פרשת וארא

במחשבה תחילה לפרשת וארא: הקצב שהפך לרב והורה לנפח ריאות...

מה עשה ה"אבן עזרא" כשדחו אותו בשל בגדיו הבלויים? מדוע משה מתפקד על תקן "אלוהים" לפרעה? וחיזוק קטן בשבילנו עם חיוך רחב

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"מגיעה לי קצבת נכות", ביקש קמצן כרוני מביטוח לאומי.

לשאלת הפקיד מהי הנכות שלו, השיב: "קשה לי לפתוח את היד"...

* * *

כאשר נשלח משה לפרעה בפרשתנו, הוא מקבל הקדמה מהקב"ה על האופן בו תתבצע השליחות: "ראה נתתיך אלוהים לפרעה ואהרן אחיך יהיה נביאך". "אלוהים" לפי הפשט כאן, הוא "שופט" שתפקידו להעניש את פרעה.

בעל "העמק דבר", רבי נפתלי צבי יהודה ברלין, הנצי"ב מוואלוז'ין, מבאר שהקב"ה אמר למשה: אתה תלך לפרעה, אבל לא בתור "משה". אתה תלך אליו על תקן "אלוקים". ותפקידו של אהרן? הוא יהיה הנביא, זה שמדבר בשם האלוקים על שעתיד להגיע.

מה זה משנה מי מהשניים – משה ואהרן – ידבר עם פרעה בפועל?

עני מרוד היה רבי אברהם אבן עזרא כל ימי חייו, באחת הפעמים בה ביקש להתקבל כרב במקום מסוים, כדי להביא פרנסה לביתו, סורבה הבקשה. לבושו המרוט של האבן עזרא, גרם להם לחשוב שלא ייתכן שעני כזה יכול להיות רב. כדברי שלמה המלך "וחכמת המסכן בזויה".

האבן עזרא החליט ללמד את בני המקום לקח שלא ישכחו. הוא ניגש לשוק המקומי ובחר קצב יהודי רחב כתפיים, זקנו יורד לו על פי מידותיו, ומראהו מרשים מאוד. הקצב היה בור ועם הארץ, אולם האבן עזרא שידע את תנאי השכר המוצעים – חתם עמו עסקה הגונה. הקצב התחייב רק לעשות תנועות מיסטיות בידיו, לגלגל את עיניו ו... לשתוק. האבן עזרא התחייב להצלחת כל השאר.

ניגש רבי אברהם לגבאי והציע לו רב מיוחד. הקצב הלבוש בבגדים רבניים שבה את לב הקהל ועל אתר הסכימו למינוי. נעמד האבן עזרא והכריז שהרב בעל מהלכים הוא במתיבתא דרקיעא, ממונה לסדר את ענייני היהודים בשמים ממעל כאשר הוא על הארץ מתחת.

"תשאלו מה שתחפצו", אמר האבן עזרא, "אכנס אני אל הרב ואשיב לכם תשובה". השאלות זרמו בהמוניהן, אפילו לא בשביל לדעת, רק כדי להרגיש ולהתרגש ששאלו את הרב הגדול. והתשובות היו נפלאות. "הרב" ו"שמשו" עשו עצמם כמתלחשים לרגע ואז הגיעה תשובה כמפי אורים ותומים...

ההסדר המוזר נמשך כחודש, ואז הגיעו בני הקהילה והכריזו על אולטימטום: רצוננו לשמוע את מלכנו. האבן עזרא ישב עם הקצב בחדר הסגור ויחד שיננו את השאלות שתבואנה ואת התשובות שיינתנו.

הראשון יבקש ממך תיקון לתפילין שנפלו מידו, אמר לו רבי אברהם, אתה תענה שהוא ירים אותן, ינשקן וייתן צדקה. השני יבקש עצה לשלום בית ואתה תדחה אותו ותאמר לו שיבוא בשבוע הבא. השלישי יאמר שיש לו ספק על כשרות הפרה שלו, תייעץ לו לשחוט אותה, להוציא את הריאה, לנפח ולבדוק בתוך מים אם יש בועות - זה טרף, אם לא – זה בסדר.

למחרת נתלו מודעות ברחבי העיר שהרב החדש מוכן לקבל שאלות, והאבן עזרא חמק מן העיר בלאט.

הראשון הגיע עם שאלת הכשרות. את התשובה להרים את הפרה ולנשק אותה, הוא לא הבין, אבל מילא, כך אמר הצדיק. השני הגיע עם תפיליו שנפלו ונצטווה להגיע בעוד שבוע. השלישי שקָבל על שלום הבית שלו, נענה: תשחט אותה, תוציא לה את הריאה, תנפח...

כאן הבינו בני העיר שנפלו קרבן לתרמית, קמו על המתחזה וסילקוהו בבושת פנים...

וכעת להסברו של הנצי"ב: הקב"ה מסביר למשה שפרעה חייב להבין שיש סמכויות! כולם רוצים לגשת ולדבר בעצמם עם הסמכות העליונה, אבל לפרעה לא תהיה גישה אפילו למשה, שכן הוא עכשיו מייצג את "אלוהים" עבור פרעה.

עם אלוקים לא מדברים בצורה ישירה ומתי שמתחשק לך. גם אם אתה פרעה האדיר ששולט על אימפריה. אתה תדבר רק עם הנביא שלו והוא יחליט מה להעביר לסמכות העליונה...

* * *

פרעה לא מקבל את הזכות לפנות ישירות לסמכות העליונה. הוא זקוק למתווך.

אבל בני אברהם יצחק ויעקב אינם זקוקים לתיווך, אינם צריכים לבקש רשות, אינם תחומים בזמני קבלה ובשעות כניסה. מתי שתרצה, כמה שתרצה וכל מה שתרצה.

זה אפילו לא קשה. זה לא מצריך מאמץ רב. צריך רק לפתוח את הפה ולדבר כפי שכתבו חז"ל: "כדבר איש אל רעהו" (עיין מסילת ישרים פרק י"ט).  

"ולוואי שיתפלל אדם כל היום כולו".

תגיות:פרשת ואראקצב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה