סיפורים אישיים

מכתב מצמרר: "ייתכן שברית המילה שעבר בנך – האחיין שלי, לא היתה כשרה!"

רונן יצחקי השתתף בברית המילה של אחיינו בו הרופא-מוהל שעשה את הברית לא מל כהלכה. הדבר עורר אותו לצאת לבדוק מה קורה בשטח והוא חזר עם נתונים מזעזעים: "היזהרו מרמאים, אם כבר רופא מוהל, אז לפחות שיעשה ברית של יהודים"

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

אחותי היקרה,

כל זמן שיש איזה 'במפר' בחיים, הלב פתאום מתעורר, צפות כל מיני חוויות ונפתחות כל מיני קופסאות נעולות... אם זה לא מעיק עלייך, אני רוצה לשתף אותך בכמה מהמחשבות והרגשות שהתעוררו אצלי בשבוע וחצי האחרונים. אני רק מבקש שאם את מתחילה לקרוא - תבואי נינוחה, פתוחה במחשבה ותקראי את הדברים עד הסוף.

התלבטתי איך לדבר אתך, לנסוע בגופי לתל אביב ולדבר פנים אל פנים, או לפנות אלייך רק עם האוזן ולדבר בטלפון, אבל נראה לי שיהיה לי קל יותר להיפתח אם אני אשלח לך רק את מה שהאצבעות שלי יצליחו לדלות מליבי.

מראש אני מעדיף להימנע מלהתערב בכל העסק. הייתי רוצה שהקשר בינינו יישאר טוב וחיובי כמו שהצלחנו לעשות עד עכשיו. אין לי כוח ורצון ששוב נחזור למצב בו ההורים ואתם תחשבו שאני קיצוני, כופה את דעתי וכו'... אני מעדיף לחייך ולהתנהג כאילו שום דבר לא קרה. לכן ההעדפה שלי היא לשבת בפינה שלי בישיבת 'בניין ציון' בירושלים, לחיות את החיים ולשכוח מכל העניין...

לכן, כשאמרת לי בהתחלה שאת מתלבטת בין רופא לרופא מוהל, ידעתי כבר את ההשלכות בין זה לזה, אבל גם ידעתי שאם אני אגיד משהו יתעוררו שוב פעם כל הכעסים וההתנגדות, ואולי בצדק, שהרי יש לכולם עוד טראומה מהתקופה שהייתי בבית ורציתי לחיות חיים שהם שונים משל כולם.

אבל אחרי שדיברת איתי ואמרת שחשבת על זה ואת מבינה שחשוב לעשות ברית ולכן את רוצה מוהל רופא ולא סתם רופא, שמחתי. שמחתי לא בגלל שיש איזה סכום של כסף שאני מרוויח פה או איזה טובת הנאה אחרת, אלא שמחתי שאת רואה בזה משהו שהוא חלק מהמסורת שלנו בתור יהודים. כמו שסבא פינחס ז"ל מל את אבא שלנו ושאר הבנים שלו, וכמו שאביו יוסף מל אותו וככה אחורה דור אחרי דור...

 

"מיד ראיתי – הוא לא מוהל אמתי"

אז כשאמרת רופא מוהל, הבנתי שהוא מוהל כמו שמלים יהודים במשך כל ההיסטוריה, רק שאולי את חושבת שיש לו יתרון כלשהו מחמת ההסמכה שלו כרופא ולכן הוא עושה "עבודה נקייה יותר".

אבל ביום הברית, מהרגע שהוא התחיל לנהל את הברית ראיתי דברים שהיו נראים לי חשודים. אתן לך משל לדבר: אם תגיע אלייך לעבודה מישהי שטוענת שהיא הייתה אחראית שיווק ופרסום בחברות גדולות ומובילות, אני מניח שאת מהר מאוד תוכלי לתהות על קנקנה - האם היא אכן שייכת לתחום או לא, כיוון שאת מהתחום. תוכלי ממש 'להריח אותה מרחוק'. אותו דבר היה לי עם אותו 'רופא מוהל'. קודם כל שמתי לב שלמרות שהוא חובש כיפה וטוען שהוא ממהר הביתה לשבת - הוא לא באמת שומר מצוות. עכשיו אני יודע מה תגידי, שזה שהוא לא שומר מצוות לא אומר שהוא לא יודע לעשות ברית מילה... אז זה לא מה שהתכוונתי לומר, אלא רק לעורר על כך שהוא לא היה ישר ואמתי וכנה אתנו מתחילה. אגב, כדי לאמת את תחושתי ביררתי אחריו וראיתי שהוא אכן לא שומר מצוות.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

ראיתי גם בברית שהוא החסיר שני חלקים חשובים מברית של יהודים. בעצם כל מה שקוראים ה'טקס' - הברכות, הפסוקים שאומרים ואפילו הסנדקאות - לא מעכבים כדי לקיים ברית יהודית שלמה, אבל יש דברים שכן מעכבים.

כדי שתהיה ברית של יהודים חובה שיתקיימו שלשה חלקים: מילה, פריעה ושאיבת הדם. 'מילה' זה חיתוך הערלה, חלק העור העבה. החיתוך צריך להיעשות בשיעור של אורך מסוים. 'פריעה' זה חיתוך של קרום דק ושקוף שנמצא מתחת לערלה, ואת שאיבת הדם עושים לאחר החיתוך מסיבות רפואיות.

למרות שאני לא ממש סומך על מה שכתוב בוויקיפדיה, תחת הערך "ברית מילה" הם כן כתבו את השלבים הנכונים. לכן אם אתה רוצה, אני מפנה אותך לשם לראות את השלבים שדיברתי עליהם.

בפועל לא ראיתי את אותו מוהל-רופא מקיים את שני השלבים האחרונים - פריעה ושאיבת הדם. אז לגבי שאיבת הדם, אם הוא לא קיים את זה בדיעבד זה לא פוסל את המילה. אבל אם הוא לא חתך את הערלה בשיעור הנצרך ולא פרע את הקרום שנמצא מתחת למילה - התינוק לא נימול במילה של יהודים. זאת אומרת שעדיין לא נקרא שעשו לו ברית מילה – גם ההורים לא קיימו את המצווה וגם הילד עדיין לא מהול.

שאלתי אותו לאחר הברית למה הוא לא עשה את שני השלבים והוא התחמק עם תשובה שלא ענתה על מה ששאלתי. זה עורר אותי יותר לחשוד בו ולכן ניגשתי ביום ראשון לאינטרנט, עשיתי כמה טלפונים לאנשים חשובים וגדולים בחברה הישראלית וביררתי קצת על קנקנו.

 

ברית, אבל לא של יהודים

חשוב לדעת שגם מוסלמים מלים מטעמי מסורת שיש להם (וזה אותו מקור מסורת כמו שלנו - מאברהם, שהם הצאצאים של ישמעאל ואנחנו של יצחק, ושניהם היו אחים) ויש שאר עמים, לדוגמא אמריקאים, שהיו מלים בעבר מחמת טעמי בריאות. בפועל, הכמויות של שאר הגויים שהיום מלים מחמת בריאות ירדו, משום שיש כל מיני טענות שאין בכך תועלת רפואית.

אבל בפועל, יש הבדל מהותי ועקרוני בין מילה שגויים מלים מטעמי רפואה לבין מילה שיהודים מלים את בניהם: (א) מילה של גוי כוללת רק את חיתוך הערלה ואין שיעור שצריך לחתוך. (ב) הם לא מצריכים לפרוע את הקרום השקוף שמתחת לערלה. ועוד כמה וכמה פרטים שמעכבים בברית מילה של יהודים. בכל אופן, אם אין את שני השלבים הללו זה לא נקרא מילה של יהודי, על פי המסורת היהודית.

בארה"ב יש המון מכונים שמלמדים אנשים או רופאים איך למול צעירים ומבוגרים. הם נותנים תעודה המכשירה אותם למול אנשים ואותם רופאים (שהם לאו דווקא חייבים להיות רופאים כדי לקבל את התעודה) קוראים לעצמם בארץ "מוהלים". מצד אחד השם שהם מכנים את עצמם הוא נכון, שהם אכן מלים אנשים, אבל יש בזה צד מטעה, כי עלולים לחשוב שהם מוהלים כמו מוהל יהודי רגיל, רק שיש להם תעודת רופא. וזה לא נכון, כי המילה שהם מלים זה מילה של גויים, כמו שתיארתי לך למעלה.

אצל עם ישראל במשך כל הדורות עשו את שלושת השלבים שתיארתי. אין מניעה, ואולי טוב יותר שלמוהל יהודי תהיה הכשרה של רופא. אבל זה לא מספיק, צריך שיהיה לו את הידע מה כוללת מילה של יהודי, היינו אורך חיתוך הערלה, פריעת הקרום בצורה הנכונה ושאיבת הדם.

ידידנו 'הרופא המוהל', שלכאורה מל את הבן שלך, כותב באתר שלו שאת ההכשרה שלו להיות מוהל הוא קיבל בארה"ב. אני מעתיק לך את הציטוט מהאתר: "את מלאכת ברית המילה למדתי בשנת 1993,בזמן שהותי בארה"ב, שם נוהגים למול גם את מרבית היילודים הלא יהודים". זאת אומרת שההכשרה שלו הייתה באחד מהמכונים שהפניתי אותך אליהם, והם מכשירים מילה של גויים, היינו בלי חיתוך אורך הערלה כראוי, בלי פריעה ובלי השלב האחרון. ואלו בדיוק השלבים שלא ראיתי אותו עושה במילה של האחיין היקר שלי.

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

עכשיו תראי אחת מהתגובות שמצאתי עליו באינטרנט: "בביקורת חודש אחרי הברית אמרנו לד"ר ... שנראה שנשאר יותר מידי עורלה. והוא אמר שזה יסתדר עם הזמן...היום שנתיים אחרי, נראה שיש צורך בניתוח לתיקון ברית!". זאת אומרת שהוא לא חתך את הערלה על פי השיעור הנכון שמלים יהודים.

אז במקרה אותם הורים שמו לב. כנראה, שגם אצלם איזה קרוב משפחה שדואג ואכפת לו הסב את תשומת ליבם. אך מה עם אותם עשרות או מאות הורים שהוא כבר "מל" או עתיד לעשות כן? שלא מודעים ולא מכירים את הגדרים הנצרכים לברית מילה לילד יהודי?!

 

היזהרו מרמאים!

אני חייב לומר לך שאחרי שראיתי את כל זה הרגשתי אידיוט, כאילו הוא רימה אותי אישית. הוא צייר את עצמו כמוהל מוסמך על פי המסורת היהודית, צייר את עצמו כשומר מצוות, ובעצם אין שום בסיס למה שאמר.

אחרי כמה מחשבות נוספות התמלאתי צער על זה שהוא העביר אותי ואתכם את השקר הזה. ועוד יותר הצטערתי על כל הילדים שהוא מל כל יום ויום, אשר הוריהם לא יודעים את מה שאני כותב לך.

אחרי כל הבירורים האלו לא הייתי שקט ורציתי לברר עוד קצת. הנחתי שאם הוא אכן נוכל מתחזה אז בטח מישהו יודע עליו. ניסיתי לתפוס את הרבנות הראשית לישראל בטלפון, לשאול האם הם מכירים אותו. אבל מחלקת הבריתות כנראה יצאה לשביתה ואין שם מענה.

התאמצתי והשגתי את הטלפון של הרב... אני לא יודע אם את מכירה אותו אבל הוא דמות מאוד ראשית בציבור הישראלי בכלל ואצל שומרי המצוות בפרט. איש ציבור מבוגר מאוד, שהוא ממש משכמו ומעלה. חוץ מזה שהוא גם מוהל מוסמך ומל עשרות תינוקות כל שבוע, ואלפי אלפים בעשרות שנות חייו. בעם ישראל המנהג הוא שהמוהל לא לוקח כסף על המילה, לכן ידעתי שחוץ מגדלותו גם לא תהיה לו נגיעות של כסף, כי הוא ממילא לא מקבל על זה שום דבר. צלצלתי וסיפרתי לו את הסיפור בקצרה. שאלתי אותו אם הוא מכיר את השם "...........". והוא ענה שהוא "מכיר". שאלתי אותו מה דעתו עליו והוא ענה שהוא שמע עליו דברים רעים מאוד.

ופה אני מוסיף הסתייגות קטנה: ברית מילה הוא לא פרוצדורה מורכבת כל כך. לכן יכול להיות שאכן המילה של בנך יצאה תקינה. אך למה לסמוך על כך אם בקלות אפשר שמישהו מומחה למילה של יהודים רק יראה את מה שעשה אותו רופא מוהל ויאמר לנו אם זה יצא טוב. ויכול מאוד להיות שזה יספיק.

לפני שהרב ניתק שאלתי אותו אם הוא יכול לראות את המילה של הילד ולייעץ לנו והוא אמר שהוא ישמח. כמובן שגם על זה הוא לא לוקח כסף, לא תרומה וכו'...

בכל פעם אני חוזר ושואל את עצמי – 'למה אתה מתערב? תן להם לחיות את החיים שלהם בשקט, אל תמלא אותם בכל מיני טרדות...' אבל הלב לא נותן לי מנוחה. אני מרגיש קשר חזק לאחיין שלי, הוא חלק מבשרי ודמי ואני מרגיש צורך גדול לעשות את מקסימום ההשתדלות עבורו. שתהיה לו ברית מילה כמו של יהודי.

אלו הנתונים, אני מפקיד אותם בידיך. בסופו של דבר הדאגה שלי לא יכולה לבוא לידי ביטוי חוץ מהמייל שאני שולח לך. מכאן האחריות שלך, מה לעשות עם מה שנכתב.

תדעי, שאת ובעלך והבת שלך וגם הצוציק החדש מאוד יקרים וחשובים לי. מקווה שתביני שכל זה לא נובע מתוך רצון לריב, לכפות את דעתי, להיות קיצוני וכו'... רק מתוך דאגה וצער אמתיים...

באהבה רבה,

אחיך

תגיות:הלכהברית מילהמכתב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה