חדשות בארץ

שנה אחרי התפוצצות הלווין "עמוס 8" - מתעכב המתווה לבניין לווין חדש

מדוע מתעכב המתווה לבניית לווין חדש? בתעשיה האווירית חושפים: חלק מהמהנדסים עזב בשל חוסר ודאות. מנכ"ל חלל תקשורת: "אין סיכוי שתוך ארבע שנים הלווין יהיה מוכן"

  • ט' טבת התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

למעלה משנה חלפה מאז התפוצצות הלווין עמוס 6, אבל סיכום לגבי בניית הלווין עמוס 8 טרם אושר. הדבר נחשף אתמול במהלך ועדת המשנה לנושא החלל שבוועדת המדע והטכנולוגיה שדנה בנושא לווייני התקשורת בישראל. במהלך דיון מעקב עלה כי הושג סיכום לגבי תקצוב הלוויין אך טרם התגבש סיכום עם החברות האמורות לבנותו ולהפעילו. בתעשייה האווירית אמרו אתמול כי "איבדנו בכירים בצוות בשל חוסר הוודאות" בעוד שמנכ"ל חלל תקשורת הסביר: "אין סיכוי שתוך 4 שנים הלווין יהיה מוכן".

הלווין, שפותח על ידי התעשיה האווירית לישראל עבור חברת חלל תקשורת, נהרס כליל בפיצוץ שאירע בקייפ קנוורל שבפלורידה של משגר פאלקון 9 יומיים לפני שיגורו המתוכנן למסלול סביב כדור הארץ. הלוויין נועד להחליף את עמוס 2 והוכנסו בו שיפורים טכנולוגיים משמעותיים לעומת הדור הקודם של לווייני תקשורת מתוצרת ישראל, לרבות טכנולוגיה של הנעה חשמלית המאפשרת חיסכון משמעותי במשקל ובמחיר השיגור. מחיר הלוויין היה כ-200 מיליון דולר. באוקטובר 2015 הודיעה פייסבוק כי היא תשתמש בשירותי הלווין על מנת להפיץ אינטרנט בחלל בחינם.

על פי ממצאי הוועדה שהוקמה במשרד הלוויינים, עמוס 3 ו-4 יהיו פעילים עד לשנים 2025 ו-2028, עמוס 7 הפעיל הינו לוויין זר שהוחכר ובעוד שנתיים ישוגר לוויין נוסף - עמוס 17, שנרכש והינו תוצרת בואינג. את עמוס 17 צפויה לשגר חברת  ספייס איקס שהייתה אמונה על שיגור עמוס 6. בנוסף ציין וזאן כי מתקיימים דיונים מתקדמים למימון בניית עמוס 8 על ידי התעשייה האווירית. "יש סיכום של מנכ"ל משרד האוצר לגבי המימון מצד משרדי הממשלה, נשארה סוגיה של מי מקבל את כספי הביטוח של עמוס 6. עמוס 8 אמור להיכנס תוך 4 שנים במקום עמוס 7. לעמדתנו החלטת הממשלה תתגבש בתקופה הקרובה. לצד כך פרק הזמן מסיום עבודת הוועדה עד למימוש המסקנות הוא ארוך מידי, צריך להתפשר גם בנושא הביטוח".

במהלך הדיון התייחס פרץ וזאן, מנכ"ל משרד המדע והטכנולוגיה, לממצאי הוועדה הציבורית שהוקמה במשרד המדע לאחר התפוצצות לוויין עמוס 6. "הוועדה קבעה שהיצרן והמפעיל צריכים להיות ישראלים. אין כרגע לווייני תקשורת נוספים בפיתוח בתעשייה האווירית, תחום הפיתוח נמצא בסכנה ממשית והוא משליך על מכלול פעילויות התקשורת בישראל", אמר והוסיף: "הוועדה מצאה כי לווייני התקשורת מהווים צורך לאומי".

עופר דורון, מנהל בתעשייה אווירית אמר: "למרות המצב השקענו תקציב נכבד מאוד בתחום גם השנה אך בישראל מתנהלים מאוד לאט. חכירת עמוס 7 עולה הרבה מאוד כסף. אנחנו מחזיקים צוות גדול שעולה הרבה כסף, איבדנו חלק גדול מהמהנדסים כולל בכירים בשל חוסר הוודאות בנושא. החברות הזרות צובאות בפתחים בתקווה לקחת את השלל הזה, בתקווה להשאיר את ישראל עם לוויינים זרים בלבד. הסכנה רחוקה מלחלוף".

תגיות:לוויןהתפוצצות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה