חדשות בעולם

אוסטריה: "נעניק אזרחות לצאצאים של קורבנות השואה"

התוכנית החדשה צפויה להעניק זכאות לאזרחות אוסטרית לכמאתיים אלף בני אדם – ונועדה להוות צעד בונה אמון כלפי העם היהודי

  • ב' טבת התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

דווקא בימים בהם שוררת מתיחות בין משלת ישראל וממשלת אוסטריה על רקע החלטת ראש הממשלה נתניהו שלא להכיר בשלושת השרים האוסטריים ממפלגת הימין הקיצונית, הכריזה ממשלת אוסטריה החדשה כי היא מתעתדת להעניק אזרחות אוסטרית (ולפיכך, אזרחות של האיחוד האירופאי) לכל צאצאיהם של יהודי אוסטריה בזמן השואה.

ערב השואה התגוררו באוסטריה כ-181,000 יהודים. 70,000 מתוכם נספו בשואה. השאר היגרו או נמלטו מהמדינה, והרוב המכריע מעולם לא שבו אליה. ההחלטה להעניק אזרחות אוסטרית תחול ככל הנראה על צאצאי כל אותם יהודים – אלה שנמלטו, אלה שנספו, ואלה ששרדו את המחנות. הקנצלר סבסטיאן קורץ אמר כי הממשלה מעריכה כי התוכנית החדשה תעניק זכאות לאזרחות ל-200 אלף איש, אם כי מן הסתם לא כולם יהיו מעוניינים בהשגת האזרחות.

כצעד בונה אמון נוסף כלפי העם היהודי, הודיעה הממשלה כי גם תקים אנדרטה לזכרם של 10,000 היהודים מוינה שנרצחו במחנה טרוסטינטס. אנדרטה זו תוקם, הכריז הקנצלר, "כהתחייבות ברורה לחלקה ההיסטורי של אוסטריה באחריות על השואה".

עד סוף המאה העשרים, אוסטריה נהגה בדרך כלל להתעלם מלקה בשואת יהדות אירופה ולצייר את עצמה יותר כקורבן לאגרסיביות הגרמנית מאשר כמשתפת פעולה נלהבת עם הנאציזם. על אף שבעשורים האחרונים ניסו ממשלות לתקן את הרושם הזה, נראה כי ממשלתו החדשה של קורץ עושה מאמצים מיוחדים בכיוון כדי להרגיע את החששות שנוצרו בעולם, בעיקר מאז צורפה לקואליציה מפלגת החירות הימנית קיצונית שנוסדה על ידי נאצים לשעבר ושרבים מבכיריה בעבר היו אנטישמיים ידועים.

תגיות:אוסטריהשואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה