חדשות מדע וטכנולוגיה

התגשמות חלום: בקרוב תוכלו לפגוש את החלומות שלכם מול העיניים

האם אתם זוכרים על מה חלמתם הלילה? לא נורא אם שכחתם. צוות חוקרים יפני פיתחו תוכנה המסוגלת לפענח באופן מדויק את עולם הדמיון והחלומות שלנו, ולתרגם את האותות החשמליים שבו לצורת תמונה. צפו

  • כ"ד טבת התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

האם אתם זוכרים על מה חלמתם הלילה? לא נורא אם שכחתם - ייתכן שתוכלו בקרוב לצפות בסרט שימחיש את החלומות והמחשבות שלכם.

צוות חוקרים יפניים מאוני' קיוטו פיתח תוכנה של בינה מלאכותית המורכבת כפי שהרשתות העצביות של המוח בנויות. ביכולתה של התוכנה לזהות באמצעות FMRI תגובות חשמליות במוח, על פי שינויים בזרמי הדם בראש האדם, ולתרגם לתמונות שונות בהצלחה רבה - עד כדי בניית התמונות לרמה של הפיקסלים.

החוקרים השתמשו בתוכנה הזו, ולימדו אותה לזהות את דרך החשיבה והפעילות המוחית ע"י 3 נסיינים שעברו את תהליך הסריקות.

המכונה זיהתה בהצלחה אצל הנסיינים תמונות בהן בהו כמו מטוסים, ינשופים, תיבות דואר אדומות וחלונות ויטראז. מאוחר יותר הצליחה התוכנה לצייר תמונות של חפצים כדוגמת ריבועים, דג זהב, נמרים וכדורי באולינג שאותם נסיינים לא ראו ממש אלא רק דמיינו בראשם.

על אף שמציאות חל שינוי מאדם אחד למשנהו ברמת הדיוק של התוכנה, אולם מדובר בפריצת דרך משמעותית שמעניקה לחוקרים אפשרות להיכנס עם בינה מלאכותית אל עולמו הפנימי של כל אדם ואל תוך התת-מודע האנושי.

"הצלחנו לא רק ללמד את המכונה לזהות תמונות שהנסיין רואה אלא לצייר לבד דימויים ותצוגות חזותיות שהנסיין מדמיין וחולם עליהם מבלי שהתוכנה הכירה את התמונות והדימויים האלו קודם", הסבירו החוקים במאמר שכתבו, "כלומר התוכנה חושבת ממש כמו המוח ויודעת להבין ולזהות את האותות בדיוק רב. אם נשלב כעת בינה מלאכותית כזו באלגוריתם של פייסבוק, גוגל ותוכנות לזיהוי פנים נוכל להעצים באופן דרמטי את היכולת של המכונה להבין את צרכיו המדויקים של האדם מולה ואף לענות עליהם באופן הכי פרטני שניתן להעלות על הדעת".

פרופ' יוקיישו ימאטני עומד בראשות הצוות, כבר התפרסם בשל הצלחתו בעבר ללמד מחשב לזהות תמונות שהנסיינים רואים בפועל באמצעות איתותים מוחיים, אך במקרה הנוכחי זוהי פריצת דרך הרבה יותר משמעותית משום שהמחשב מתרגם לעולם החזותי לא רק את התמונות שהנסיין רואה אלא אף את עולם הדימיון והמחשבות, כאשר אותו אדם לא רואה אותם וויזואלית, אלא רק חושב/ חולם עליהם במוח.

 "הבינה המלאכותית החדשה שיצר פורפ' ימאטני למדה גם את ה-א' ב' לבדה והיא יכולה לקרוא מכתבים, לדברי גריינט רייס, מומחית להדמיית מוח מאוני' קולג' בלונדון, "מדובר בפריצת דרך עצומה ומרשימה של הבנת דפוסי החשיבה של המוח על ידי בינה מלאכותית". 

 

תגיות:חלוםמחשבות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה