שאלון יהדות

מוטי שטיינמץ בשאלון יהדות: "הקב"ה החליט מתי הקריירה שלי תפרוץ, והוא גם יחליט מתי היא תסתיים"

עם אלבום ראשון שזכה לביקורות משובחות, מתייצב מוטי שטיינמץ לשאלון היהדות של הידברות ומספר על השנים הלא פשוטות בהן איש לא הכיר בכישרונו, הנערות שהתגיירו בעקבות שיר שביצע, ומה לחש על אוזנו האדמו"ר מויזניץ'

  • כ"א טבת התשע"ח
מוטי שטיינמץמוטי שטיינמץ
אא

סיפור ילדות שמלווה אותך?

"תמיד הייתה לי תשוקה גדולה למוזיקה, וגם תמיד ידעתי והרגשתי שיש לי כישרון, אבל הסביבה לא הכירה בזה. אחד הדברים היותר כואבים שאני זוכר עד היום זה שיצא דיסק של המקהלה של ויזניץ' כשהייתי ילד, ואני חסיד ויזניץ'. הילדים ששרו שם היו ילדים של חסידים מהקהילה שלנו, ילדים שהכרתי, אבל אותי לא שיתפו בעניין הזה. עד היום אני זוכר את הצריבה שהייתה לי בלב על כך שלא שרתי איתם".

נקודה יהודית שאתה מתחבר אליה באופן אישי?

"זה קל. התפילות של ראש השנה ויום הכיפורים אצל האדמו"ר מויזניץ', עם הנוסח המיוחד והשירים המרגשים. זה משהו שכל השנה אני מחכה ומצפה לו. אני יושב בתפילות ליד אבא שלי, שהוא יהודי צדיק ירא שמיים אמיתי, שיושב ולומד כל היום, ואף פעם לא יוצא לחופשות. הוא סמל בשבילי ליהודי אמיתי. הישיבה לידו מעצימה במאוד מאוד את החוויה, החזקה גם ככה".

היהדות בשבילך היא?

"היהדות בעיני היא אור לגויים. סמל ומופת. שיטת חיים מופלאה שמראה ומלמדת איך צריך וכדאי לחיות באופן הנכון ביותר. ורק בורא עולם יכול היה ליצור דרך מושלמת שכזו. היהדות היא הדבר האמיתי".

מצווה שיקרה ללבך במיוחד?

"ואהבת את הגר. רוב האנשים לא נתקלים בה הרבה, אבל בגלל העיסוק של חמי אני פוגש בה לא מעט, ומאוד אוהב אותה. חמי הוא דיין בבית הדין של הגאון הרב ניסים קרליץ, והוא אחראי שם על תחום הגיור. מלבד זאת, הוא רב של קהילת 'חניכי הישיבות' בברכפלד מודיעין עילית. הגרים הם בדרך כלל מאוד בודדים, ועלינו להשתדל לקרב אותם".

חג אהוב עליך?

"פסח. זה החג בו הפכנו לעם, וזה אירוע מכונן בתולדות עמנו, ובתולדות ההיסטוריה האנושית כולה. סיפור מעניין שקרה לי בפסח אחד היה כשסבא שלי הגשים חלום ישן שלו - לעשות את ליל הסדר במירון. וכשאני אומר במירון אני מתכוון ממש במירון. כלומר בתוך הציון של רבי שמעון. ממש במערת הקבר. זה היה לפני 7 שנים, קיבלנו אישורים, וערכנו את הסדר ממש בתוך הציון. לעולם לא אשכח את ההתרגשות שאחזה בי שם. במיוחד אני זוכר את הקטע מההגדה: 'ונצעק אל ה' אלוהינו'. ממש צעקנו בקול גדול. בויזניץ' ליל הסדר הוא עניין גדול, ובאותה שנה חווינו אותו באופן משמעותי במיוחד".

כמה וכיצד הקב"ה נוכח בחייך, ובאיזה אופן הוא משפיע על עשייתך?

"ה' מאוד נוכח בחיי. בכל שלב ועניין. למשל, לפני שאני עולה לבמה אני משתדל לומר פרק תהילים: 'שיר למעלות אשא עיני אל ההרים'. מעבר לכך, אני מאמין שה' כיוון את החיים שלי בכל רגע ורגע, וימשיך לכוון אותם.

"כשהייתי בן 14 עלה לארץ יהודי, ניצול שואה, והכרתי אותו טוב. הוא היה באושוויץ, ועבר משבר אישי מאוד גדול כשעלה לארץ. בין היתר, ילדים היו מקניטים אותו וצוחקים עליו, והוא היה רודף אחריהם וצועק עליהם. וכל הזמן הזה, ניסיתי להדוף אותם ולעזור לו. לאט לאט, עם הזמן, למדתי בזכות כך להיות חסין למה שאנשים אומרים מסביב. וזה עזר לי המון בקריירה. ומעבר לכך, למדתי שכל מה שיהודי באמת צריך זו אהבה של אנשים סביבו. וגם את זה אני משתדל ליישם, ולאהוב כל יהודי".

דמות תנ"כית שהיית רוצה לפגוש?

"לגמרי דוד המלך. אני חושב שדוד המלך היה ראש וראשון לשירה ולנגינה היהודית. ותכל'ס, רוב השירים שלי מבוססים על מילים שלו. אני מרגיש חיבור מיוחד לדוד המלך, נעים זמירות ישראל".

פגישה/שיחה מעניינת שהייתה לך פעם?

"באחת משיחותיי המיוחדות עם האדמו"ר מויזניץ', הוא אמר לי שהוא שמע שאני מקדש שם שמיים ברבים, על ידי בחירת השירים שלי, ועל ידי זה שאני לא מופיע בפני קהל מעורב. בתגובה, אמרתי לו שאני חושב ומרגיש שאברך שעומד ומתפלל ליד הרב'ה, לא יכול להתנהג אחרת. ראיתי על פניו שהוא מאוד נהנה מהתשובה שלי".

סיפור מעניין שקרה לך/היית שותף בו?

"זו הפעם הראשונה  שאני מספר את הסיפור הזה. הוא קצת ארוך, אבל אני מאמין שזה שווה את זה. לפני כשבועיים התקשרה מישהי לרובי בנט, המנהל האישי שלי, ובקשה לספר לו סיפור. היא התחילה לספר, בהתרגשות גדולה, ואמרה שבילדותה שני הוריה חלו ונפטרו. הם היו משפחה חרדית רגילה, ולפתע נפל עליהם האסון הזה. כתוצאה מכך, מטבע הדברים, היא הרגישה שהיא נשארה לבד בעולם. היא גרה לתקופה מסוימת אצל בני משפחה, אבל 'זה לא היה זה'.

"לאחר כמה שנים, היא החליטה שאין לה יותר כוח למשפחה שאמצה אותה, ורצתה לעזוב את הכל. בדרך לא דרך היא הגיעה לארה"ב, למקום שכוח אל, והתגלגלה שם עד שהגיעה למוסד ממשלתי שהיה שייך למנזר כלשהו. למעשה, היה מדובר במוסד סגור שאסור לצאת ממנו כמעט בכלל, ובוודאי שלא בלי רשות.

"לאחר כשנה וחצי שם, ולאחר תקופה קשה מאוד, היא החליטה לסיים את חייה. זמן קצר לפני שהוציאה את תכניתה לפועל, היא רצתה להחזיר חובות כספיים לכמה אנשים שהיא הייתה חייבת להם, אז פתחה את המחשב במנזר, כדי לראות את הרשימה, ולפתע קפץ לה לינק ביוטיוב לשיר שלי 'ויהיו רחמיך'. זה שיר מאוד מרגש ונוגע.

לאחר מכן, הנגן של יוטיוב הפעיל לה באופן אוטומטי שיר נוסף שלי: 'אלוהים אל דומי לך', וכך, היא מספרת, השירים הללו, עם כל הכאב שיש בהם, גרמו לה לחשוב שבטח גם לזמר הזה יש קשיים, אבל הוא עדיין מדבר עם אלוקים, ולמרות שגם אני עברתי דברים מאוד קשים, גם אני יכולה. היא האמינה שיש עם מי לדבר.

"הבחורה המשיכה וספרה, שכל הלילה היא שמעה את שני השירים האלה, והם כפשוטו נתנו לה כוח לחיות. כמה ימים לאחר מכן, היא החליטה לחזור ולחיות בארץ. היא נקלטה במוסד לחוזרות בתשובה, והתחילה שם את חייה מחדש. לפתע, ביום בהיר אחד, כך לדבריה, היא קבלה טלפון מחברות שלה מאותו מוסד, והן אמרו לה שהן בארץ, ורוצות להיפגש עמה.

"היא הסכימה, כי מאוד התגעגעה אליהן, הן למעשה היו המשפחה שלה, וקבעה איתן במרכז קניות גדול ומפורסם. היא לא ידעה איך הן השיגו את המספר החדש שלה, אבל היא הגיעה לאותו מקום, והתקשרה אליהן. לקח לה כמה וכמה שניות לזהות אותן. הן כולן היו לבושות כמו חרדיות רגילות, שאתה ואני מכירים. לאחר שהרוחות נרגעו מעט, הן ספרו לה שלאחר שהיא נעלמה לפתע מחייהן, הן נכנסו לחדרה בניסיון למצוא רמז לעקבותיה, בדקו את תוכן המחשב שהיה בחדרה, ונחשפו לאותם שירים להם האזינה.

השירים דיברו אל לבן וחלחלו אל נשמתן, וזה מה שגרם להן להתחיל להתעניין ביהדות. אחרי תהליך ארוך, הן עלו לארץ והתגיירו בעצמן. אחת מהן התארסה השבוע, והזמינו אותי למסיבת האירוסין. אני מאוד נרגש ללכת, ומצפה לראות אותן, את הנערות שהתגיירו בזכות שירים ששרתי".

מבחינה מקצועית, האם אתה במקום בו דמיינת שתהיה?

"בחלומות הכי ורודים שלי לא דמיינתי שאהיה איפה שאני כיום. ה' מנהיג את העולם. תמיד היה לי את הקול, והתשוקה, אבל זה לא קרה. מאוד רציתי ללמוד פיתוח קול, אבל ההורים לא רצו. וגם לא הייתה כל כך אפשרות מבחינה כלכלית. ואני מאמין באמונה שלמה שה' החליט מתי זה יפרוץ, וה' גם יחליט מתי זה יסתיים".

איפה אתה רוצה להיות בעוד עשר שנים?

"הייתי רוצה לעשות סיבוב הופעות בכל עולם היהודי. ולהיות אחרי עוד 3 אלבומים טובים ואיכותיים".

מה דעתך על בעלי התשובה? וכמה אתה מרגיש קשור לבעלי התשובה?

"במקום שבעלי תשובה עומדים גם צדיקים גמורים אינם עומדים. צריך עוד להוסיף משהו אחרי משפט עוצמתי כזה של חז"ל? ובכל זאת, תמיד זה מדהים אותי מחדש, היכולת הזו של אנשים גיבורים לעשות שינוי כל כך מאסיבי כמו שתהליך התשובה דורש. מדובר בתעצומות נפש ענקיות, ואני מעריץ את מי שמנסה לעשות זאת".

לקח שלמדת בחייך?

"אחד הלקחים הגדולים שלמדתי בחיי הוא שכמו שאמרו לנו חז"ל: 'כל דעביד רחמנא לטב עביד'. לא תמיד קל לראות את זה, ולפעמים לא מבינים איך דברים מסוימים הם לטובה, אבל זה תמיד נכון. וגם ראיתי את זה מתגשם לנגד עיני, בכמה וכמה מקרים ומישורים".

ספר על האלבום החדש שלך.

"האלבום הזה נוצר בעקבות ביקוש גדול מהקהל. למעשה, אלבום זו תעודת הזהות של האמן, ולכן השקענו בו רבות. עבדנו עליו קרוב לארבע שנים. הקלטתי שלוש פעמים את כל הקולות. ויש בו המון מחשבה מוקדמת. האלבום מאוד ייחודי ומגוון גם מבחינת המלחינים והמעבדים. לסיכום אומר, שבחרתי בעצמי את השם של הדיסק: 'הנשמה בקרבי', ולא לחינם. באלבום הזה שמתי את הנשמה שלי".

תגיות:שאלון יהדותמוטי שטיינמץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה