דוד ד'אור: משחר הילדות, אלוקים נמצא בלבי

דוד ד'אור משחרר את האלבום השני בסדרת "שירת רבים", מספר כיצד התחבר לתחום הפיוטים, משחזר מקרה מרתק שחווה בלטביה, מפרגן לערוץ הידברות, מייחל להמשך העשייה היהודית ומעניק לכם את להיטו החדש להורדה

אא
בעקבות ההצלחה שנחל פרויקט "שירת רבים", בארץ וברחבי העולם, ולקראת ראש השנה, משיקים דוד דאור ופטריק סבג את אלבום ההמשך "שירת רבים 2". האלבום, בו סבג מנצח על העיבוד המוזיקלי ודאור אחראי על העיבוד הקולי, אוגד בתוכו זמירות ופיוטים המאחדים מזרח ומערב, ומעלים ניחוחות של נוסטלגיה יהודית. עם צאת הסינגל הראשון מעניק דאור ראיון להידברות סופשבוע ומספר על החיים, על האלבום ועל מה שביניהם.
"כל שיר חדש שמשתחרר לרדיו מלווה בתחושת התחדשות", מספר הזמר הוותיק על הסינגל החדש "שלום לך דודי". "ההתרגשות הגדולה היא לגלות האם הפרי שעליו עבדת בשנה האחרונה אכן ידבר אל לב הקהל ויצליח לגעת בו. ברגע שיוצא שיר לרדיו הדברים כבר אינם בשליטתך, ומכאן כלי התקשורת והקהל הם שמובילים אותו לייעודו".
ב-2008 יצא האלבום הראשון של "שירת רבים". איך התחברת למקורות יהודיים כמו פיוטים? זה משהו שלפני 10 שנים לא הייתי מהמרת שתעשה.
"שירת רבים הראשון יצא לאחר מות אבי, תקופה שהייתה מאוד קשה בשבילי. החלל שנפער לפתע הציף אותי בזיכרונות ילדות, וניסיתי למלא אותו במשהו שכבר איננו. אני זוכר את אבי ואותי הולכים יד ביד אל בית הכנסת הקטן בקצה השכונה, כאשר ידו החזקה מחזיקה בידי, בעודי מריח את ריח העץ והדבק שנדבק בו מהנגרייה שבה עבד. אני זוכר גם את קולו, כששר את הפיוטים האהובים. לאחר מותו הרגשתי שעכשיו אני יכול לגעת באותם שירי קודש ולנסות להעביר אותם דרכי, דרך קולי ונשמתי. כך התאספנו באולפן מספר חברים, ביניהם נגנים וזמרים, ופתאום כל אחד מהם החל לזמזם פיוט אהוב. מהר מאוד מצאנו את עצמנו שרים יחד בהתרגשות גדולה, כל אחד עם זכרונו הפרטי, וכולנו יחד בשירת רבים גדולה".
יש הרבה פייטנים, אבל בחרת לצאת דווקא עם פיוט של אבן גבירול כסינגל ראשון. למה?
"אבן גבירול הוא משורר נפלא. בחרתי גם שירי משוררים אחרים, אך בשיר הזה, שלום לך דודי, יש  משפט שעורר את תשומת ליבי. על פניו, השיר הינו שיר אהבה לקדוש ברוך הוא: שלום לך דודי, דודי מלשון אהובי. ואז פתאום באמצע השיר פונה הפייטן ואומר שלום לבן דודי. מסתבר שבגלל שהשיר נכתב בתקופת תור הזהב בספרד - תקופה בה יחסי היהודים והערבים היו טובים מתמיד - זה הגיע למצב כזה שאם הייתה למוסלמים שאלה הלכתית, והקאדי לא היה במקום, הותר להם להתייעץ עם רב יהודי. היום זה נראה כמו נבואה של ימות המשיח, אך באותה תקופה באופן טבעי, וכך הוסיף אבן גבירול קריצה לבני דודינו. הכמיהה הזו לשלום שטבועה ב-D.N.A היהודי לאורך כל ההיסטוריה שלנו, עוברת גם במילות השיר הנפלא הזה".
זה לא סוד שאתה מתקרב ליהדות לאחרונה. אבל בעיני רבים הסיבה נותרה בגדר תעלומה. מה באמת גרם לך לחזור למקורות?
"משחר ילדותי נוכחותו של הקדוש ברוך הוא בחיי ובחיי משפחתי הינה מוחלטת. אלוקים נמצא בלבי ובמחשבתי כל ימי חיי, והאמונה מלווה אותי כל רגע בכל חוויה או החלטה. אני מאמין שלכל אדם יש דרך משלו וקשר מיוחד משלו לבורא עולם, גם כשאינו עוטה סממנים חיצוניים. לעולם אין לדעת מה צופן לבו של האדם".
כדי להמחיש עד כמה אין לדעת מה מסתתר בליבו של אדם ועד כמה אנו יכולים לטעות בשיפוטינו את האחר, מספר דאור על מקרה שחווה באחרונה. "בשבוע שעבר הופעתי בריגה שבלטביה, שם האנטישמיות חזקה במיוחד. הרגשתי זאת באינטרקציה שהייתה לי עם בני המקום. הזלזול, המבטים המתנשאים כשהם רואים את שרשרת המגן-דוד שאותה אני עונד בגאווה, וההתעלמות המופגנת ממני - כל אלה לא השאירו מקום לספק. שאלתי ישראלים שעובדים במקום, והם אימתו את חששותיי. מדובר במצב ידוע שלא השתנה כמעט כלל עוד מהימים שלפני מלחמת העולם השנייה. פשוט לא אוהבים שם יהודים. שמתי גם לב שבפוסטרים לא ציינו שהגעתי מישראל. חשתי עצב גדול, לא הבנתי מדוע בכלל הזמינו אותי. מארגנת הפסטיבל, אישה נחמדה וזמרת אופרה מפורסמת, הייתה הפנים החביבות היחידות שפגשתי שם. כשהגיע יום ההופעה עליתי לבמה ביחד עם התזמורת הפילהרמונית המקומית, ושרתי יצירה קלאסית מוכרת. הקהל יצא מגדרו בהתלהבות רבה, ואז בלי שארגיש או אתכנן מראש התחלתי לדבר. אמרתי: ערב טוב, הגעתי לכאן מישראל. הקהל הוציא משקפות לראות מקרוב במי מדובר. אני יהודי מאמין, המשכתי, ובמשך כעשר דקות שפכתי את ליבי. סיפרתי להם שאנו הדת היחידה בעולם שבתפילה היומית שלה קוראת לשלום ("עושה שלום במרומיו"). כשסיימתי עם השיר שמע ישראל, הייתה שתיקה רועמת, ומיד אח"כ התפרצות רגשית גדולה של הקהל. ואז קרה דבר מפתיע. זמרת האופרה שהזמינה אותי לאירוע עלתה לבמה, התקרבה אלי, וברעד לחשה באוזני את תפילת שמע ישראל. גם אני יהודיה, היא לחשה, תודה לך. מי היה מאמין שמאחורי הדיווה הפופולארית מסתתרת יהודיה מאמינה?".
"מאוחר יותר הסתבר לי שמדובר באשת חסד אשר עוזרת רבות לאוכלוסייה היהודית המבוגרת בריגה, ומתוקף מעמדה תורמת ככל יכולתה לשינוי הגישה כלפי היהודים. לכם גם לחצה שאוזמן להופיע בריגה, והאמינה כי חשוב שהאוכלוסייה המקומית תיחשף לשירה מישראל".
אפרופו הופעות, לאחרונה אתה מופיע לא מעט בערוץ הידברות. הקלטת שיר באולפנים וגם הנחית תוכנית מיוחדת לחודש אלול. איך נולד הקשר בינך לבין הערוץ?
"אני מאד אוהב לצפות בערוץ הידברות. שיעוריו של הרב זמיר כהן חודרים לנשמתי, ואני שותה את דבריו בצמא רב. בכל ערב כשאנחנו בבית, הילדים כבר יודעים שבשעה 22:00 אין עם מי לדבר. זה הגיע למצב שבני בן השבע מצוטט לנו משפטים שלמים מתוך שיעורי הרב. העדינות והנועם שבדבריו, כמו גם צניעותו הרבה והאינטליגנציה שלו, מצליחים לגעת בי ובחבריי, וממוססים את האנטיגוניזם שיכולים לגרום אנשי דת אגרסיביים. הערוץ מצליח להעביר את היפה, הטוב והמאחד שקיים בתורתנו הקדושה, ובמקום כזה נעים לי לשיר. אני מאד מקווה שהערוץ יישאר כפי שהוא ולא ישתלטו עליו בעלי אינטרסים שישנו את מהותו, כפי שקורה לפעמים כשערוץ מצליח".
אז תוכנית לחודש אלול יש, וגם אלבום פיוטים. אחרי כל אלה איך נראה חודש אלול שלך? האם אתה מנצל אותו לתשובה או שהלו"ז הצפוף לא משאיר לזה מקום?
"חודש אלול מעורר בי מחשבות רבות. מרבית המופעים החודש הם מופעי סליחות, כך שבכל הופעה אני בעצם מתפלל יחד עם כל הקהל, וכל פעם מחדש עובר עושה חשבון נפש אישי, מבקש מהקב"ה רחמים וסליחה, ומתפלל לטוב".
הראיון מגיע לסיומו, אבל רגע לפני, דאור מגלה לנו את תקוותו לעתיד, ולא שוכח להיעזר בצמד המילים בעזרת השם, שמלווה אותו כבר זמן מה. "אני מקווה ששירת רבים יהפוך בעזרת השם לסדרת אלבומים המקבצת לתוכה פיוטים יהודיים ממזרח למערב - מעיין אנציקלופדיה בה ניתן יהיה למצוא תפילות יהודיות ומזמורים על כל גווניהם, ושגם בני נוער שאינם דתיים יגלו דרך העיבודים העכשוויים את יופיים ועוצמתם של הפיוטים הנפלאים שלנו".
תגיות:דוד ד'אורבעלי תשובהמוזיקה יהודית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה