שאלון יהדות

ניסים גרמה: "אני הזמר הראשון בארץ שהפסיק להופיע בימי שישי"

הזמר והיוצר ניסים גרמה זוכר את שנות ילדותו כאשר למד אצל ה'מורי' מתימן, הוא מקפיד שלא לנסוע בשבת, ומדוע פסל את ההצעה לשדר תכנית שלא תהיה בה פרשת שבוע? מדור ניצוצות, והפעם עם היוצר ניסים גרמה

ניסים גרמה (צילום: יח"צ)ניסים גרמה (צילום: יח"צ)
אא

נעים להכיר

"אני ניסים גרמה – זמר, יוצר, שחקן ושדרן".

ניצוץ של נוסטלגיה

"הוריי הגיעו מתימן ואני זוכר מילדותי שבכל יום, אחרי בית הספר, הלכתי ל'מורי חובאז'ה' כדי ללמוד פרשת שבוע. יחד אתי למדו גם ילדים נוספים שהוריהם עלו מתימן ואוי לו למי שהיה טועה, המורי היה מרביץ לו עם מקל. את המסורת התימנית ירשתי גם מהבית, כי אבי היה אורג השטיחים של המלך בתימן והתייתם בגיל צעיר. חכמי תימן של אז ידעו את התנ"ך בעל פה, וגם אבא כמותם. ממנו ינקתי את התורה, את הפיוטים ואת כל הדברים שמסביב. אגב, אבא המשיך את עיסוקו כמוכר שטיחים גם בארץ והרבה אנשים חשובים רכשו אצלו שטיחים".

ניסים גרמה ואביו (צילום: יחניסים גרמה ואביו (צילום: יח

ניצוץ של שורשים

"כשהייתי בן עשר סבתי הייתה שולחת אותי בכל יום שישי עם סלים למרחק של שני קילומטרים כדי להביא אוכל לשתי אחיות – אחת עיוורת והשנייה חירשת. סבתי הייתה צדיקה גדולה, היא גמלה חסדים רבים ונפטרה בגיל 115. אני מאמין שבזכותה ובזכות אבי יש לי השגחה עליונה".

ניצוץ של יהדות

"אני אולי לא מקיים את כל תרי"ג מצוות, אבל בהחלט מקפיד על חלקן וגם לא נוסע בשבת. נראה לי שאני הזמר הראשון בארץ שהפסיק להופיע בימי שישי בערב. הפעם הראשונה הייתה לפני 27 שנים ומאז אני מקפיד על כך עד היום".

ניצוץ של שבת

"במשך כל השבוע אני מחכה לשבת. השבת לא מיועדת לריבונו של עולם, אלא היא בשבילנו, לנפש שלנו. אני מרגיש תחושה אמתית של עינוג הנפש. התחושה הזו מתחילה כבר ביום שישי, אז אני מתחיל להכין את עצמי לשבת. בשבת עצמה אני מתפלל בבית הכנסת שבזי בראש העין. בית הכנסת נקרא על שמו של רבי שלום שבזי שהיה מגדולי משוררי תימן". 

ניצוץ של השראה

"לפני שמונה שנים התבקשתי להגיש את תכנית 'ציפורי לילה' בגלי צה"ל ועשיתי פיילוט שהיה מוצלח ביותר. אלא שכאשר באתי לפגישה המסכמת נאמר לי שהכל טוב ויפה, אבל הם לא מוכנים לאשר לי להכניס לתכנית פינת פרשת שבוע כפי שביקשתי.

"זה ציער אותי מאוד כי כבר עבדתי והקלטתי מספר פעמים את הרב שלמה עמאר שהיה אז הרב הראשי לישראל. זה הכעיס אותי עד כדי כך שאמרתי שאני מוותר על הגשת התכנית והולך הביתה.

"לאחר חצי שנה הגיע מנהל אחר לתחנת הרדיו. הוא הזמין אותי ושאל מה קרה. התלוננתי שלא נותנים לי להכניס פרשת שבוע, והוא הסכים לנסות פיילוט של שלוש תכניות עם פינה כזו ולאחר מכן להחליט. וכך היה, הגשתי את התכניות הראשונות ולאחר מכן המנהלים אישרו. מלכתחילה הייתי אמור להיות שם שנה או שנתיים אבל נשארתי לבסוף שש וחצי שנים. הרב שלמה עמאר עלה לתכנית שלי בקביעות. בנוסף, גם העליתי לתכנית רבנים נוספים כמו הרב לאו, הרב גרוסמן, ועוד. הקפדתי שבכל תכנית יהיו שלוש או ארבע דקות של יהדות".

ניצוץ של מצווה

"מגיל שבע עשרה אני מקפיד על מעשר כספים, כמו שנאמר 'עשר כדי שתתעשר'. זהו חינוך שקיבלתי מהבית. ואגב, אני לא מיליונר, אבל שמעתי פעם שעשיר הוא מי שיש לו עיניים, שיניים ידיים ורגליים (ראשי תיבות עשי"ר) אז מבחינה זו אני בהחלט בעל נכסים".

ניצוץ של אמונה

"בורא עולם נמצא אתי מבוקר עד ערב, הוא נוכח תמיד בחיי. לאחרונה הוצאתי אלבום בו הכנסתי שיר מיוחד על סייעתא דשמיא ועל אבא שבשמים. כי ברור לי שבלי סייעתא דשמיא איננו יכולים לעשות דבר".

ניצוץ של תפילה

"בכל בוקר אני קם ואומר 'ישתבח שמו לעד' ולאחר מכן מתפלל ומניח תפילין. בשבת אני מתפלל בבית הכנסת, ויש גם הרבה מזמורי תהילים שאני קורא במשך כל שעות היום, ועוד תפילות אישיות שאני מתפלל בעל פה..."

ניצוץ של התמודדות

"העולם בנוי משמחה ועצב. אני חווה זאת באופן אישי, בעיקר בשנים האחרונות. כשקשה לי אני נזכר תמיד בדברים שאמר לי הרב עמאר באזכרה הראשונה של אשתי. הוא אמר: 'תבחר בחיים'. וזהו המשפט שאני רואה מרצד מול עיניי מבוקר ועד לילה. בנוסף, אני אדם מאמין, בן בנו של מאמין ואני יודע שלכל אדם יש ייעוד בעולם. הייעוד הזה כבר כתוב מאז שהוא נולד, כי יש מישהו שמנהל את הכל מלמעלה. אז איך אני יכול להצטער? הרי בכך שאני בעולם וחווה את מה שאני צריך לחוות, אני ממלא את הייעוד שלי".

ניצוץ של התעוררות

"אין יום בו אני לא מסתכל לשמיים וחושב על מה שיש שם ומאיפה הכל הגיע. אני לגמרי חושב גם על המוות, כבר קניתי חלקת קבר על יד אשתי, והיא ממוקמת בשורה הראשונה בבית העלמין בראש העין. לדעתי הפחד מהמוות הוא חיובי, כי כשאתה מפחד אז אתה משתדל לחיות נכון יותר". 

ניצוץ של סיום – אחרי 120 שנה מה היית רוצה לדעת שעשית ושהשארת בעולם?

"אני שואף לדעת שהייתי אדם טוב שעוזר ונותן לזולת. אשמח גם שיישארו כאן השירים והיצירות שלי שמהווים בעצם את המורשת שלי".

תגיות:זמרניצוצותניסים גרמה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה