כתבות מגזין

"הגעתי למסקנה שהביטוח הטוב ביותר לרכב הוא הפיכתו לגמ"ח"

כשאלחנן כליפה רכש רכב חדש, הוא החליט להשאיר את הרכב הישן כדי שישמש כגמ"ח עבור הקהילה. מאז התווספו עוד שני רכבים לגמ"ח והשאיפה שלו היא להקים גמ"חים כאלו בכל רחבי הארץ. אז איך זה באמת עובד? יוזמה מרגשת

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

אם תפתחו ספר טלפונים של בני ברק או ירושלים ותחפשו אחר רשימות של גמ"חים, תגלו ללא ספק אלפי גמ"חים שונים הפרושים ברחבי השכונות החרדיות ומציעים כל מה שרק אפשר לחלום עליו – החל במוצצים, עבור בסכומי כסף בסדרי גודל שונים, ועד גמ"חים לכלים חד פעמיים, למכשירי כתיבה ולילדים אובדים.

אבל גמ"ח כמו שמציע אלחנן כליפה המתגורר במגדל העמק, הוא גמ"ח ייחודי שכאשר שומעים עליו הלב מתחמם ועולה על גדותיו. מדובר בגמ"ח רכב, אשר משרת את האברכים המתגוררים בעיר ומציע פתרון מדהים לאלו שאין ברשותם רכב משלהם.

 

גמ"ח שהוא ביטוח

"הרעיון של הגמ"ח צץ במוחי כבר לפני עשר שנים, כשרכשתי את הרכב הראשון שלי", מספר כליפה, "שמעתי פעם בשם הסטייפלער שבדורנו, מכיוון שהדרכים בחזקת סכנה, ובסך הכל רכב הוא דבר מאוד מסוכן – אז הביטוח הטוב ביותר שאפשר לעשות לו זה לגמול באמצעותו חסד. ובאמת, אימצתי את השיטה הזו ורציתי לבטח את הרכב שלי בביטוח רוחני ואמתי. בתחילת הדרך השתדלתי להשאיל את הרכב שלי בשעות שבהן אינני זקוק לו, למי שרק צריך. השאלתי אותו תמיד בשמחה, ואף פעם לא דאגתי, כי הרכבים שלי היו תמיד פשוטים ולא יקרים, אז גם אם הייתה שריטה או מכה קטנה, זה לא ממש הלחיץ אותי.

"עם הזמן, משפחתי התרחבה ברוך השם ונזקקנו לרכב גדול יותר, אז קניתי רכב חדש, ובאופן טבעי השארתי את הרכב הקטן הישן והפכתי אותו לרכב של גמ"ח, כך הקמתי את גמ"ח הרכב במגדל העמק. כיום כל מי שגר באזור מוזמן לקחת את הרכב, במידה והוא פנוי כמובן, ולשלם על כך סכום סמלי. כמובן שאינני מרוויח מכך דבר, כל הכסף הולך לתחזוקת הרכב".

על איזה סכום סמלי מדובר?

"יצאתי מתוך חישוב שהוצאות הרכב מחולקות באופן כללי לארבעה גורמים – ההוצאה המרכזית ביותר היא כמובן דלק, אחריה מגיעות לפי הסדר הבא: הוצאות על טיפולים, ביטוח, רישוי וירידת ערך. אחרי שחישבתי את כל הפרמטרים הגעתי למסקנה שעלות של שקל ו-20 אגורות לקילומטר מכסה את כל הדברים שציינתי. בנוסף, נשאר מכל נסיעה סכום כסף קטן שעם הזמן יצטבר, ובעוד כמה שנים, כשהרכב יצא מכדי שימוש, יישאר סכום של כ-10 אלף שקלים לרכישת רכב חדש לגמ"ח".

נשמע נפלא, אבל אתה הרי אברך. איך אתה מצליח למצוא זמן כדי לנהל את הגמ"ח?

"זה בדיוק העניין", הוא משיב בחיוך, "הגמ"ח מתנהל אצלנו באופן מאוד פשוט. מאחר שכמו שכבר ציינתי - הרכב אינו יוקרתי ולא ממש קורץ לגנבים, אז אני לא חושש מגניבות. אני מסביר לכולם שלא צריכים לנעול את הרכב, אלא אפשר להשאיר אותו פתוח. יש הרבה מפתחות ששוכפלו ומסתובבים אצל בני הקהילה. מי שצריך את הרכב פשוט נכנס ולוקח אותו, ורק מעדכן את כולם... לפעמים אפילו משאירים את המפתח בתוך הרכב".

 

נס על הכביש

הרכב מהגמ"ח במגדל העמק הספיק כבר להגיע כמעט לכל חלקי הארץ והוא גמא מרחקים עצומים, אפילו לטיולי שטח הוא יצא. "ישנה בדיחה ששואלת – 'מהו הדבר היחיד שיכול לעבור בשביל שאפילו קורקינט לא מצליח לעבור?' והתשובה היא 'רכב שכור'. אז הנה בא הגמ"ח שלנו ועדכן את הבדיחה – הוא מסוגל לעבור בשבילים שאפילו רכב שכור אינו עובר בהם".

כליפה גם מציין שהודות לגמ"ח הם הספיקו לחוות עם הרכב הרבה מאוד מקרים של סייעתא דשמיא מיוחדת. הוא גם נותן דוגמא לאחד מהם: "אחד האברכים הסיע פעם את אשתו שעמדה ללדת בשבת, הוא החנה את הרכב בחניה של בית חולים העמק בעפולה. בדיוק הוא פגש שם אברך נוסף שהגיע עם הבן שלו במהלך השבת, ולא הייתה לו שום דרך לחזור במוצאי שבת הביתה, הוא הרגיש שהרכב ממש נשלח אליו משמיים...

"הייתה גם פעם שהרכב ניצל ממש מתאונה וודאית. לקחתי אותו לצורך תיקון במוסך מחוץ לעיר, כשבאמצע הדרך, סמוך לצומת ישי , הרכב החל פשוט להסתובב. אני מושך לצד אחד וההגה נמשך לצד שני. הוא חצה את הנתיבים ונתקע במעקה הבטיחות, אבל חוץ מהפנסים שנשברו לא קרה כלום. אפילו הבן שלי המשיך לישון במושב האחורי ולא הרגיש שום דבר".

 

הצלה למשפחות

אבל גמ"ח הרכב לא נותר רק במגדל העמק. בשל הצלחתו הגדולה הצליח כליפה לאסוף עוד כספי מעשרות ורכש רכב נוסף בעלות של 10,000 שקלים, לקהילה החרדית בעפולה, שם גם כן מתנהל גמ"ח הרכב באותה מתכונת. רכב נוסף נרכש בימים אלו עבור הקהילה החרדית בנצרת עילית.

"זה סיפוק עצום לראות שהרכבים בשימוש במשך כמעט כל שעות היממה", הוא מספר, "הכי משמח אותי זה לנסוע מחוץ לעיר ופתאום לגלות את אחד הרכבים של הגמ"ח נוסע בנתיב הנגדי. ברוך ה' הרכבים נמצאים בשימוש במשך כמעט 12 שעות ביממה. כי צריך להבין – בערים הגדולות בארץ יש אפשרות לשכור רכב על בסיס שעות, דרך חברות השכרה שונות, אבל לפריפריה זה עדיין לא הגיע, ויש הרבה אנשים שזקוקים מידי פעם לרכב לשעה או שעתיים, והם לא ישכרו בשביל זה למשך יום שלם. יש גם עשרות משפחות שאין להן רכב בכלל, וזו הצלה עבורן".

אתה ממליץ לפתוח גמ"ח כזה גם בערים אחרות?

"בהחלט. אני ממליץ על כך בחום, אבל צריך כמובן להקפיד שלא לרכוש רכב יקר מידי כי זה עלול לייצר יותר מידי לחץ שמא יארע נזק לרכב. כדאי גם לחשוב מראש על האופן בו מנהלים את הגמ"ח, כדי שיהיה רישום מסודר, שיהיה ברור כמה משלמים בדיוק ועל פי מה עובד החישוב. כמובן שחייבים בכל נסיעה לאפס את הקילומטרים, כדי לדעת בדיוק כמה נסעו, והכי חשוב – להגיד תפילת הדרך בכוונה, כדי שכולנו נזכה לנסוע ולחזור לשלום".

תגיות:חסדגמ"חרכבמגדל העמק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה