חדשות בעולם

"טראמפ חש רחמים": המשפטן הבכיר שעזר בשחרור רובשקין - מדבר

פרופסור אלן דרשוביץ – משפטן יהודי-אמריקאי בכיר שהיה זה שהזכיר את רובשקין בפני הנשיא טראמפ במפגשו עמו, חושף כעת את תגובתו של טראמפ ואת דעתו על החלטת השופטת שהחליטה על עונשו של רובשקין. האם היה זה מסיבות אנטישמיות מובהקות? קראו בפנים

בעיגול: ר’ שלום רובשקין בעת שחרורו (צילום מסך)בעיגול: ר’ שלום רובשקין בעת שחרורו (צילום מסך)
אא

פרופסור אלן דרשוביץ – משפטן יהודי-אמריקאי בכיר שהיה זה שהזכיר את רובשקין בפני הנשיא טראמפ במגפשו עמו, חושף כעת את תגובתו של טראמפ ואת דעתו על החלטת השופטת שהחליטה על עונשו של רובשקין. האם היה זה מסיבות אנטישמיות? גם על זה יש לו מה לומר. "אין ספק שבעיני השופטת, הרקע של רובשקין בתור יהודי דתי וחסיד, היה סיבה להחמיר בעונשו", אומר דרשוביץ בראיון בלעדי לשבועון 'כפר חב"ד'.

"היא ראתה בו אדם זר ושונה מהטיפוס האמריקאי המצוי שגר במדינת איווה, ועל הרקע הזה היא ייחסה לו מניפולציות שונות והתייחסה למעשיו בחומרה מוגזמת", הביע דרשוביץ את דעתו על העונש שגזרה השופטת על רובשקין – 27 שנות מאסר.

על השאלה האם הוא מצטרף לדעות שאומרות כי השופטת אנטישמית השיב דרשוביץ כי הוא איננו יודע מה הן הדעות וההשקפות האישיות שלה, אולם "הטענות על אנטישמיות לא נולדו בחלל ריק. בתחילת ההליך בית המשפט סירב לשחרר את רובשקין בערבות, בטענה שהוא יהודי שעלול להימלט לישראל".

לדבריו, הייתה זו החלטה חמורה מאוד כי שחרור בערבות עד המשפט הוא דבר מקובל בהחלט, והשופטים ידעו שמדובר בחשש שווא. לדעתו "מה שחמור יותר הוא עצם האפליה שבקבלת החלטה שונה מהמקובל, רק משום שהמבקש הוא יהודי", אמר והוסיף כי "אני מעורה בנעשה בתחום המשפטי בארצות הברית מזה 53 שנה, ומעולם לא נתקלתי באי צדק משווע כל כך".

עוד מוסיף המשפטן ואומר כי מדובר בעונש שחמור פי עשרה מעונשים שהוטלו במקרים דומים על גויים או על יהודים שאינם בעלי חזות דתית. בנוסף, העונש שהוטל על רובשקין הוא חמור הרבה יותר ממה שביקשה התביעה. "זו הייתה תדהמה גדולה גם משום שלנאשם אין הרשעות קודמות, וגם משום שהוא אבא למשפחה גדולה. לכן היה צפוי שהשופטת תטיל עונש נמוך ממה שביקשה התביעה, ואין ספק שנעשה כאן עוול נורא", הוא אומר.

 

"הרבה לא יהודים ראו את העוול, ותמכו בשחרורו של רובשקין"

 לדברי דרשוביץ, התיק של רובשקין עשה היסטוריה חסרת תקדים היות והוא איחד סביבו סוללת שופטים לשעבר, פרקליטים, עורכי דין ואחרים שנתנו יד ומחו נגד חוסר הצדק שנעשה בגזר הדין שלו.

נדמה שזה אחד הדברים שהשפיעו אל החלטת הנשיא דונאלד טראמפ. "אחד הדברים שהנשיא אמור להתחשב בהם לקראת החלטה כזו הוא חוות דעת משפטיות שקובעות שבמקרה הזה, אכן מדובר בעוול שנעשה לאסיר", מסביר דרשוביץ. לדבריו לא היה זה דבר של מה בכך לגייס אישים כה חשובים שמן הסתם מקבלים עשרות פניות אחרות מסוג זה, באותה טענה. "אבל הפעם כולם יחד קבעו פה אחד שיש כאן עוול גדול שדורש תיקון", הוא מסכם.

לפני חצי שנה, בפגישה שהתקיימה בין דרשוביץ לנשיא טראמפ בבית הלבן, העלה דרשוביץ את עניינו של רובשקין בפני הנשיא – שאף הוא מגיע מעולם העסקים. "הדגשתי כי מדובר באדם שניהל עסק גדול שהיה סיפור הצלחה כלכלי והעסיק עובדים רבים, ובגלל רדיפות והתנכלויות העסק נפגע. כשביקש הלוואה מהבנק לשיקום העסק מחדש, מצאה התביעה כשלים באופן הגשת הבקשה וכך נגזר על אדם ללא עבר פלילי, איש עסקים בעל שם טוב, איש צדקה ואיש משפחה למופת – עונש חסר תקדים וחסר מידתיות".

לדבריו הנשיא הקשיב בעניין, והיה ניכר עליו כי הוא חש הבנה כלפי הנושא למרות שתגובתו הראשונית לא הייתה מבטיחה במיוחד. "הוא קרא לעוזריו וביקש את כל החומר בנושא והבטיח שיעיין בו", משחזר דרשוביץ ומוסיף כי בחוקה האמריקנית אין שום חוק שמחייב את הנשיא להתחשב בדברים שהוצגו לפניו, ומה שבאמת צריך במקרה כזה זה שהנשיא יחוש רחמנות. "ברוך ה' זה קרה", מסכם דרשוביץ.

תגיות:שחרורכלאדונאלד טראמפר שלום רובשקיןמשפטן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה