות לקבוצות רכישה או השכרה. עוד עולה, כי בשלושת החודשים האחרונים נרשמה עלייה של כ-0.8 אחוז בכמות המבוקשת לדירות חדשות, בהשוואה לשלושת החודשים הקודמים להם. הכמות המבוקשת של דירות חדשות עמדה בתקופה זו על כ-10,060 יחידות, כש-56 אחוז מתוכן נמכרו לציבור הרחב והיתרה (44 אחוז) דירות שלא למכירה אך החלה בנייתן. הסיבה לעלייה הקלה בביקושים נובעת בין היתר מחלוקה במרכיבי הכמות: במספר הדירות שלא למכירה שהחלה בנייתן חלה עלייה בשיעור של 22.1 אחוז, אך בחישוב שנתי חלה ירידה של 14.4 אחוז. כפי שצוין קודם, בחודשים ספטמבר-נובמבר חלה ירידה של 11.4 אחוז במספר הדירות החדשות שנמכרו, מה שמסביר את מגמת הירידה השנתית ואת העלייה בחודשים האחרונים. בנוסף, על פי הדוח, בשנה החולפת נרשמה ירידה של 16.4 אחוז בכמות המבוקשת של הדירות החדשות בהשוואה לשנה שקדמה לה.

אז איפה הביקוש לדירות גבוה יותר? ובכן, על פי הנתונים בשנה האחרונה, כ-26 אחוז מהכמות המבוקשת לדירות היו במחוז המרכז, ורק שמונה אחוז בירושלים. בנוגע לדירות חדשות, 29 אחוז נמכרו במרכז ושבעה אחוז בלבד בירושלים. בחודש נובמבר האחרון בלבד נמכרו 677 דירות במחוז המרכז, 395 בתל אביב ו-304 בחיפה. בירושלים נמכרו 165 דירות, ובדרום 154. את הרשימה סוגר מחוז הצפון, שם נמכרו 106 דירות בלבד. באשר לקבוצות רכישה, בשנה האחרונה החלו בנייתן של 3,760 דירות כאלה, כ-15 אחוז מכלל הדירות למכירה. שנה קודם לכן נמכרו 3,910 דירות בקבוצות רכישה, פחות מ-13 אחוז מכלל הדירות.

תגיות:סטטיסטיקהמכירת דירות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה