פיתוח האישיות

המחקר מאשר: עושר מעלה את הסיכון לאנוכיות

אנשים בעלי הכנסה גבוהה שואבים שמחה מדברים אחרים מאלה שמשמחים אנשים בעלי הכנסה נמוכה. איך זה קורה?

  • א' טבת התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

עושר לא בהכרח קונה עושר – זו עובדה שכבר ידועה מזמן לחוקרים בתחומי הפסיכולוגיה והכלכלה. מחקר חדש של אוניברסיטת קליפורניה, עם זאת, ניסה לבדוק אם יש הבדל בין האושר שחווים אנשים בעלי הכנסה גבוהה – וזה שחווים אלה בעלי הכנסה נמוכה יותר.

החוקרים השתמשו בסקר בקרב מדגם מייצג של 1519 אמריקאים. הנסקרים נשאלו לגבי הכנסות משק הבית שלהם וענו על סדרה של שאלות שנועדה למדוד את הנטייה שלהם לחוות שבעה רגשות ספציפיים שנחשבים לליבת האושר: שעשוע, התפעלות, חמלה, סיפוק, התלהבות, אהבה, וגאווה חיובית. כדי למדוד חמלה, למשל, המשתתפים נדרשו לדרג את מידת הסכמתם עם קביעות שונות, כמו: "עזרה לאחרים מעניקה לי תחושה נעימה".

הסקר מצא כי נסקרים בעלי הכנסה גבוהה יותר נטו לחוות רגשות חיוביים הממוקדים יותר בעצמם, כמו סיפוק וגאווה. נסקרים בעלי הכנסה נמוכה בדרך כלל חוו רגשות חיוביים המתמקדים באנשים אחרים, בעיקר חמלה ואהבה. עניים יותר גם דיווחו על יותר התפעלות והבחנה ביפי העולם סביבם.

"הממצאים הללו מראים כי עושר לא מזוהה חד-משמעית עם אושר", אומרים החוקרים. "נראה כי גובה ההכנסה של אנשים מטה אותם לסוגים שונים של עושר. אנשים עשירים שמחים בעיקר בהישגים שלהם ובסטאטוס שלהם בעוד אנשים עניים יותר מוצאים דברם חיוביים במערכות היחסים שלהם ובקשרים עם אחרים".

תוצאות המחקר, במילים אחרות, מסבירות בדיוק מדוע ניסיון העושר גדול מניסיון העוני: ככל שההכנסה שלנו גבוהה יותר, כך אנחנו נוטים להתכנס בבועה שלנו ולהפוך מרוכזים יותר בעצמנו.

תגיות:עושראנוכיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה