עובדות ביהדות

מהי משמעות הפסוק: "שמע ישראל" ומדוע הוא הפך לסמל כה משמעותי? 7 עובדות בסיסיות ביהדות

שעה נוראת הוד זו, של הסתלקותו של יעקב אבינו, היא שמעניקה לעם ישראל את הפסוק שנעשה סיסמת עם ישראל בכול דורותיו. 7 עובדות בסיסיות על משמעות הפסוק "שמע ישראל"

(צילום: Kobi Gideon / Flash90)(צילום: Kobi Gideon / Flash90)
אא

1. מורשתו הגדולה של יעקב אבינו נטועה בזרעו אחריו. מורשת זו קיבלה מימד ייחודי נשגב בשעותיו האחרונות, בטרם היפרדו מן העולם. על הפסוק הנאמר בפי יעקב באותה שעה: "היקבצו ושמעו בני יעקב ושמעו אל ישראל אביכם", דרשו חז"ל בבראשית רבה: "מכאן זכו ישראל לקריאת שמע. בשעה שהיה יעקב אבינו נפטר מן העולם קרא לשנים עשר בניו. אמר להם: 'שמעו אל ישראל שבשמים אביכם, שמא יש בלבבכם מחלוקת על הקב"ה?' אמרו לו: 'שמע ישראל, ה' אלוקינו ה' אחד', כלומר: שמע ישראל, אבינו, כשם שאין בליבך מחלוקת על הקב"ה, כך אין בליבנו מחלוקת, אלא ה' אלוקינו ה' אחד".

2. שעה נוראת הוד זו, של הסתלקותו של יעקב אבינו, היא שמעניקה לעם ישראל את הפסוק שנעשה סיסמת עם ישראל בכול דורותיו. פסוק מפתח זה הושמע בפי בני יעקב בשעה ההיא וביטא את דבקותם המוחלטת באמונת הבורא. מאז נעשה פסוק זה לציר המרכזי של אמונת ישראל, שאפילו רחוקים ביטאוהו בשעותיהם הקשות.

3. אחד הפירושים לפסוק "שמע ישראל" ניתן בפי המלבי"ם, שמסביר כי אמונת הייחוד משמעותה ההכרה שמקור כל התופעות בעולם, הן הנחשבות כטובות והן אלו שאינן טובות – מקורן אחד ויחיד, באלוקות. כה דבריו: "שאלוקי עולם הוא אחד ואין זולתו, והוא שורש לכל הנמצא והמתהווה בכל העולמות, הן דברים שלפי השגתנו נקראים בשם 'טוב', והן דברים אשר נקראים 'רע', והוא שנאמין כי אין רע במציאות כלל, שמהקל הטוב האחד והאמיתי לא יצא רק טוב, ואשר ידמה לנו שהוא רע, הוא באמת אך טוב וחסד... שכל הרעות הבאות לעולם הם לתכלית טוב... ועול זה אמר 'ה' אלוקינו ה' אחד', שה' מורה מידת הרחמים הפועל הטוב, ואלוקים מורה מידת הדין הפועל דין ועונש, הוא אחד, כולו טוב ופועל אך טוב וחסד, שעל זה אמר שנית שם ה', הכל מתאחד בייחוד שלם".

4. יעקב אבינו זכה להכרה זו עוד בחיים חיותו. מידתו של יעקב היא מידת האמת, כאמור 'אמת ליעקב', והכרת האמת של יעקב חדרה עד לשורש, וממנה הוא הגיע להכרת האחדות המוחלטת ש'ה' אלוקינו ה' אחד'.

5. ה'חידושי הרי"ם' הסביר את הפסוק: "ויחי יעקב בארץ מצרים", לאמור שבכוח מידתו של יעקב אבינו, היא מידת האמת ניתן לחיות אפילו בתוך המצרים. מידת האמת בכוחה לגלות את המבט הפנימי המעמיק, שאפילו במצבים הקשים ביותר הוא מסוגל להתעלות מעליהם.

6. זו היתה מידתו של יעקב אבינו, שהתקין תפילת ערבית, ולימד בכך שגם בזמנים קשים יש להתדבק בשכינה, ואז מתוך דביקות ניתן להבחין שכל ההסתר אינו אלא חיצוני, ובפנימיות מצויה תמיד מידת טובו של הקב"ה.

7. חז"ל כבר העידו ש"יעקב אבינו לא מת". כוחו של יעקב נשאר חי וקיים בליבות צאצאיו עד סוף כל הדורות, ובכוח זה מסוגלים וצריכים אף אנו להתחזק בהכרה ש"ה' אלוקינו ה' אחד". מצבים שהינם קשים ומכאיבים בהווה, עוד ייהפכו לנו לטוב ולברכה, ודווקא עת הצרה היא תהפוך לנו למקור הישועה.

תגיות:יעקב אבינושמע ישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה