חדשות כלכלה

תופעה מטרידה: בנקים ביטלו הפקדות צ’קים בניגוד לחוק

אמש פורסם מכתב מטעם הפיקוח על הבנקים, בו נכתב כי בשל פניות לקוחות נמצא כי בנקים ביטלו הפקדות של צ'קים לאחר הזמן המוגדר בחוק: "התנהלות זו מהווה הפרה של הוראות הבנקאות"

  • י' טבת התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אמש פורסם מכתב מטעם הפיקוח על הבנקים, בו נכתב כי בשל פניות לקוחות נמצא כי בנקים ביטלו הפקדות של צ'קים לאחר הזמן המוגדר בחוק.

על פי החוק, ההפקדה צריכה להיות מוחלטת בתוך 3 ימים מיום ההפקדה, ללא כל אפשרות לבטלה.

על סמך פניות שהתקבלו לאחרונה לפיקוח הבנקים בבנק ישראל, מתברר כי לקוחות הפקידו את הצ'קים בחשבונם, ולאחר כמה ימים גלו להפתעתם כי הבנק ביצע מחיקה של ההפקדה, וחשבונם חוייב בסכום הצ'ק.

טענת הבנק היא כי הצ'ק בוטל מפאת חוסר כיסוי, אולם לפי החוק על הביטול להיעשות תוך 3 ימים. לאחר זמן זה נאסר על הבנק לבטל את ההפקדה, למעט מקרים חריגים, ועל הבנק לשאת בנזק.

במכתב מהפיקוח עליו חתומה סגנית המפקחת על הבנקים, עודדה פרץ, נכתב: "מפניות וממידע שהתקבל במשרדנו עולה כי ישנם מקרים בהם בנקים מחייבים את חשבון הלקוח וזאת לאחר שזיכוי הלקוח אמור היה להפוך סופי, שכן חלפו שלושה ימי עסקים בנקאיים נוספים מיום העסקים הבנקאי שבו הופקד הצ'ק. אבקש להזכירכם כי התנהלות זו מהווה הפרה של הוראות הבנקאות".

בהתאם להוראות, כאשר מוצגת לבנק צ'ק לפירעון, הבנק צפוי לזכות בחשבון הלקוח את סכום הצ'ק כבר ביום עסקים המדובר, אם כי מדובר בזיכוי על תנאי. הזיכוי יהפוך מזמני לקבוע רק לאחר שיעברו 3 ימי עסקים כאשר בימים אלו הצ'ק עובר במערכת מסלקה בין בנקאית, בה הוא נבדק ומאושר עבור פירעון על סמך התחשבנות הדדית בין הבנקים השונים. את הזיכוי ניתן לבטל אם הבנק שקיבל את הצ'ק לפירעון מסרב לפרוע אותו במהלך ימים אלו מסיבות שונות.

תגיות:בנקיםצק'ים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה