עובדות ביהדות

מה קורה לנפטר, כשלומדים משניות לעילוי נשמתו? העובדות שירגשו אתכם

מי יושב בפתח הגיהנם, מה מסמל נפטר שמתגלה בחלום ומסמן שקר לו או שהוא רעב? מקבץ עובדות על חשיבות לימוד המשניות לעילוי נשמת הנפטרים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. לימוד משניות – טובה גדולה לעילוי נשמת המת: בספרים הקדושים מובא שלימוד משניות עבור נפש המת הוא טובה גדולה לנשמתו.

2. מי יושב בפתח הגיהנם? רבותינו זכרונם לברכה מבארים שאשר בן יעקב אבינו ע"ה יושב על פתח גיהנם ולכל הלומד משנה ומצילו (והוא הדין אם אחר לומד בשבילו) על כן כתבו בספרים הקדושים גודל עניין לימוד משניות לעילוי נשמה, וזהו שאמר הכתוב: "מאשר שמנה לחמו", 'שמנה' אותיות 'נשמה'. ("אלף המגן")

3. לימוד משניות – התיקון הגדול ביותר לנשמה: בספר "תורה אור" כתב: "ולימוד משניות הוא תיקון יותר גדול מלהתפלל לפני התיבה". 

4. לימוד התורה מועיל שבעתיים מכל תפילה: בספר "יוסף אומץ" כתב על עניין התפילות והקדישים: "אכן תיקון זה אינו אלא לעמי הארצות, אבל לימוד התורה מועיל שבעתיים מכל התפילה, ועל ידי כן מכניסים המת לגן עדן".

5. חידושי תורה של הבן – מזכים את אביו לכבוד עצום: עוד מובא בספר "יוסף אומץ" כי "אם הבן מחדש חידושי תורה - אין ערך לכבוד שזוכה אביו על ידי כן בישיבה של מעלה", וכן מוכח במדרש הנעלם.

6. עיקר נחת הרוח לנפטר: עיקר הנחת רוח לנפטר הוא ע"י לימוד תורה, כפי שמובא בספר הזוהר הקדוש.

7. יש לציין כי לימוד המשניות הוא לעילוי נשמת הנפטר, בתוספת שם אמו: בטרם תחילת הלימוד יש לומר את שם הנפטר/ת ואת שם אמו, ולומר במפורשות שלימוד זה לעילוי נשמתו.

8. מה יעשה מי שלא יודע ללמוד משניות? במידה ולא יודעים ללמוד משניות, ניתן ללמוד לימוד תורני כגון: פרקי אבות, הלכה, וכן ניתן ללמוד בספרים "ותן חלקנו", המכיל לימוד בשפה השווה לכל נפש.

9. ראוי ביותר ללמוד מתוך ספר הזוהר: בספר שבחי האר"י ז"ל מובא על מעלת לימוד הזוהר ועל התיקון אשר נעשה לנשמת האדם ע"י הלימוד, וכן החיד"א בספרו "עבודת הקודש" מביא כי הלימוד הנעלה ביותר לנפטר- הינו לימוד הזוהר, כך גם מסביר המקובל ר' יהודה משה פתיה זצ"ל בתיאורו על הנעשה באדם לאחר פטירתו, בספרו מנחת יהודה - רוחות מספרות.

10. הקדיש המועיל ביותר – הנאמר לאחר שיעור תורה: הגמרא מסבירה כי הקדיש המועיל ביותר לנפטר הינו הקדיש אשר נאמר לאחר שיעור "עין יעקב".

11. מה מסמל נפטר שמתגלה בחלום ומראה כי קר לו? נפטר אשר מגיע בחלום לאחד מקרוביו ומראה כי: קר לו או שהוא רעב או צמא או עייף משמע שהוא מבקש תיקון, מכוון שחסרים לבושים לנשמתו (לבושי הנשמה נעשים ע"י האדם באמצעות מחשבות, דיבורים ומעשים, כמו שמבואר באריכות בספר התניא) וחסרון הלבושים יכולים לגרום לו לצער רב.

12. לאחר המוות – אין בידי האדם אפשרות להעלות את נשמתו: בתלמוד הבבלי, מסכת ברכות דף ה: "אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים", כלומר אין באפשרות האדם לתקן לאחר שנפטר כפי שכתוב בתהילים פח: "במתים חופשי, כיון שמת אדם נעשה חופשי מן המצוות".

13. מדוע פותח הקב"ה בכל שנה את ספרי המתים? בתלמוד הבבלי מסכת ראש השנה דף לב מובא כי בכול ראש השנה נפתחים לפני הקב"ה ספרי חיים וספרי מתים, ספרי חיים מובן – על מנת לדונם, אולם ספרי מתים למה? בכדי לראות מה עשו החיים למען המתים. על כן ראוי להרבות בלימוד תורה בכלל ובלימוד משניות, על מנת להעלות את נשמותיהם של קרובינו שנפטרו מן העולם.

תגיות:נפטריםגהנוםעובדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה