חדשות בריאות

החוקרים מזהירים: כואב הראש? רגע, אל תרוצו לארון התרופות כל כך מהר

מה עושים כשכואב? ממהרים לארון התרופות. מחקר חדש מצא כי שימוש אינטנסיבי בכדורים על בסיס איבופרופן (בין היתר נורופן, אדוויל, אדקס) אמנם יעילים במטרתם לשכך כאבים, אך מנגד עלולים לפגוע בפוריות. מהן הסכנות הטמונות בשימוש במוצר, וכיצד יש לנהוג כשאין כל ברירה אחרת?

  • כ"ג טבת התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

נכון, לפעמים רק התרופות יכולות להקל על המצוקה, אולם במקרים בהם לא מוכרחים, כדאי לנסות להתמודד לבד.

בכתב העת PNAS של האקדמיה הלאומית למדעים בארצות הברית התפרסם לאחרונה מחקר המגלה כי שימוש אינטנסיבי בכדורים המכילים איבופרופן עלולים לפגוע בפוריות. מדובר בכדורים הנפוצים בישראל כדוגמת אדוויל, נורופן ואדקס. המחקר נערך במשך 6 שבועות בדנמרק, ובו השתתפו 31 גברים בגילאי 18-35.

לאורך התקופה קיבלו 14 משתתפים תרפות משככות כאבים, ובהם החומר המכיל איבופרופן 600 מיליגרם בכל פעם, ובסך הכל 1,200 מיליגרם ביממה. שאר המשתתפים במחקר קיבלו פלסבו (תרופת דמה).

מדי כמה ימים עברו משתתפי המחקר בדיקות הורמונליות ובדיקות דם. כעבור שבועיים מצאו אצל המשתתפים שלקחו את התרופה האמיתית נמצאו מינונים גבוהים של הורמון 'מחלמן', ובתום הניסוי, בשבוע השישי, רמות ה'מחלמן' עלו עוד יותר, ואילו רמת ייצור הטסטוסטרון נשאר כמות שהוא. בעקבות חוסר הפרופורציות של ההורמונים התפרצה תופעה בשם היפוגונדים (תופעה הפוגעת בפוריות, ומצויה בעיקר אצל מעשנים וקשישים)

"אנחנו מודאגים מפגיעה בפוריות של גברים המשתמשים במשככי הכאבים האלו במשך זמן רב", אמר ד"ר דיוויד מובינג כריסטנסן מאוני' קופנהגן, שהשתתף במחקר לעיתון הבריטי ה"גרדיאן". "אומנם התרופות האלו מסוגלות לשכך כאבים בצורה טובה, אבל יש לא מעט אנשים שמשתמשים בהן בלי לחשוב פעמיים לפני שהם נוטלים אותן".

הוסיף ד"ר ברנרד ג'גו מהמכון הלאומי למחקרי בריאות בצרפת והסביר כי בשימוד חד פעמי וקצר באותן תרופות הוא אינו רואה בעייה, אולם הסכנה נעוצה בשימוש תכוף: "ממצאי המחקר מדאיגים. אנחנו בדרך כלל רואים את התופעה של היפוגונדיזם אצל קשישים, ולכן כשראינו אותה בקרב צעירים שנטלו משככי כאבים זה הטריד אותנו", אמר.

חיזק את דבריהם פרופ' ויליאם קולדג' מאוני' קיימברידג' באמרו: "אומנם צריך מחקרים נוספים עם מספר גדול יותר של משתתפים, אבל בהתבסס על הנתונים האלה, אני אישית נרתע מאוד ליטול תרופות איבופרופן במשך יותר מ־10 ימים ברציפות, גם אם כואב לי מאוד".

אם כן, מה יש לעשות כאשר מגיעים מיחושים שונים שקשה לנו לסבול? ההמלצה הגורפת למבוגרים היא ליטול 1-2 כדורים (בבת אחת) ליום בהפרש של 6 שעות, ורק אם ממש חייבים, אז מקסימום 6 כדורים ביממה.

יש לציין כי כבר לפני כשנתיים הזהיר מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) על הסיכונים המצויים בנטילת משככי כאבים המכילים איבופרופן: "השימוש בהם עלול להגדיל משמעותית את הסיכון ללקות בהתקף לב או בשבץ. אנשים שיש להם מחלות לב, במיוחד אלה שעברו לאחרונה התקף לב או ניתוח מעקפים, נמצאים בסיכון הגבוה ביותר".

לטענת מינהל התרופות, גם היום לפני שימוש בתרופות אלו יש לשקול את ההכרח בכובד ראש. לפני כשנתיים הורה לחברות התרופות לכתוב על האריזות מהן הסכנות בשימוש בהן, אולם חברות התרופות התעלמו מההנחיה כיוון שהיא איננה מחייבת.

תגיות:כאבי ראשתרופות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה