חדשות בעולם

אנתרופולוג שבדי: "לשבדים קל יותר לגנות ניאו-נאצים מאשר מוסלמים אנטישמיים"

במאמר שפרסם ב'וושינגטון פוסט' מסביר אנתרופולוג שבדי מדוע הממשלה השבדית מגמגמת מול התקפות אנטישמיות של מוסלמים – בעוד שאין לה כל בעיה לגנות ניאו-נאצים

  • ז' טבת התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בשבועות האחרונים העולם נחשף יותר ויותר למה שעובר על יהודי שבדיה בשנים האחרונות: התקפות אנטישמיות – בעיקר מקרב מהגרים מוסלמים – שמשפיעות במיוחד על החיים בערים בהן יש אוכלוסייה מוסלמית גדולה, כמו מאלמו. הממשלה השבדית, שבדרך כלל יוצאת מגדרה כדי להצטייר כפלורליסטית וליברלית לעילא, מגמגמת בתגובה לגל האנטישמיות הזה, ולא ממש מעוררת ביטחון בלב התושבים היהודים.

בטור דעה שפרסם ב'וושינגטון פוסט', פרופסור איה קרלבום, אנתרופולוג באוניברסיטת מאלמו, מסביר מה בדיוק קורה בשבדיה.

"כבר לפני עשרים שנה, כשעשיתי עבודת שדה אנתרופולוגית במאלמו, ראיינתי תושב ממוצא פלשתיני שאמר לי שלדעתו חבל מאד שהנאצים לא זכו לסיים את עבודת חיסול היהודים....לרוע המזל, מאז, מאלמו הפכה ידועה לשמצה בשל האנטישמיות הגדלה בה, שגרמה ליהודים רבים לעזוב את העיר. החלטתו של טראמפ להעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים גרמה למתקפות על בתי כנסת ואיומים גלויים לרצוח יהודים".

בעבר, מסביר קרלבום, ביטויים אנטישמיים בשבדיה נשמעו בעיקר בקרב קבוצה קטנה של נאצים שבדיים, שזכו לגינוי מהיר והורחקו מכל מעגלי ההשפעה. כיום, עם זאת, החברה בשבדיה מגנה במרץ רגשות אנטי-מוסלמיים, אבל מתקשה לגנות אנטישמיות.

"כשמדובר בביטויים האחרונים של אנטישמיות שראינו בשבדיה, הרבה פעילים, פוליטיקאים ומתווי-מדיניות בחרו בעמדה אמביוולנטית. הם מרגישים שזה בעייתי...למתוח ביקורת על מהגרים מהמזרח התיכון באותה עוצמה בה הם מבקרים ניאו-נאציים ילידים אני מאמין שההיסוס הזה הוא בעיקרו בגלל בלבול באשר לאופן בו מתייגים קבוצות כ'רעות' ו'טובות'. נאצים הם רעים וזה מתגמל להרחיק אותם בגלוי. האנטישמיות החדשה מתבטאת על ידי שחקנים שבדיונים אחרים בחברה רב-תרבותית משתייכים לקטגוריה של קורבנות בהשוואה לרוב החזק". במילים אחרות, הליברלים השבדים רגילים להתייחס למהגרים המוסלמים כקורבנות מוחלשים, ולכן מתקשים למתוח עליהם ביקורת – גם כשהם מתנהגים באנטישמיות בוטה.

קרלבום מציין שלא רק שהשבדים יאלצו להיפרד מתפיסת העולם הפשטנית הזו על מנת להילחם באנטישמיות החדשה, הם גם חייבים להבין טוב יותר את מבנה החברה המוסלמית – לפחות החברה המוסלמית השבדית. "מנהיגים מוסלמים נחלצו להגנת הקהילה היהודית וסימנו כי הם רוצים לשתף פעולה במאבק באנטישמיות. השאלה: מי באמת יכול לייצג את המוסלמים בדיאלוג הזה? הקהילה היהודית במאלמו הומוגנית למדי, אבל בקרב המוסלמים יש הבדלים תרבותיים ודתיים רבים. "יש במאלמו מסגד סלאפי אולטרה-שמרני, יש מסגד סוני מיינסטרימי יותר, ויש גם מסגד אחמדיאני שלא מוכר על ידי כל המוסלמים...אחד המנהיגים שביקרו את הרב של מאלמו בכלל לא מגיע מקהילה רשמית אלא מהאיגוד האיסלמי של שבדיה".

הממשלה השבדית חייבת להיות ריאלית לגבי מידת הייצוג של כל מנהיג מוסלמי, ולהכיר בעובדה שעבור חלקם אנטישמיות היא חלק מהאג'נדה, מסכם קרלבום. והאליטה האינטלקטואלית חייבת גם להתפטר מהאמביוולנטיות הרב תרבותית שלה, ולגנות אנטישמיות באותו עוצמה – לא משנה מי עומד מאחוריה. כמובן, כנראה שזה לא בדיוק עומד לקרות בקרוב.

תגיות:מוסלמיםשבדיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה