שאלון יהדות

אלי לוזון בראיון לא שגרתי על התחזקות דת ושירה במגזין ניצוצות

המוזיקאי והיוצר אלי לוזון מקפיד להתפלל שלוש תפילות ביום, הוא תורם צדקה לכל מי שפושט יד והחלום שלו הוא לפגוש את דוד המלך ולשיר אתו יחד. ניצוצות של יהדות, והפעם עם אלי לוזון

אלי לוזון (צילום: אסף פרידמן)אלי לוזון (צילום: אסף פרידמן)
אא

נעים להכיר

"אני אלי לוזון. מי שמכיר אותי מתחילת דרכי המקצועית בשנות ה-80, יודע שלא השתניתי מאז באופן משמעותי. אני תמיד מופיע, מקליט, יוצר וגם מתחזן. לעתים קרובות אני יוצא למופעים בחו"ל ומבצע את כל סוגי השירים והניגונים - מאופרה ועד בס".

 

ניצוץ של נוסטלגיה

"כשהייתי בן שש הגיע טכנאי טלפונים לתקן קו טלפון בשכונה והילדים סיפרו לו שאני יודע לשיר. הוא פנה אליי וביקש ממני לשיר לו משהו ומאוד התביישתי. אז הוא הבטיח לי שאם אשיר הוא יקנה לי את הארטיק הכי יקר במכולת. לכך כבר לא יכולתי לסרב, אז התחבאתי מאחורי השיחים ושרתי, ואכן, קיבלתי לבסוף את הארטיק המובטח – אוצר של ממש.

"זמן קצר לאחר מכן החליטו הוריי ללמד אותי נגינה בצורה מסודרת. בגיל שש כבר למדתי נגינה בתופים ובגיטרה, בגיל 13 קיבלתי לראשונה אורגן, המורה לימד אותי כמה שיעורים ואחר כך הודיע לי שאין לו עוד מה ללמד. מאז התקדמתי בכוחות עצמי".

 

ניצוץ של יהדות

"אני מתחבר מאוד לדת. בשבילי דת זה דבר קדוש וטהור שגורם לי לנסות להיות טוב יותר. זה הוביל לכך שהייתה תקופה בה כל כך ניסיתי להיות טוב, עד שהייתי מופיע בהתנדבות לפני כל מי שרק ביקש. בשלב מסוים הרב שלי אמר לי: 'תקשיב, אתה עושה גזל'. התפלאתי: 'ממי אני גוזל?' והוא ענה לי: 'אתה גוזל מעצמך. אתה צריך להתפרנס, לא רק להתנדב'. בעקבות כך לימדתי את עצמי מתי באמת צריך להתנדב, וכיום אני מתנדב רק במקרים בהם השירה שלי עוזרת להצלת חיים. מבחינתי זוהי הדת, לדעת לתת, אבל גם להציב גבולות ולא לפגוע בעצמך".

 

ניצוץ של השראה

"אני מקבל את ההשראה שלי מאברהם אבינו. הכנסת האורחים שלו היא בעיניי הדבר המדהים ביותר שיש על פני אדמות. הלוואי שיכולתי לפגוש אותו. וכן, אשמח גם לשבת עם דוד המלך, ואם אפשר לשיר אתו ביחד".

 

ניצוץ של מצווה

"המצווה שאני קשור אליה ביותר היא מצוות צדקה. אני תמיד אומר שכל אדם שפושט יד צריכים לתרום לו, וזה לא משנה אם הוא באמת צריך או לא, זה בכלל לא מעניין. צריך לתת לכל אחד. פעם שמעתי מרבי דוד אבוחצירה על כך שהוא נהג לקבל אנשים שבאו אליו כשהוא במצב ישיבה. יום אחד הגיע אליו אביו בחלום ואמר לו: 'אתמול היה אצלך אליהו הנביא ולא קמת לכבודו'. מאז הוא התחיל לקיים את קבלת הקהל בעמידה, כי 'מי יודע איפה מסתתר אליהו הנביא?' גם אני משתדל לתרום לכל מי שרק מבקש, כי לעולם איני יכול לדעת איפה מתחבא אליהו הנביא ובאיזו דמות הוא נמצא".

 

ניצוץ של אמונה

"אלוקים נמצא איתי בכל צעד בחיים, אני לא כותב שום שיר בלי לציין למעלה, בראש העמוד 'בס"ד'. אני גם מתעסק הרבה עם גימטריות ומבין שמאחורי כל דבר יש עומק ומשמעות".

 

ניצוץ של שליחות

"אומרים שישראל חזקים מאוד בפיהם ואני בטוח שכל מה שיוצא מהפה שלנו הוא מאוד חזק, יותר מהחרבות של כל אלו שנלחמים בנו. לכן אני משתדל מאוד כשאני כותב טקסטים לשירים שלי, ללכת רק על דברים שהם אופטימיים. אני מאמין שככל שהשירים שלי יהיו יותר אופטימיים ושמחים כך הקהל ייהנה מהם יותר והשמחה תיכנס עמוק-עמוק ללב".

 

ניצוץ של שבת

"אני שומר שבת וכמובן אוהב אותה מאוד. אם תשאלו מה בדיוק אני אוהב בה, אענה שהכל. החל בפיצוחים, עבור בתפילות המיוחדות ועד להבדלה. גם הסעודות שאשתי מכינה טעימות במיוחד, ואני גם אוהב את המנוחה האמתית הזאת, שהולכים לישון ו-זהו. אף אחד לא יכול להעיר אותך. בשבת יש נשמה יתרה ואני ממש מרגיש את השכינה".

 

ניצוץ של תפילה

"אני מתפלל שלוש פעמים ביום ומכיר את כל התפילות בעל פה. מכיוון שאני עוסק בין היתר גם בחזנות, אני מכיר את רוב קטעי הסליחות ויודע לפחות חצי ספר תהילים בעל פה.

"בנוגע לתהילים, אשמח לתת טיפ קטן ששמעתי פעם – אומרים שאם אדם קורא פעמיים את ספר התהילים במלואו מתכפרים לו עוונותיו. אבל מה שחשוב לזכור זה שבספר התהילים יש ק"נ פרקים. כאשר אומרים את הספר פעמיים אז זה בעצם יוצא ק"נ+ק"נ, ובמילה אחת – קנקן. המסר הוא שלא להסתכל רק בקנקן, אלא במה שיש בו. לא מספיק לומר את התהילים, אלא צריך גם להתעמק במה שיש בהם".

 

ניצוץ של התמודדות

"כשאני נתקל בקשיים אני משתדל קודם כל לראות משהו טוב שיש בהם, כי בסופו של דבר תמיד יש גם אור. בנוסף, שמעתי לאחרונה על כך שכאשר מלבינים פני אדם ברבים, אז כל מה שהוא מבקש באותו רגע מאלוקים מתקיים. אז כאשר אני מגיע למצבים בהם אנשים פוגעים בי, ובדיוק לאחרונה היו כמה מקרים כאלו, אני נושך את השפתיים, משתדל לא להגיב, ומתפלל באותו רגע על דברים שחשובים לי באמת".

 

ניצוץ של התעוררות

"יש לי כל הזמן רגעים של התעוררות. אני אדם מאוד מאמין, זה מתחיל בתפילת מודה אני בבוקר ונגמר בלילה אחרי מעריב. אין רגע שאלוקים לא נמצא אתי".

 

ניצוץ של שורשים

"יש לי המון זיכרונות מאבא שלי ז"ל. יש לו גם משפטים חזקים שמלווים אותי בכל רגע שאני חי ונושם. כל משפט שאבא אמר היווה עבורי אבן דרך. אחד מהמשפטים החכמים ביותר שהיו שגורים על לשונו הוא: 'עדיף ללכת עם הרע שאתה מכיר ולא עם הטוב שרק שמעת עליו'. אני נזכר במשפט הזה לגבי כל כך הרבה נושאים.

"למדתי מאבא גם את המוזיקה, את הדרך ארץ והחכמה. אבא היה אדם מופנם, אף פעם הוא לא אמר מילה מיותרת, מעולם לא ישב בבית קפה. אנחנו תשעה אחים ואחיות ולאחרונה שמעתי מכמה אנשים על כך שהוא אמר עליי: 'אלי הוא המלך שלי'. בחייו הוא לא החמיא לי כך, אבל כשאני שמעתי זאת אחרי מותו זה עשה לי טוב. יש אפילו שיר שכתבתי עליו , כשהאקרוסטיכון שלו יוצר את המילים 'אבא שלי'".

 

ניצוץ של סיום – אחרי 120 שנה מה היית רוצה לדעת שעשית ושהשארת בעולם?

"דור ישרים מבורך, זוהי משאלתי העיקרית. בנוסף, אני עובד כיום על פרויקט של הקמת בית כנסת בנתניה, בשכונת רמת פולג, שייקרא 'חצר יעקב'. לפני כמה שנים פתחתי עמותה שמטרתה איסוף כספים לבית הכנסת ולאחר מכן היא תסייע לאנשים במתנות לחגים ולאירועים. אם אצליח להותיר את בית הכנסת הזה אחרי ה-120 שלי, זה יהיה בוודאי סיפוק גדול".

עוד באותו נושא:

יובל טייב מחדש את "הנשמה" של אלי לוזון. האזינו

צפו בתכנית "עונג שבת" לפרשת כי תצא, בה מתארח הזמר אלי לוזון

תגיות:ניצוצותאלי לוזון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה