זוגיות ושלום בית

סוד הנישואין: מהי מטרת הנישואין?

מהי המטרה האמיתית של הנישואין, על פי היהדות? וכיצד משפיעה המטרה על שלום הבית?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אחד מסודות ההצלחה בכל תחומי העשייה בחיים, הוא כאשר מגדירים יעד נכון, ומציבים אותו כמטרה שאליה יש לחתור עד השגתה. אולם כאשר מציבים יעד שגוי, וכל הפעולות מתמקדות ביעד זה, הרי בוודאי שהעניין נועד מראש לכישלון.

אדם שסבור כי מטרת חיי הנישואין היא התמסדות עם ילדים ומשפחה, עלול לחוש שעמום בקשר הזוגי כאשר הילדים נולדים והנה הוא כבר השיג את מבוקשו. ואילו הסבור כי המטרה בנישואין היא להשיג עבור עצמו מי שייתן ויעניק לו, יתאכזב מיד כאשר יגלה כי המציאות אינה בדיוק כזו. אולם היודע את עומק מטרת הנישואין, יציב יעד זה לפניו כל ימי חייו, ואליו הוא יחתור תמיד. לאדם זה מובטחים חיי נישואין מוצלחים.

ביהדות, פסגת תכלית האדם בחייו, אשר יש להציבה כיעד המרכזי בחיים, היא להיות אדם שלם באמצעות היותו מתוקן במעשיו, והופך מנוטל לנותן. 

ואת זאת, אי אפשר להשיג בשלימות, ללא חיי נישואין.

ונבאר את הדברים.

בורא העולם הוא היחיד שהוא אחד מוחלט. אולם האדם מורכב משני חלקים, זכר ונקבה. ככתוב בתורה: "זָכָר וּנְקֵבָה בְּרָאָם, וַיְבָרֶךְ אֹתָם, וַיִּקְרָא אֶת שְׁמָם אָדָם" (בראשית ה', ב'). כלומר, שניהם יחד נקראים בשם אדם. אבל זכר לבד ונקבה לבד טרם הנישואין, אינם אלא שני חצאים נפרדים. רק בשעת החופה והקידושין מתאחדים שני חלקי הנשמות ושני החצאים נעשים אחד שלם.

עניין זה מבואר בהרחבה בספר הזוהר הקדוש, שכל נשמה טרם ירידתה לעולם מורכבת משני חלקים - זכר ונקבה. כאשר מגיע זמנה לרדת היא מתפצלת לשני חלקים, שכל אחד מהם נכנס לגוף אחר בזמנים שונים. החצי הזכרי נכנס לגוף עובר זכר, ואילו החצי הנקבי נכנס לגוף עובר נקבה. נמצא שכל זמן שהאדם אינו נשוי, יש בקרבו חצי נשמה, וממילא הנו חצי אדם, ועל ידי הנישואין חוזרת הנשמה ומתחברת עם חציה השני וחוזרת לשלימותה להיות נשמה אחת שלימה, ובכך נעשה האדם שלם. דבר המהווה פסגת תכלית האדם בחייו, כאשר נעשה דומה במשהו לבורא העולם.

לפיכך, יום הנישואין עבור בני הזוג מקביל ליום הכיפורים. כל אחד מבני הזוג אשר שב באותו היום ממעשיו הרעים בעברו, זוכה להיטהר מהם, בדומה לטהרת יום הכיפורים. זהו אדם שנולד מחדש, מהחופה הוא הופך להיות אדם שלם מכל היבט שהוא. ולכן ישנן עדות שנוהגות שהחתן והכלה צמים ביום חופתם. יום של צום, יום של חשבון נפש, תפילה והכנה לעתיד רוחני גבוה יותר. שהרי זהו יום גדול ונשגב, יום שהאני הפרטי החצוי, הופך לאדם שלם.

תובנה זו מרוממת את בני הזוג להכרת הטוב הדדית, שהרי כל צד תרם את חלקו להשלמת רעהו. והיא מעניקה רוגע בחיי הנישואין מהיבט הציפיה לקבל עוד ועוד. שהרי מעצם היותנו נשואים זה לזו, כבר קיבלנו את פסגת חיינו: להיות אדם שלם.

את הספר 'המדריך המלא לנישואין מאושרים' של הרב זמיר כהן אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס.

תגיות:זוגיותסוד הנישואין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה