חדשות בעולם

דוח לחקר הטרור חושף: יותר נשים מבצעות פיגועים

התכנית לחקר טרור במכון למחקרי ביטחון לאומי פרסמה את הדוח השנתי, ממנו עולים נתונים מדאיגים בנוגע לילדות ונשים המשתתפות בפיגועי התאבדות. בישראל סוכלו 13 פיגועים בשנת 2017

  • כ"ב טבת התשע"ח
אזור הפיגוע בהר אדר (צילום: מד"א)אזור הפיגוע בהר אדר (צילום: מד"א)
אא

כמדי שנה, התכנית לחקר טרור ולוחמה בעצימות נמוכה במכון למחקרי ביטחון לאומי מפרסמת את נתוני פיגועי ההתאבדות שבוצעו במהלך שנה קלנדרית ואת המגמות העולות מהם. נתון בולט מהדוח של שנת 2017 הוא מעורבותן הגוברת של נשים, ובהן ילדות ונערות, בפיגועי ההתאבדות. ברור כי בשל יתרונותיו של דפוס פעולה זה לבניית דימוי העוצמה ויכולת ההרתעה של מפעיליו, ייעשה בו גם בשנה הקרובה שימוש מרבי, על פי היכולת של ארגוני הטרור המשתייכים למחנות המדינה האסלאמית ואל-קאעדה להוציאם לפועל.

עוד על פי הדוח, בשנת 2017 בוצעו ב-23 מדינות ברחבי העולם 348 פיגועי התאבדות, בידי כ-623 מחבלים, מתוכם כ-137 נשים - המספר הגבוה ביותר של מתאבדות מאז החלה השתתפות נשים בפיגועי התאבדות. בפיגועי ההתאבדות השנה נהרגו כ- 4,310 ונפצעו כ- 6,700 בני אדם, ומספר פיגועי ההתאבדות שבוצעו השנה הוא הנמוך ביותר זה ארבע שנים.

גם השנה, המדינה האסלאמית הייתה הגורם המוביל בביצוע פיגועי התאבדות והייתה אחראית ישירות ובעקיפין (באמצעות ארגונים שנשבעו לה אמונים), ל-220 פיגועים, המהווים כ-63 אחוזים מכלל פיגועי ההתאבדות בעולם, לעומת 322 פיגועים שהייתה אחראית להם בשנה שעברה, שהיוו אז כ-70 אחוזים. אל-קאעדה ושותפיו ברחבי העולם היו אחראים ל-87 פיגועים, המהווים כ-25 אחוזים מכלל פיגועי ההתאבדות השנה, לעומת 106 פיגועים אשתקד - כ-22.5 אחוזים. בסך הכל, הארגונים המשתייכים לזרם הסלפיה-ג'האדיה (בעיקר משני המחנות של 'המדינה האסלאמית' ושל אל-קאעדה ושותפיו) היו אחראים השנה לפחות ל-313 מהפיגועים. גורמי הסלפיה-ג'האדיה אחראים לפחות ל-90 אחוזים מכלל פיגועי התאבדות בעולם השנה. לשאר פיגועי ההתאבדות שבוצעו השנה לא ניטלה אחריות וכנראה שרובם קשורים גם הם לזרם רעיוני זה.

ומה עם הזירה שלנו? ראוי לציון כי בישראל, על אף שבמהלך 2017 לא בוצעו בפועל פיגועי התאבדות, סוכלו 13 פיגועים שתוכננו בידי ארגוני הטרור הפלסטינים - כך על פי דברי ראש השב"כ הישראלי בישיבת ועדת החוץ והביטחון של הכנסת (דצמבר השנה). לפי הדוח, גם השנה נותר המזרח התיכון הזירה המרכזית שבה התבצעו מרבית פיגועי ההתאבדות בעולם, אך השנה חלה בה ירידה של למעלה מ-50 אחוזים במספר פיגועי ההתאבדות באזור. עם זאת, באפריקה ובעיקר בדרום אסיה חלה עלייה במספר פיגועי ההתאבדות, של כ-30 ו-21.5 אחוזים, בהתאמה. יצוין שהשנה שוגרו 137 נשים ונערות לביצוע פיגועי התאבדות – המספר הגבוה ביותר של מתאבדות מאז החלו הארגונים להשתמש בנשים בדפוס פעולה זה.

עם זאת, בשנת 2017 חלה במזרח התיכון ירידה משמעותית של כ-54.5 אחוזים בפיגועי התאבדות לעומת 2016, מ-298 ל-135, ומספר המפגעים ירד בשיעור דומה. רובם המכריע של פיגועי ההתאבדות באזור, כ-103 (כ-76.5 אחוזים), בוצעו על ידי 'המדינה האסלאמית' ושלוחותיה. עיראק הייתה המדינה בה בוצע מספר פיגועי ההתאבדות הרב ביותר (כ-64), ואחריה סוריה (כ-40). אולם בשתיהן, לצד לוב, חלה ירידה ניכרת של כ- 50 אחוזים במספרם ב-2017 - מגמה שניתן ליחסה להיחלשות 'המדינה האסלאמית' בשטחן בשלהי 2016. פיגועים נוספים אירעו בתימן (11), במצרים (10), לבנון (2), ערב הסעודית (2), טורקיה (1). פיגוע נוסף בוצע לראשונה השנה ברצועת עזה, כאשר פעיל מזרם הסלפיה-ג'האדיה הפעיל חגורת נפץ נגד כוחות חמאס שניסו לעוצרו במעבר רפיח.

בשלב הסיכום של הדוח נכתב: גם בשנת 2017 המשיכו פיגועי ההתאבדות להוות נשק קטלני ויעיל בידי ארגוני טרור שונים ברחבי העולם. למרות הירידה בהיקף התופעה ביחס לשנה הקודמת, טרור המתאבדים שימש כלי ללחימה בידי כוחות צבאיים למחצה בפעילותם נגד צבאות מדינתיים, בעיקר אך לא רק בידי לוחמי המדינה האסלאמית. זאת, מעבר לפיגועי התאבדות שביצעו ארגונים שונים ברחבי העולם בערים נגד אזרחים שאינם לוחמים.

תגיות:נשיםטרור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה