חדשות בארץ

אחרי 13 שעות, וברוב דחוק: הכנסת אישרה את חוק המרכולים

טעות בהצבעה, תקלה במערכת והסתייגויות חדשות – כל אלה לא מנעו את החוק שעבר בקריאה שניה ושלישית, ויאפשר לדרעי למנוע פתיחת מרכולים בשבת. כצפוי, חנויות הנוחות הוחרגו. באופוזיציה זעמו: "יהיה יותר חילול שבת"

  • כ"ב טבת התשע"ח
הכנסת (צילום: פלאש 90)הכנסת (צילום: פלאש 90)
אא

אחרי שבועות של דחיות, אינספור הסתייגויות ו-13 שעות של דיונים מרתונים הלילה, זה קרה: הכנסת הצביעה בעד חוק המרכולים. החוק עבר בקריאה שנייה ושלישית, ברוב של תומך אחד: 58 מול 57 מתנגדים וכעת יוכל שר הפנים, אריה דרעי, לבטל חוקי עזר עירוניים הקשורים לפתיחת מרכולים בשבת. על פי המתווה שהושג, חוק המרכולים לא יכלול את חנויות הנוחות בתחנות הדלק, אך העיר אילת לא תוחרג מהחוק ובשטחה לא יתקיים מסחר ביום המנוחה.

מההצבעה שהחלה אתמול ונמשכה עד שעות הבוקר המוקדמות, נעדר ח"כ מוטי יוגב, בשל מות אמו. באופוזיציה סירבו לערוך "קיזוזים" ולכן בקואליציה נאבקו עד הרגע האחרון כדי לגבש רוב לקראת ההצבעה. גם יוסי יונה (המחנה הציוני) נעדר בשל אבל משפחתי. מי שסירב לחוק המרכולים, באופן לא מפתיע, הם ארבעה חכ"ים של מסיעת ישראל ביתנו, כשחברת הכנסת שרן השכל מהליכוד שעוררה סערה בשל התנגדותה לחוק, נמנעה מההצבעה. חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס הודיעה כבר אתמול כי תתנגד לחוק, מה שהגביר עוד יותר את מאמצי הקואליציה לגבש רוב. גם חברת הכנסת טלי פלוסקוב (כולנו) יצאה אף היא מההצבעה ובכך נמנעה.

במהלך הלילה נמשכה מבוכה מסוימת בקואליציה, לאחר שההצבעה של סגן שר הביטחון אלי בן דהן ושר השיכון יואב גלנט בעניין הסתייגות של ח"כ איציק שמולי, לא נקלטה. על פי ההצעה שלו, יוחרגו מחוק המרכולים עסקים למכירת מוצרי מטבח. שמולי ביקש להצביע פעם נוספת, ויו"ר ועדת הפנים ח"כ דוד אמסלם כינס שוב את הוועדה לטובת דיונים בעניין ההצבעה. בעקבות כך הופסקה ההצבעה והמליאה חזרה להתכנס הבוקר. במהלך ההצבעה העמדה של ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) התקלקלה והוא לא יכל להצביע. נקבע כי קולו ייחשב עם עמדת הקואליציה ובכך נמנע עיכוב נוסף. במהלך הלילה התרוקנה המליאה מחברי קואליציה וחברי האופוזיציה סיימו את נאומיהם, מה שגרם לשרת המשפטים איילת שקד לעלות לדוכן ולהקריא חלקים ממגילת העצמאות.

שר הפנים אריה דרעי, שעבד קשה מאחורי הקלעים כדי לאשר את החוק, צייץ בטוויטר: "‏אישור חוק המרכולים הבוקר איננו 'ניצחון חרדי'. הוא שמירה על הסטטוס קוו וניצחון הרוב הדומם במדינת ישראל הרוצה בהמשך צביונה היהודי של המדינה ומעוניין לנוח ביום המנוחה. 'כי היא מקור הברכה'".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק בוז'י הרצוג אמר בדיון: "איך הגענו למצב שהשבת שלנו, השבת המופלאה הזו, שכל אחת ואחד חי אותה כרצונו, הופכת להיות סלע מחלוקת כאן בכנסת הזאת, סלע שאיש את אחיו או אחותו חיים בלעו? על מה? על חוק ריק מתוכן, אבל חוק שכוונתו ופגיעתו רעה מאוד. רק כיוון שמישהו מנסה להציל את הקריירה הפוליטית שלו, הוא מוסיף ריב ומדון. יהיה הרבה יותר חילול שבת בגלל החוק הזה. יישובים שלמים מתכנסים לדון איך לאשר עבודה בשבת. לוקחים את השבת והופכים אותה למדרס ולמרמס".

תגיות:כנסתשבתחוק המרכולים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה