הורים וילדים

קרן אהרון: "כן, אפשר להשפיע על ההתפתחות השכלית של ילדינו, וזה תלוי בנו"

מי מאתנו אינו רוצה להשפיע על ההתפתחות השכלית והרגשית של ילדיו? איך נדע מה נכון לדרוש מהם בכל גיל ומהי רמת המסוגלות שלהם? קרן אהרון, מאבחנת דידקטית ומאמנת רגשית, מעניקה טיפים, וגם חושפת פרטים על הסדנה ב'הידברות'

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"טיפול וחינוך ילדים זהו תפקיד מרתק, אך גם מאתגר. תפקיד העטוף בחוויות ובהתמודדויות מסוגים שונים לאורך כל הדרך. אנחנו – ההורים, מוצאים את עצמנו בעמדת המפתח, בה אנו נדרשים ליטול את האחריות לידינו, לנתב את הילד בהתאם לנדרש ולקחת אחריות על גידולו, כאשר אנו מודעים לכך שהאופן בו אנו מגיבים משפיע על הילד בהווה, אך גם בעתיד".

את הדברים האלו אומרת קרן אהרון, מורה בתיכון ורכזת מגמת חינוך מיוחד. במקצועה היא מאבחנת דידקטית ומאמנת רגשית, ומתוקף כך היא מוסרת לעתים קרובות הרצאות בתחומי ההשקפה, פסיכולוגיה התפתחותית וחינוך מיוחד.

"כל נושא חינוך הילדים והטיפול בילדים אלו דברים שקרובים לעולמי", היא מציינת, "אני אוהבת ילדים, אוהבת גם לטפל בהם ולתת להם מעצמי, ואם יש באפשרותי לעזור להורים ולהנחות אותם, אז אני שמחה לעשות זאת. המטרה שלי היא שבעזרת ה' הילדים יהיו שמחים יותר, בריאים בגופם ובנפשם".

 

עושים שינוי

אז מהי באמת השיטה? איך נגדל את ילדינו בצורה הנכונה?

"לא מדובר כאן במטה קסמים כמובן, אבל כאשר נבין איך הילדים שלנו גדלים ומתפתחים ומהם השלבים ההתפתחותיים שעוברים עליהם, נוכל בוודאי לטפל בהם באופן טוב יותר", היא טוענת. "הבעיה היא שלא תמיד הורים יודעים מה נכון לדרוש מהילד שלהם, מהי בכלל רמת המסוגלות שלו בהתאם לגילו, ולמה הם יכולים לצפות ממנו. זה מוביל לעתים קרובות לטעויות ואחר כך קשה לתקן אותן.

"אני לא חושבת שיש הורים רעים חלילה", היא מדגישה, "תראו לי הורה אחד שלא רוצה לראות את הילד שלו מצליח. אין כזה דבר. אבל תוכיח המציאות שאני באופן אישי נפגשת עם הורים שמסרו את נפשם בכל המובנים, מבחינה כספית ומבחינת נוחות. הם העדיפו שלילד יהיה טוב אפילו כשזה בא על חשבונם, ועדיין, לא  תמיד הם הצליחו לקדם אותו ולטפל בו כפי שרצו".

ומה את יכולה להציע לכאלו הורים?

"בראש ובראשונה - הגברת מודעות. זו גם הסיבה שאני ממליצה בחום לקרוא ספרים בנושא ולהגיע להרצאות הנוגעות להתפתחות הילד. כי ברגע שעושים את הפעולות האלו זה כבר מראה על נכונות ומעלה אצל ההורה את רמת המודעות. כמובן שחשוב שההורים יגיעו להרצאות המתאימות ספציפית לטיפול בבן שלהם. אם זה ילד עם הפרעות מסוימות או עם קשיים מסוימים, יהיה כדאי שיגיעו דווקא להרצאות מסוג שיכול לעזור לו. לעתים מספיק לאמץ מתוך ההרצאה משפט  מפתח וכך לקבל כלים שמאפשרים להתנהל בגישה שונה".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

ולא, קרן מציינת שלא תמיד מדובר דווקא בשינוי מהפכני. "לפעמים יש טיפים קטנים שיכולים להשפיע על הילד מאוד, או שינויים במחשבה ואימוץ של גישה מעט שונה. לעתים ישנם הורים שמתנהגים בדפוס מסוים כי כך הם חוו את זה בילדות שלהם, ככה חינכו אותם והם לא מכירים דרך אחרת. אבל ברגע שמגיעים אליהם ומראים להם יתרונות אל מול חסרונות, ואיך כל הדברים האלו משפיעים על הילד לעתיד, אז התוצאה היא שהם מחשבים מסלול מחדש. קרה לי לא פעם שנתקלתי במצבים כאלו ושמחתי שהייתי השליחה לשינוי".

השינוי לא בא לביטוי רק אצל ההורה, אלא פעמים רבות מתבטא גם אצל הילד. "ברגע שמשנים את הגישה שלנו לילד, אז גם הוא מקבל כלים נכונים יותר, כך שמערכת היחסים משתפרת. עבורי זה סיפוק אדיר".

האם בציבור שומר המצוות קל או קשה יותר לחנך את הילדים?

"אני לא יודעת אם קל יותר או קשה, אבל כאשר מדובר במשפחות שומרות מצוות צריכים כמובן להציב גבולות חזקים יותר ויש גם התמודדויות מסוימות שלא קיימות אצל משפחות אחרות. מצד שני, יש תמיד גם התמודדויות נורמטיביות שפוגשות את כולנו. אם ניקח לדוגמא ילד בן שנתיים, בגיל המרי, סביר להניח שהוא תמיד יתמרד ויחפש עצמאות. זה קיים בכל המגזרים".

 

היכונו לסדנה

בעזרת ה' השבוע (יום שלישי) זה יקרה: סדנה מיוחדת להורים תיפתח ב'בית הידברות' ותכלול שתי סדרות של מפגשים – שלושה מפגשים להורים לילדים בגיל הרך, ושלושה מפגשים להורים לילדי בית ספר. אלו שייקחו חלק בסדנאות הם הסופרת ומנחת ההורים מנוחה פוקס, היועץ ואיש החינוך  חיים ולדר, המאבחנת הדידקטית קרן אהרון וד"ר ורד אדיר – ד"ר לתזונה ורפואה אלטרנטיבית.

באלו נושאים את עומדת לעסוק בסדנה, קרן?

"בסדנה ב'הידברות' נשלב בעזרת ה' מבט על הפסיכולוגיה ההתפתחותית ונביא בנוסף גם את הפסיכולוגיה היהודית. נסביר איך מנגישים את הכללים על פי הפסיכולוגיה בבית יהודי, יחד עם כל ההלכות והדברים שחשוב שהילד יראה, ישמע ויקבל. נסביר איך לחנך את הילד, להסביר לו מה מותר ומה אסור, בצורה שתתקבל על הדעת ולא תגרום להתנגדות.

"הסדנאות יתחלקו לכמה היבטים על פי תחומי ההתפתחות: תהיה סדנה שמדברת על ההתפתחות השכלית והיא תכלול בתוכה הסבר על כל מבנה המוח, כשהמטרה היא לדון איך אנו כהורים נוכל בעזרת ה' לגרום ולהשפיע על ההתפתחות המוחית והשכלית של הילד שלנו. בסדנה נוספת נדבר על ההתפתחות הרגשית וההתנהגותית של ילד בכל גיל, ואיך נוכל להעצים אותו כדי שיגדל עם ביטחון עצמי, ושלא ניאלץ לרוץ אתו כמתבגר לכל מיני פסיכולוגים או מטפלים כדי לנסות להעלות לו את הביטחון העצמי, וכן יהיו סדנאות נוספות.

"הורים צריכים לדעת שכבר כשילדם קטן הם יכולים לתרום לו ולהעצים את היכולות שלו", מדגישה קרן, "אבל מצד שני הם גם עלולים חלילה להחטיא. והמשימה שלהם היא לדעת כיצד לעודד אותו לממש את הפוטנציאל שלו, בצורה החזקה ביותר שיכולה להיות.

"החוויות המוקדמות של הילד בגיל צעיר הן הרות גורל ומשפיעות על כל הצורה שהוא יתפקד במשך החיים. תמיד כשהילד חווה משהו הזרקורים מופנים בראש ובראשונה להוריו, כי הם כל כך משמעותיים בחייו".

הסדנאות יתקיימו אי"ה בבית הידברות רחוב אריה שנקר 20, פתח תקווה. לפרטים והרשמה: 073-2221300

תגיות:הורים וילדיםחינוךהתפתחות הילד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה