אמונה

הרב יגאל כהן – שלושת הסוגים של הגאווה

גאווה על מעשים טובים, גאווה אל מול הבורא וגאווה על אחרים – מהם שלושת סוגי הגאווה, ומהו ההבדל ביניהם?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הגאווה מתחלקת לשלושה חלקים עיקריים:

גאווה על מעשינו הטובים

האחת - גאווה על מעשינו הטובים, כגון אדם שעוזר לאחרים בצדקה או בחסד בגופו, ומרגיש בליבו "כמה אני בעל צדקה וחסד, מה היו עושים העניים בלעדי?".

וכן גאווה על חכמה יתירה בתורה, שמרגיש "אין חכם כמוני, כמה אני זוכר את לימודי, ומנתח את הדברים במהירות, ואף אחד לא מצליח לרדת לעומק דעתי".

או שמתגאה בצדיקותו "מי כמוני מחמיר במצוות? או מי כמוני מתמיד בתורה?".

כן הדבר גם אצל הנשים, יש שמתגאות ביכולת הבישול שלהן, וחושבות לעצמן "אני מבשלת כל כך טוב, שכנראה שמלך המשיח יבחר אותי כמבשלת לבית המקדש השלישי".

ויש כאלו שמתגאים בגובהם (כאילו שעשו משהו בשביל זה), ומסתכלים על כולם מלמעלה. ויש שמתגאים ביופיים, ואומרים בליבם "מימות שרה אימנו לא הייתה בריה יפה כמוני".

ויש שמתגאים בחוזק גופם, ותמיד מציעים לחברים בואו ונעשה הורדות ידיים, ובליבם ודאי הדבר שהם חזקים יותר. וכך במשחק הכדורגל, ודאי מוכרת לכם האמירה "בואו ונשחק ונראה לכם איך משחקים כדורגל". וכן כיוצא בזה בכמה דברים.

הפתרון לגאווה זו הוא פשוט - ללמוד אמונה.

אם ידע היהודי שהחכמה  שלו, ממנו יתברך, וכן הכסף שנותן לצדקה מאת ה' יתברך, ובוודאי הגובה שלו, וגם יכולת הבישול שלה הם מתנת חינם ממנו יתברך, וכן הרגל שבועטת בכדור, מכוחו יתברך היא בועטת, אזי תרד הגאווה מליבו. (וארחיב בזה בפרק הדרך לענווה).

 

גאווה אל מול הבורא יתברך

השנייה - גאווה אל מול הבורא יתברך, "למה זה מגיע לי" אומר היהודי שלא הצליח להתחתן או היהודי ש"נפל" בעסקים. במילים אחרות הוא אומר "לדעתי לא מגיע לי להיכשל, רק - חלילה - הבורא טעה והביא אותי לידי כישלון, הרי אני צדיק גדול, וכמה דברים טובים עשיתי בימי חיי, אם אני הייתי מנהיג את העולם הייתי מנהיג אותו בצורה הוגנת יותר, ומסדר לעצמי שידוך כלבבי בהקדם".

הכרתי פעם יהודי שחזר בתשובה, וכבר עשר שנים שאינו מצליח למצוא את בת זוגתו, במהלך העשר שנים, גידל זקן ופאות ולמד בישיבה בהתמדה, יום אחד פגשתי אותו ברחוב, ללא הזקן והפאות ואפילו ללא כיפה.

למראה פליאתי ענה "אם אחרי שחזרתי בתשובה ועשר שנים בישיבה לא נתן לי הבורא כלה, אז זה לא מתאים לי".

כמובן שאיני ראוי לשפוט אותו מפני שלא עמדתי בניסיונו, אבל דבריו נובעים מגאווה, וחוסר הכנעה כלפי הבורא יתברך.

ייסורים שבאים על האדם הם מבחן, האם יקבל בהכנעה ובהבנה את גזרת הבורא, ויאמין באמונה שלימה שמשפטו של השם יתברך הוא אמת לאמיתה, ואם חלילה בועט בייסורים מראה שעדיין לא מבין את מיעוט הבנתו,, אל מול מלך מלכי המלכים.

גאווה זו גורמת גם לכעס על השם יתברך, הנובע מחוסר הסכמתו להנהגת הבורא בעולמו, משום  שחושב שמגיע לו יותר.

מספרים על שלושה אדמו"רים חשובים שישבו ודנו – מה היה עושה כל אחד מהם אם היה מקבל לידיו את הנהגת העולם.

הראשון אמר: "הייתי מרפא מיד את כל החולים, ומחלק כסף לכל העניים!".

השני אמר: "הייתי עושה שלום בכל העולם בן בני אדם, ונותן שמחה בליבות בני אדם!".

אך השלישי אמר: "לא הייתי משנה כלום מהנהגת העולם, אני לא יותר חכם מהבורא יתברך, מלבד זה אין לי ניסיון של למעלה מחמשת אלפים שנה בניהול העולם. אני לא רחמן יותר מהשם יתברך, ואני לא אוהב בני אדם יותר מהקב"ה. אם הוא החליט שככה יראה עולמנו כנראה שזה הטוב ביותר, וא"כ בוודאי שלא צריך לשנות מאומה בעולם!"

 

גאווה על אחרים

השלישית - גאווה על אחרים, תארו לעצמכם שאתם מנהלים שיחה אם אדם שבקושי מבין על מה אתם מדברים, ותשובותיו, לא לעניין, ובנוסף מתנהג בגסות ואפילו מדבר בניבול הפה, ומספר לכם שהוא גרוש בפעם השלישית, ולסיום מבקש מכם צדקה לצורך מחייתו.

ודאי שתרגישו בליבכם שאתם טובים יותר ממנו, וזאת מסיבה פשוטה, אתם חכמים יותר, תרבותיים יותר, ומחזיקים מעמד בחיי הנישואין שלכם, ובה' הפרוטה מצויה בכיסכם...

אזי חשוב שתדעו -

זוהי גאווה...

ומדוע? ודאי אתם שואלים. על משה רבינו נאמר בתורה (במדבר י"ב, ג') שהיה עניו מאוד, ומפרש רש"י את המילה עניו "שפל וסבלן". שפל פירושו נמוך, כדוגמת שפל, וגאות שבים, כלומר שמשה היה שפל (נמוך) מכל אדם, פרוש שלא הרגיש את עצמו טוב יותר מאף אדם, אלא אדרבא נמוך יותר מכולם.

ודאי תשאלו, אבל במעשים אני באמת יותר טוב ממנו?

התשובה לכך מתחלקת לשניים. האחת, אם אתם הייתם נולדים להורים כמו שלו, והייתם גדלים באותה סביבה שהוא שגדל בה, אולי הייתם גרועים ממנו. ואם הוא היה גדל במקומכם, יתכן שמעשיו היו טובים יותר משלכם. השנייה, האדם נמדד לא לפי המעשים הסופיים שלו, אלא לפי ההתאמצות שלו לעשות טוב, ויתכן שהצדיק שעומד לפניכם מגיע למאה אחוז מהיכולות שלו, מכיוון שיצר הרע שלו חזק במיוחד שלכם. ואילו אתם לא מנצלים חמישים אחוז מיכולתכם  (ובע"ה אכתוב עוד בזה בפרק הדרך לענווה).

גאווה זו היא נמצאת אצלנו בכל מרחב החיים, אני חכם יותר מחברי או מאשתי, אני צדיק יותר מחברי בכולל, אני גיבור יותר מכל חברי הכיתה, אני בעל מידות טוב יותר מרוב בני אדם, אני נקייה ומסודרת יותר מבעלי, אני מתחשב בזולת יותר מחברי,

- בקיצור אם אני הייתי מנהל את המדינה המצב היה יותר טוב...

זוהי גאווה שיש כמעט בכולנו, והעבודה עליה היא קצת יותר קשה, אבל בהחלט אפשרית, ואם הבורא יתברך ציווה עלינו למגר אותה מתוכנו תסמכו עליו שזה אפשרי.

וכמובן...

הוא גם יעזור לכם בזה.

את הספר 'יגל לבי בישועתך' אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס

תגיות:גאווהיגל לבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה